2008-01-22, 18:36
Medlem
Bleeps avatar
Hittade en insändare på SvD Synpunkt idag. Den påstås vara skriven av en artonårig tjej men uppvisar ett språk som jag inte förknippar med hennes generation. Jag tror att den är ett falsarium. Vad tror ni? Kan man se på språket att något omöjligen kan vara skrivet av en viss människa ur en viss generation?

Här insändaren i sin helhet:

Citat:
Sverige må vara en välfärdsstat, men standarden är lågt satt. Det räcker inte med att vara nöjd med det som redan finns, förbättringar måste efterlysas. Jämt och ständigt.

Jag är blott 18 år men jag har redan förlorat förtroendet för det svenska samhället. Vid en sådan oansenlig ålder kan en person hållas för att vara ung och dum, med all rätt. Det är dock för nesligt att unga svenskars ideal, förväntningar och förhoppningar skall grusas i ett sådant tidigt skede som i de sena tonåren.

En del av att vara ung är att drömma och planera. Vissa kan skratta åt sina drömmar på äldre dagar, andra förverkligar dem till både sin och andras glädje.

Det svenska samhället har svikit mitt förtroende genom sin låga standard, genom att svenskarna är nöjda med det som är.

Jag må vara ung, med dum är jag icke. Jag tog studenten från ett av Stockholms finaste gymnasium, med några av de bästa betygen. Fylld av passion och förväntning inför högskolan och det efterföljande yrkeslivet sökte jag till en av Stockholms finaste sjuksköterskeutbildningar och blev antagen. Äntligen skulle mitt vuxna och yrkesverksamma liv ta sin början!

De första tre veckorna gick an, men jag började tvivla. Allt eftersom hösten fortskred och blev till en snöfattig vinter grusades mina drömmar och mitt hopp. Den fina utbildningen jag hade blivit lovad, som en av Stockholms finaste och mest prestigefyllda, höll inte måttet. Standarden var lägre än jag trott vara möjlig.

Det hafsas med arbeten, lärarna är utan passion. Eleverna sväljer det, utan att ifrågasätta standarden. Jag kan lämna in arbeten jag arbetat med i en kvart (om ens det) och få högsta betyg och lovordas.

Mina föräldrar har alltid hävdat att de fruktar sin ålderdom som kan medföra sjukhusvistelser. Som sjuksköterskestudent har jag kommit att förstå vad de menar.

Jag föreslår att svenskarna som ett enat folk skall börja tänka och ifrågasätta, även det som tidigare setts som sant. För standarden måste höjas, Sverige måste kunna leva upp till sitt namn som välfärdsstat. De ungas passion får ej kvävas i sin linda.

För vilka, om ej de unga, är framtidens hopp?

Insändare av Elisabeth Andersson
Sollentuna
Citera
2008-01-22, 18:42
Medlem
Nja, språkbruket vet jag väl inte om det var så konstigt egentligen. Förutsatt att det är en beläst tjej vi har med att göra. Däremot tycker jag att skribenten tycks ha en livserfarenhet och syn på livet som inte riktigt är förenlig med dennes ålder.
Citera
2008-01-22, 18:56
Medlem
jumpcuts avatar
En ordbajsande tonåring, varken nytt eller spännande.

Jag får känslan av synonymsjukan när det gäller den där insändaren. Hon skriver på ett väldigt korrekt sätt, men utan att det för den delen känns trovärdigt. Hon har säkert skrivit den och sedan bytt ut ord för ord till "finare" ord för att få mer kraft i det hon skrivit.
Citera
2008-01-22, 19:14
Medlem
Jrgens avatar
Det fanns väl inte särdeles många "finare ord" i den insändaren? Det är mer sättet hon uttrycker sig på som ger intrycket av att det är hennes mor som har skrivit det.

"En del av att vara ung är att drömma och planera. Vissa kan skratta åt sina drömmar på äldre dagar, andra förverkligar dem till både sin och andras glädje."

Sådant skriver inte 18-åringar.
Citera
2008-01-22, 19:17
Medlem
Walladmors avatar
Halvdan grammatik, enahanda formulerat. Inte häpnadsväckande i något avseende alls. Skall man förvånas över något är det väl att TS verkar tycka att insändaren i fråga visar prov på språkbruk utöver det vanliga. Vad det beror på vet jag inte, jag tycker mest det känns en aning tragiskt. Hyser du ovanligt låga tankar om unga människors förmåga till intellektuella prestationer i form av att t.ex. komponera en text, eller besitter du själv så dåliga kunskaper i det svenska språket att en halvtafflig insändare i SVD i ditt huvud blir till något synnerligen exceptionellt? Litet som att vara WT och hylla mcnuggets för att vara gåslever.
Citera
2008-01-22, 19:21
Medlem
Bleeps avatar
Njae... När jag läser följande anar åtminstone jag en syn på livet som rimmar ganska illa med en artonårings begränsade livserfarenhet:

Citat:
En del av att vara ung är att drömma och planera. Vissa kan skratta åt sina drömmar på äldre dagar, andra förverkligar dem till både sin och andras glädje.
Hur många artonåringar brukar relatera till sina framtidsdrömmar på ett sätt som är typiskt för en självironisk seniormedborgare?

Lägg därtill att "Elisabeth" för det första skriver om sig själv i tredje person pluralis i vissa delar och för det andra att just "Elisabeth" är ett jävligt ovanligt namn på en artonåring, flickor födda i slutet av åttiotalet brukar heta Emma eller Sophie eller dylikt, Elisabeth döpte man flickor till för sisådär 40 år sedan.

Det är Karl-Gustaf, 74, som skrivit. Typ.

EDIT: Jrgen hann före.
Senast redigerad av Bleep 2008-01-22 kl. 19:24.
Citera
2008-01-22, 19:31
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walladmor
Halvdan grammatik, enahanda formulerat. Inte häpnadsväckande i något avseende alls. Skall man förvånas över något är det väl att TS verkar tycka att insändaren i fråga visar prov på språkbruk utöver det vanliga. Vad det beror på vet jag inte, jag tycker mest det känns en aning tragiskt. Hyser du ovanligt låga tankar om unga människors förmåga till intellektuella prestationer i form av att t.ex. komponera en text, eller besitter du själv så dåliga kunskaper i det svenska språket att en halvtafflig insändare i SVD i ditt huvud blir till något synnerligen exceptionellt? Litet som att vara WT och hylla mcnuggets för att vara gåslever.
Jag har inte berömt språkbruket, bara noterat att det är ovanligt med tanke på avsändarens ålder.

F.ö. rekommenderar jag en genomläsning av FB:s regler. Att redan i sitt åttonde inlägg på FB gå off topic och dessutom köra med ganska hårda personangrepp i stället för att debattera sakfrågan brukar inte imponera på våra vänner moderatorerna...
Citera
2008-01-22, 19:33
Medlem
Walladmors avatar
vill bara säga att jag inte menade att kritisera trådskaparen i mitt förra inlägg. Jag tycker mest att det är synd om äldre generationer har en allmän bild av yngre som puckade nollor utan förmåga att uttrycka sig i skrift. Men visst, som Bleep säger; lutar väl kanske åt Karl-Gustaf, 74. Icke desto mindre bedrövligt att denne vid sin hyfsat höga ålder inte skriver bättre än en socialbidragstagande och medelålders kärring vars lektyrsamling består av lika delar Allers och Reader's Digest.
Citera
2008-01-22, 19:44
Medlem
Walladmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Jag har inte berömt språkbruket, bara noterat att det är ovanligt med tanke på avsändarens ålder.

F.ö. rekommenderar jag en genomläsning av FB:s regler. Att redan i sitt åttonde inlägg på FB gå off topic och dessutom köra med ganska hårda personangrepp i stället för att debattera sakfrågan brukar inte imponera på våra vänner moderatorerna...

Jag ställde en fråga. Det enda jag var intresserad av var att få veta något om din egen förståelsehorisont. Off topic gick jag väl knappast? Du kanske skall formulera din frågeställning litet klarare i fortsättning om du känner på det viset. Man kan inte förvänta sig av andra människor att de skall begripa vad du är ute efter om du skriver en sak men egentligen menar något annat, eller bara en del. Eller kanske? F.Ö. verkar du inte ha läst mitt första inlägg om du tolkar det som ett personangrepp. Bemödar du dig med att läsa det igen så finner du nog att jag inte kommer med ett enda påstående om dig.
Citera
2008-01-22, 19:57
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Njae... När jag läser följande anar åtminstone jag en syn på livet som rimmar ganska illa med en artonårings begränsade livserfarenhet:

Hur många artonåringar brukar relatera till sina framtidsdrömmar på ett sätt som är typiskt för en självironisk seniormedborgare?

Lägg därtill att "Elisabeth" för det första skriver om sig själv i tredje person pluralis i vissa delar och för det andra att just "Elisabeth" är ett jävligt ovanligt namn på en artonåring, flickor födda i slutet av åttiotalet brukar heta Emma eller Sophie eller dylikt, Elisabeth döpte man flickor till för sisådär 40 år sedan.

Det är Karl-Gustaf, 74, som skrivit. Typ.

EDIT: Jrgen hann före.
Enligt e-information.se så finns det faktiskt en 18-årig Elisabeth Andersson i Sollentuna. Kan ju vara ett mellannamn dock.
Citera
2008-01-22, 20:00
Medlem
Kan nog vara nån bitter gammal röv som skrivit det där men kan inte komma på varför nån skulle göra det. Senil kärring kanske. Tror nog bara att det är ett mobboffer som inte har några vänner. Om jag hade vetat om nån som skrev och talade så när jag gick i skolan så hade jag nog mobbat henne. Eller iaf "fryst" ut henne...

OT:
Citat:
Ursprungligen postat av Walladmor
...eller besitter du själv så dåliga kunskaper i det svenska språket att en halvtafflig insändare i SVD i ditt huvud blir till något synnerligen exceptionellt? Litet som att vara WT och hylla mcnuggets för att vara gåslever.
Är du helt dum i huvudet som inte ser det som ett personangrepp?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Personangrepp
Citera
2008-01-22, 22:41
Medlem
Fraternités avatar
Läste den här artikeln när den stod i tidningen. Är helt övertygad om att författaren är tonåring. Känner igen sättet hon använder ett språk hon inte riktigt omfamnar för att verka mer seriös från min egen skoltid. Effekten blir naturligtvis den motsatta. Det är alltid någonting motbjudande med glin som vill verka äldre än dom är, men man ska inte klaga. Hellre det är motsatsen.
Senast redigerad av Fraternité 2008-01-22 kl. 22:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in