2008-01-22, 15:48
Medlem
Jag skickade in en ansökan till Skatteverket om att få anta min mormors efternamn hon hade som ogift, som ett mellanamn. Då skulle jag kunna presentera mig som Maja mellananamn-efternamn (fast enligt skatteverket får man inte använda bindesträck)

Hursomhelst. Nu har jag fått avslag med motiveringen "En förutsättning för att ett barn ska få bära mellannamn är enligt 25 § namnlagen (1982:670) att föräldrarna bär olika efternamn". Nu bär mina föräldrar olika efternamn, så det var en jäkligt konstig orsak. Menar dom att man bara får ANTA en föräldrers efternamn som mellannamn?

Jag hade fått intrycket att det var ganska lätt att få beviljat ett mellananmn. Min kusin har nyligen fått beviljat att använda sig av samma namn som jag ansökt om, framför sitt existerande efternamn. Alltså så som jag vill ha det!

Hur sjutton ska jag göra. Ändring av efternamn gör man ju hos PRV, men det är ju inte det jag är ute efter. Nån som har nått svar?
Citera
2008-01-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ines
Menar dom att man bara får ANTA en föräldrers efternamn som mellannamn?

Ja. Om du nu önskar att bära din mormors tidigare efternamn får du själv ta det som ett efternamn. Mellannamnen har som funktion att visa anknytning, exempelvis vid giftermål eller om föräldrarna bär olika efternamn.
Citera
2008-01-22, 16:01
Medlem
skitsillens avatar
Det hela förefaller vara lätt som en plätt om man läser här: http://www.skatteverket.se/download/18.d1afd3103d689ac2a80002259/780901.pdf/

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
Mellannamn
Ett barn till föräldrar med olika efternamn kan bära den
enes efternamn som mellannamn om det bär den andre
förälderns efternamn som eget efternamn. Anmälan om
mellannamn kan göras när som helst till Skatteverket,
alltså både vid barnets födelse och senare.
Mellannamnet är ett rent personligt namn som inte kan
föras vidare till en make eller till barn. Det bärs närmast
före efternamnet och man får inte samtidigt bära mer än
ett mellannamn. Bindestreck anges inte mellan efternamn
och mellannamn.

Observera: Att det namn som kan anmälas som mellannamn
måste vara ett namn som föräldern själv bär som
efternamn vid tiden för anmälan. Det går alltså inte att
anmäla t.ex. moderns efternamn som ogift, om hon inte
själv bär det som efternamn.

Men har detta med språk att göra?
Citera
2008-01-22, 16:12
Medlem
Så om jag nu t ex heter Maja Karlsson. Och om jag vill lägga till ett släktnamn så kan jag inte under några omständigheter få heta Maja Lind Karlsson? Om Lind är släktnamnet. För tydligen får man ej ansöka hos PRV om dubbel efternamn.
Citera
2008-01-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ines
Så om jag nu t ex heter Maja Karlsson. Och om jag vill lägga till ett släktnamn så kan jag inte under några omständigheter få heta Maja Lind Karlsson? Om Lind är släktnamnet. För tydligen får man ej ansöka hos PRV om dubbel efternamn.

Har dina föräldrar olika efternamn får du ta det ena namnet som mellannamn för att visa anknytning till båda föräldrarna. Du får även ta ett mellannamn om du gifter dig och du samt maken väljer att behålla sitt respektive efternamn. Önskar du att ta ett släktnamn, oavsett om det kommer från din mormor eller övrig släkting måste du byta efternamn. Du kan alltså inte ta detta som ett mellannamn, så länge inte en av dina föräldrar eller din make tillfälligtvis bär detta namn.
Citera
2008-01-22, 16:41
Medlem
tack så mycket för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här