2008-01-22, 08:52
Medlem
unikums avatar
När man använder sökrutan uppe i hörnet så öppnas svaren i använda fönstret. I 99,99% av fallen vill jag ha söksvaren i en ny tab och måste därmed först öppna en ny tab innan jag söker efter nåt. Kan man inte få svaret i ny tab/fönster automatiskt istället? Har kollat inställningar men inte hittat nåt.
Citera
2008-01-22, 09:43
Medlem
vet inte hur du gör i praktiken, men hur sökrutan fungerar syrs av ett .XML dokument, kan du ta reda på vilket commando som öppnar ny flik så skulle du kunna redigera .xml filen så att den öppnar ett nytt fönster när du söker

xml filen heter google.xml om jag inte mins fel och sen får du väll googla runt lite och leta efter commandot till att öppna en ny flik
Citera
2008-01-22, 17:48
Medlem
boks avatar
Det går ju ganska kvickt att öppna en flik, använd ctrl+t om nu det underlättar bördan.
Citera
2008-01-22, 18:41
Medlem
Funkes avatar
Med Web Search Pro kan du ersätta den vanliga sökrutan med en förbättrad. Där finns bland annat möjligheten att öppna resultatet i en ny flik och så kan man väldigt enkelt lägga till nya sökmotorer från ett jättestort urval.

Dessutom finns det en variant på den vanliga listan som kommer fram med tidigare sökta ord fast här kommer det även fram en lista med ord som andra söker på. jättebra att ha om man inte vet hur en sak stavas eller så.
Citera
2008-01-22, 18:45
Medlem
kvints avatar
När du ska söka, tryck Alt+Enter istället för bara Enter, då kommer sidan att laddas i en ny tab.
Citera
2008-01-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Med Web Search Pro kan du ersätta den vanliga sökrutan med en förbättrad. Där finns bland annat möjligheten att öppna resultatet i en ny flik och så kan man väldigt enkelt lägga till nya sökmotorer från ett jättestort urval.

Dessutom finns det en variant på den vanliga listan som kommer fram med tidigare sökta ord fast här kommer det även fram en lista med ord som andra söker på. jättebra att ha om man inte vet hur en sak stavas eller så.

Som kvint skrev finns det en jätteenkel lösning på det första problemet.

Att lägga till nya sökmotorer är jätteenkelt med den inbyggda också.

Default är att googles auto-suggest (som funktionen du beskriver heter) är påslaget i FF 2.x för sökfältet.

Låter som en ganska utdaterad plugin eller har den andra egenskaper du inte nämnt?
Citera
2008-01-22, 22:49
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Som kvint skrev finns det en jätteenkel lösning på det första problemet.

Att lägga till nya sökmotorer är jätteenkelt med den inbyggda också.

Default är att googles auto-suggest (som funktionen du beskriver heter) är påslaget i FF 2.x för sökfältet.

Låter som en ganska utdaterad plugin eller har den andra egenskaper du inte nämnt?

Jag har haft den ett bra tag så det är mycket möjligt att dess funktioner numera finns inbäddade i FF från början men eftersom jag är så nöjd med den så ser jag ingen anledning att använda standard. Den enda funktionen som den har mer är en drag&släpp-funktion som jag inte har lärt mej men jag tror att man kan drag&släppa sökorden i vissa fält på skärmen och det fältet han man tilldelat en viss sökmotor.

Man kan även markera och högerklicka på ett ord eller en länk (som man inte behöver markera) och sedan söka på direkt från högerklicksmenyn. Fast det kanske också finns som standard.

Testade också att aktivera den vanliga funktionen och kan ju konstatera att det har blivit mycket lättare att ställa in personliga sökmotorer än när jag senast använde den . Då har jag för mej att man var tvungen att skaffa en extension för att få in nya i listan. Ville man dessutom bli av med det som redan fanns från början så var det ytterligare en extension. Man kan även klickdra ord eller länkar till sökfältet och den söker direkt. Allt detta är ju småsaker som man inte saknar om man inte vet om dem men har man en gång börjat använda dem så vill man ha dem kvar.

Ett annat knep man kan göra för att öppna fliken snabbt är att man skaffar mousegestures och väljer att man öppnar en ny flik när man högerklickar och drar snett uppåt höger. Man gör ju det ändå när man ända ska klicka i sökrutan. Fast det är lite överkurs...
Senast redigerad av Funke 2008-01-22 kl. 22:58.
Citera
2008-01-22, 23:09
Medlem
RobinsonJesuss avatar
Man kan även ändra browser.search.openintab till true i about:config.
Citera
2008-01-22, 23:22
Medlem
Banshee19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
När du ska söka, tryck Alt+Enter istället för bara Enter, då kommer sidan att laddas i en ny tab.
Jag tror att kvint vann Tack kvint!
Citera
2008-01-22, 23:55
Medlem
narkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint

då får man tacka så hemskt mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in