Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-20, 17:41
Bannlyst
Som rubriken lyder så försöker jag installera xp på min bärbara dator, vart vista på den innan, men installationen hittar ingen hårddisk. Har fattat för att det är sata disk i den så att jag måste installera sata controllern eller vad det heter. Problemet är att jag inte har någon diskettenhet på datorn vilket man måste ha för att installera controllern.
Nån vänlig själ som kan hjälpa mig med mitt problem. Det var vista installerat på datorn när jag köpte den.
Citera
2008-01-20, 18:03
Bannlyst
någon?
Citera
2008-01-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenix__
någon?

Tror snarare att problemet ligger i att XP skivan inte är bootbar. Burkar ofta lösa sådan problem som du beskriver.
Citera
2008-01-20, 18:11
Moderator
Falukropps avatar
Checka om du kan slå på nåt kompatibilitetsläge för SATA-controllern i BIOS-setupen. Om det går, gör i sådana fall det och installera därefter windows. Släng sedan på drivrutinerna för controllern, gå in i BIOS-setupen igen och ändra tillbaks.

En annan möjlig lösning vore ju att kolla upp om man kan få UMS-stöd i windowsinstallern på nåt vis och låta installern hämta drivarna från ett USB-minne.
Citera
2008-01-20, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loodafan
Tror snarare att problemet ligger i att XP skivan inte är bootbar. Burkar ofta lösa sådan problem som du beskriver.

Jo den startar ju upp och läser in alla filer från skivan, sen när den har gjort det så står det ju "tryck enter för att installera windows xp" eller något liknande, det är då den säger att den inte hittar någon hårddisk!

Använder skivan till min stationära dator också, så den är det inga problem med.
Citera
2008-01-20, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Checka om du kan slå på nåt kompatibilitetsläge för SATA-controllern i BIOS-setupen. Om det går, gör i sådana fall det och installera därefter windows. Släng sedan på drivrutinerna för controllern, gå in i BIOS-setupen igen och ändra tillbaks.

En annan möjlig lösning vore ju att kolla upp om man kan få UMS-stöd i windowsinstallern på nåt vis och låta installern hämta drivarna från ett USB-minne.

Det var väldigt lite funktioner i bioset jämfört vad jag är van vid på stationära. Står inget om detta med sata där.

Hur skulle jag kunna fixa detta med USB minnet?
Citera
2008-01-20, 18:44
Medlem
Fixa en egen xp-skiva att installera ifrån, integrera SATA-drivrutinerna på den. Detta gör du med hjälp av nlite, www.nliteos.com

Finns massa trådar om detta.....
Citera
2008-01-20, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totto
Fixa en egen xp-skiva att installera ifrån, integrera SATA-drivrutinerna på den. Detta gör du med hjälp av nlite, www.nliteos.com

Finns massa trådar om detta.....

Det låter väldigt avancerat för en som jag
Citera
2008-01-20, 18:55
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Som rubriken lyder så försöker jag installera xp på min bärbara dator, vart vista på den innan, men installationen hittar ingen hårddisk. Har fattat för att det är sata disk i den så att jag måste installera sata controllern eller vad det heter. Problemet är att jag inte har någon diskettenhet på datorn vilket man måste ha för att installera controllern.
Nån vänlig själ som kan hjälpa mig med mitt problem. Det var vista installerat på datorn när jag köpte den.

samma fel som jag med andra ord...

du får skapa dig en "egen" xp installations skiva med sata drivisar, jag gjorde och det funkade galant, däremot funkade inte leverantörens xp drivisar alls, så det blev linux...

programmet du skapar med heter nlite
http://www.nliteos.com/

du har en image av XP och matar den emd sata drivisar som tillhör ditt "chip" idatan...
Citera
2008-01-20, 19:07
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Det var väldigt lite funktioner i bioset jämfört vad jag är van vid på stationära. Står inget om detta med sata där.

Hur skulle jag kunna fixa detta med USB minnet?

Förslaget att slipstreama drivarna på en installationsskiva var bättre, så skit i att mecka med usbminnen. Kör på den varianten istället
Citera
2008-01-20, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Förslaget att slipstreama drivarna på en installationsskiva var bättre, så skit i att mecka med usbminnen. Kör på den varianten istället

Håller på med det nu, ska bara bränna ut skivan så får vi se hur det går. Återkommer.
Citera
2008-01-20, 20:07
Bannlyst
Får det inte att fungera. När jag integrerat satadrivern och ska bränna ut xp så är skivan inte bootbar längre :S Någon som kan förklara mer exakt hur jag ska göra? Vore snällt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in