2008-01-22, 20:49
Medlem
Acidiferouss avatar
Hejsan på er!

I allas våran strävan efter total perfektion i köket, så dyker det ibland upp lite ideér och små frågor när man minst anar det. Oftast håller man dom för sig själv för att man inte inser betydelsen av dom. Ibland lever man med sina små problem utan att tänka så mycket på dom förrens man dyker på just DET tipset som man inte visste att man inte kunde leva utan.

Har ni smarta ideér om och lösningar på vardagliga problem i köket eller liknande så skriv dom här. Inget är för litet eller för stort (trots topic)...

Där har ni tips/diskussionsunderlaget och i sedvanlig trådskaparordning så börjar jag lite lätt med två pyttesmå tips som jag använder mig av titt som tätt.

Rostade mackor:
Du rostar 2 mackor och slänger upp dom på tallriken, börjar bre smör på den ena och när nummer två skall bearbetas, har mackejävelen svalnat så att smöret inte smälter! Ve och fasa!!

Fear no more! Acidiferous har lösningen!

Ta upp en macka i taget ur brödrosten och låt den andra stå kvar i eftervärmen medans du brer. Då smälter smöret sådär mysigt på BÅDA mackorna (ja.. ni läste rätt!) och smakorgasmen blir total!

Frysa/tina köttfärs:
Du köper 3KG fläskfärs av din lokala grisbonde för en billig penning och beger dig, glad i hågen, hem för att dela upp/frysa in härligheten. Köttfärsen delas upp i lagom högar och läggs i fryspåsar för vidare transport till frysen. Du gormar och svär för att det tar "sån jävla plats" och att det tar "år och da´r" att tina.

Hepp hepp hepp! Nix och nej!

Lägg en lagom hög med köttfärs i en fryspåse. Platta till det hela till önskad tjocklek och förslut påsen på lämpligt sätt. Öppna frysen och placera den platta skapelsen var du vill. Får den inte plats? Forma den runt mormors kanelbullar eller vad som än faller dig in! Fördelarna med den tillplattade varianten är att det fryser snabbare och, såklart, tinar snabbare!

Nu är jag säkert inte innovativ för fem öre men vafan... alltid hjälper det någon!

Ös på nu med era matnyttiga tips, ideér eller frågor!
Citera
2008-01-22, 20:52
Medlem
Acidiferouss avatar
Åååå DÄR åkte dumstruten på.....

Hur f*n kunde jag missa den...

Moderator får gärna agera sopnedkast om så önskas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in