Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-22, 20:05
Medlem
sen jag formaterade datorn.

Jag har installerat Office och kan göra specialtecken, t.ex. ß (alt+225) i word, men ej på webbsidor/på msn/i notepad.

Hur fixar jag så att det går att använda dem?
Citera
2008-01-22, 23:19
Medlem
Går oftast inte.(behöver inte gå in mer på det kanske)

Alt. startmeny -> kör -> charmap, testa dig fram tills någon inte ser ut som en fyrkant. Brukar oftast vara någon stil som funkar prima

Lycka till.
Citera
2008-01-23, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perhaps
Går oftast inte.(behöver inte gå in mer på det kanske)

Alt. startmeny -> kör -> charmap, testa dig fram tills någon inte ser ut som en fyrkant. Brukar oftast vara någon stil som funkar prima

Lycka till.
Du får gärna gå in på det om du orkar

Jag orkade inte testa mig fram, men jag installerade ett tyskt teckensnitt, som kunde göra de viktigaste tecknena, och tryckte på "kopiera" - men de funkar enbart (läs: ej i MsWord, msn eller firefox) i tecksnittsvisaren. >_< Hur kommer det sig att de alt-kombinationer som är standard funkar i Word, men inte i andra program?
Senast redigerad av Edly 2008-01-23 kl. 09:08.
Citera
2008-01-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perhaps
testa dig fram tills någon inte ser ut som en fyrkant. Brukar oftast vara någon stil som funkar prima

Lycka till.
Justja, det finns massor som inte "såg ut som fyrkanter" - men det blev konstiga "träd"; tecken som liknade kortleksspadern, när jag använde dem på andra ställen...
Citera
2008-01-23, 10:19
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Olika typsnitt helt enkelt. Har du valt exakt samma i alla program som i charmap? Finns inte tecknet i ditt valda teckensnitt så kan det av naturliga skäl inte heller visas.
Citera
2008-01-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Finns inte tecknet i ditt valda teckensnitt så kan det av naturliga skäl inte heller visas.
Nej, det förstår jag. Men jag förstår inte varför det funkar i Ms Word, när jag tex har Times new roman, men inte i andra program där jag också valt Times.

Jag ska ju kunna göra gradtecken, och massa olika roliga tecken genom att trycka alt och en sifferkombination, men det blir aldrig några vettiga tecken av det!
Citera
2008-01-25, 17:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edly
Nej, det förstår jag. Men jag förstår inte varför det funkar i Ms Word, när jag tex har Times new roman, men inte i andra program där jag också valt Times.

Jag ska ju kunna göra gradtecken, och massa olika roliga tecken genom att trycka alt och en sifferkombination, men det blir aldrig några vettiga tecken av det!
Se Word som ett undantag. Microsoft har medvetet valt att se till att programmet gör som användarna förmodligen vill att det ska se ut med fullt Unicode-stöd överallt. Klarar de andra programmen inte av Uncode så blir det oftast en fyrkant eller något åt det hållet.
Citera
2008-01-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Klarar de andra programmen inte av Uncode så blir det oftast en fyrkant eller något åt det hållet.
De ska klara av det, eftersom det fungerade innan jag formaterade datorn. Finns det någon chans att det finns nåt slags unicode-tillägg som jag kan installera som löser problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in