• 1
  • 2
2008-01-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Kan XP lyfta upp en till admin-status vid behov överallt där det kan bli problem med rättigheter?
Nja, inte direkt. Men man kan ju välja att köra som annan användare och sedan välja 'admin' eller vad man nu kallar administratören för. Sen får man fylla i lösenord så kör man som det kontot. Däremot kan man inte köra ett program som begränsad användare och välja att tillåta vissa operationer men förbjuda andra. Kanske är det där UAC skiljer sig?

Har själv aldrig använt Vista och är seriöst intresserad av skillnaderna ur säkerhetssynpunkt. Jag tycker dock spontant att UAC verkar vara en bra funktion.

Förresten, kan man i Vista välja att skapa ett adminkonto, och sen köra från det som standard precis som i XP? Eller är den möjligheten begränsad?
Citera
2008-01-21, 19:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris92
Nja, inte direkt. Men man kan ju välja att köra som annan användare och sedan välja 'admin' eller vad man nu kallar administratören för. Sen får man fylla i lösenord så kör man som det kontot. Däremot kan man inte köra ett program som begränsad användare och välja att tillåta vissa operationer men förbjuda andra. Kanske är det där UAC skiljer sig?

Har själv aldrig använt Vista och är seriöst intresserad av skillnaderna ur säkerhetssynpunkt. Jag tycker dock spontant att UAC verkar vara en bra funktion.

Förresten, kan man i Vista välja att skapa ett adminkonto, och sen köra från det som standard precis som i XP? Eller är den möjligheten begränsad?
Jag kör på ett adminkonto, men eftersom UAC är igång så har jag inte adminrättigheter. Behöver jag ha det så får jag en fråga där jag får klicka okej. Vill man kan man ta det ett steg längre och kräva lösenord med, fast det hade blivit ohållbart för mig.
Citera
2008-01-21, 19:13
Medlem
Supranoos avatar
Just nu tycker jag det är anus, men dom kommer ändra så man inte behöver bekräfta eller vad man nu gör lika ofta i nya sp1 som kommer senare.
Citera
2008-01-21, 19:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris92
Frågan är snarare varför man borde bry sig om att göra ett operativsystem idiotsäkert? Det är väl per definition omöjligt?
Jag hade hållt med dig om det inte vore för att idioterna sen ligger bakom att maskar och trojaner sprids. Personligen tycker jag t ex att det borde vara rejält svårt att stänga av automatiska uppdateringar, brandvägg och UAC i Vista.
Citera
2008-01-21, 19:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Just nu tycker jag det är anus, men dom kommer ändra så man inte behöver bekräfta eller vad man nu gör lika ofta i nya sp1 som kommer senare.
Det är egentligen inte Vistas fel, utan hänger på att många kodare inte kan skriva vettiga program som inte kräver adminbehörighet om de inte verkligen behöver det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in