2008-01-22, 15:52
Medlem
Supranoos avatar
Hallå, köpte en ny dator för dryga månaden sedan men datorn fryset fast i 3-4 sekunder då och då. T ex ibland då jag startar winamp och sen klickar på en låt så fryser det till och sen kommer ett ljud från hårddisken (låter som om disken börjar spinna snabbt) och efter det fungerar det. Har OS på raptorn.

Testade köra WinDLG och allt var som det ska. Inget utropstecken i enhetshanteraren och jag hade aktivitetshanteraren uppe tills det frös men jag hittade ingen speciell process som tog upp cpu-kraft när det frös till.

Inte världens mest störande problem men de är fortfarande störande

*Vista 64-bit
*Gigabyte GA-P35-DS4
*Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
*Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz
*Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX (sammanlagt 4GB)
*WD Raptor 74GB
*WD 300GB
*BFG 8800gt 512
*Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Någon som vet vad problemet är och hur man ska lösa det?

MVH Supranoo
Citera
2008-01-22, 23:29
Medlem
Formatera om windows. alt skippa vista

Tror det är mjukvaru fel.
Citera
2008-01-23, 03:13
Medlem
Det där med bara 3-4 sekunder och ljudet av diskspinn kan betyda att datorns
"energisparsystem" är konfigurerat på att stänga av disksnurret ganska kort tid efter att man slutat joxa med datorn. Då måste snurran upp i varv igen när man sedan klickar igång en ny sak som inte redan ligger i RAM. Testa att höja tidsgränsen för diskstoppet till kanske en kvart eller halvtimme. På Wndows XP gå in på Control Panel och sedan Power Options.
Citera
2008-01-23, 10:57
Energilägen tror jag det heter, kolla upp det.
Citera
2008-01-23, 15:13
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huaguo
Det där med bara 3-4 sekunder och ljudet av diskspinn kan betyda att datorns
"energisparsystem" är konfigurerat på att stänga av disksnurret ganska kort tid efter att man slutat joxa med datorn. Då måste snurran upp i varv igen när man sedan klickar igång en ny sak som inte redan ligger i RAM. Testa att höja tidsgränsen för diskstoppet till kanske en kvart eller halvtimme. På Wndows XP gå in på Control Panel och sedan Power Options.

Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Energilägen tror jag det heter, kolla upp det.

Jag har varit inne på det spåret, hittade det nu! Har satt det på 30min och det verkar fungera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in