Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du får nog anstränga dig lite mer än så. De flesta av de där pratar om statistik från 2004 och 2005, vilket är rätt ointressant, och sen nämner de en svaghet som kan finnas i samband med script, som går att hindra med rätt plugin i FF. Det finns plugins till IE7 med, så jämförelsen haltar rätt rejält. Du hänvisar även till Wikipedia, som har
det här som källa för att säkerheten är sämre, men vad säger egentligen artikeln? Jag tolkar det som att båda är kassa, men på olika sätt.
Att du tycker att en hel sidas desgin förstörs av att kantutjämning tillämpas på typsnittet, men i övrigt lämnar resten som det var får stå för dig.
Jag säger inte att IE är det bästa valet, men jag börjar tröttna på alla FF-fanboys som nästan religiöst rabblar mantran om säkerhet och hur litet och snabbt FF är. Ska ni avråda någon från en browser så kom med vettiga argument.
En hel datorvärld som är enig om en webbläsares osäkerhet är alltså inte ett vettigt argument?
En av källorna är från 2005, övriga är 2006 eller 2007. Det de rent generellt visar är kanske inte att IE är superdåligt skyddat, problemet är tiden Microsoft tar på sig att uppdatera webbläsaren.
Referatet som används av wikipedia hävdar förvisso dock att FF har mer problem att åtgärda än IE men att Mozilla faktiskt gör någonting åt det till skillnad från Microsoft som kan låta sin webbläsare vara osäker mer än ett halvår. Eftersom säkerhetshål knappast är något som är statiskt utan snarare i ständig förändring så är tiden mellan uppdateringar det som främst avgör huruvida en webbläsare är säker eller ej.