2008-01-21, 19:10
Medlem
Vi har en mac OS X server på jobbet. Vi har ett problem när det gäller att ändra filer som någon annan har sparat. Datakillen som brukar hjälpa oss har inte lyckats fixa detta utan har gett mig administratörslogin så att jag kan gå inte och bocka av skrivskyddet på alla mappar och filer. Det jobbiga är att det inte går att ändra alla filer och undermappar i den mappen man väljer.

Jag sitter med en windows dator och de flesta andra också. Jag har inte hållt på någonting med servern eller någon liknande tidigare men har hyffsad koll på PC-världen. Är det någon som vet vad felet beror på är jag tacksam för tips. Länkar till sidor med info om hur MAC OS X server fungerar är också väldigt uppskattat. Skulle behövas lite grundläggande kunskaper.

Datakillen har sagt att server versionen är 10.4. När jag googlade såg jag att det fanns flera versioner, vet inte vilken det är. Han har även sagt att han har en uppgradering men som han vill vänta att uppgradera till sommaren (då vi har det lugnare) i fall det skulle bil problem. Såg att det nu fanns 10.5, så det är väl inte helt otroligt att det är den senaste 10.4.

Tacksam för hjälp!
Citera
2008-01-21, 22:17
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag är inte säker på att jag förstått frågan, men det verkar som att du av någon anledning inte kan ändra på rättigheterna på vissa mappar? Det jag skulle göra då är att genom en terminal chmod:a om dem.

Att röra sig i terminalen (som du hittar under verktygsprogram) är inte konstigare än att röra sig i cmd i windows (så när som på att cmd tillåter att man skriver "cd.." och inte "cd .." som man ska när man ska gå upp ett steg i mapphierarkin). "dir" fungerar dock inte utan du skriver "ls" istället.

När du i terminalen hittat den mapp som ska ändra rättigheter på (alltså när du står i mappen ovanför den och ser den när du skriver "ls") så ska du skriva så här:

Kod:
sudo chmod -R a+<mappnamnet

sudo betyder att du utför kommandot som administratör.
chmod är kommandot för att ändra rättigheter.
-R betyder att ändringen ska ske rekursivt, alltså kommer alla filer i mappen och eventuella mappar i denna mappen och filer i dessa (etc) att ändras.
a+r betyder att alla människor får läsrättigheter.

Hoppas det hjälpte.

Här är två artiklar som kanske kan vara till hjälp

Lär dig chmod
http://se.linux.org/dokumentation/artiklar/system/chmod

Att använda terminalen
http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/272

Båda ligger på Linuxsidor men det är inte någon skillnad.
Citera
2008-01-21, 22:33
Medlem
Ställ in servern/mappen på att "inherit permission from parent" istället för "Use standard UNIX behavior". Efter det klickar du "Copy these privileges to enclosed items". Allt detta i "Workgroup Manager". Då borde det fungera.
Citera
2008-01-24, 11:08
Medlem
Tack så mycket för svaren. Ska testa detta så fort jag får tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in