• 2
  • 3
2008-01-20, 19:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX

Rapsolja innehåller dessutom, så vitt jag minns, betydligt mindre mättat fett.
Korrekt.

~Paul~
Citera
2008-01-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Benägen att hålla med. Förstår din irritation. Har känt på samma sätt ibland.

Faktum är att olivolja, framför allt Virgin har en mycket specifik och utpräglad smak som enligt min mening inte alltid passar ihop med maträtten. Jag har faktiskt sett kinesiska recept bli anrättade med olivolja .

Många kockar envisas dessutom att steka och fritera i den, vilket är nästan rörande löjligt eftersom denna har en sotningsgräns vid låga 140 grader. Det betyder att den får en våldsam smakförändring och i stort sett alla nyttiga ämnen är som bortblåsta.

Jag vet inte riktigt vad denna hype beror på men antar att det har att göra med härmeffekten. Om en stjärnkock gör på ett visst sätt så blir de snart fler. Ungefär på samma sätt som när alla kockar skulle äga en Globalkniv.

Det "lustiga" är att vi här i norden har en produkt som faktiskt är på många sätt bättre än olivolja och som tål att stekas och friteras i: Rapsolja. Den är dessutom avsevärt neutralare i smaken.

Jag kan förstå att man ibland vill ha den där specifika olivoljesmaken men håller med om att användandet är väldigt överdrivet.

~Paul~

Verkligen, härmeffekten är enorm. Och när det gäller olivoljan så har den ju blivit en drypande (!) trend världen över utan att egentligen ifrågasättas. Minns själv för några år sen då olivoljan började bli poppis, började steka kotletter med olivolja, det rök nått förbannat i lägenheten och olivoljan började lukta typ härsken strömming eller nått.

Men lik förbannat fortsatte man envisas med att använda skiten och försökte komma på vad som var så gott/bra med olivoljan...jag kunde inte komma på någon anledning alls faktiskt.
Citera
2008-01-20, 19:58
Medlem
ledargestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Shit va du är heftig som inte följer trender etc. Om det är upp till var och en (som du säger), så kanske det är upp till mig om jag vill starta en tråd om vad jag vill, utan att du skulle hoppa in här och snora ner.

Jag har inte sagt att du inte får starta onödiga trådar, men jag har all rätt i världen att påpeka att den är just det. Onödig.

Jag tar väl inspiration utav trender som verkar intressanta, att göra något eller ta efter något för att på något sätt manipulera eller skapa sig en så kallad "image" är för mig helt främmande. Du verkar dock inte vara en sådan person och det är antagligen därför du är upprörd som en konsum-kärring över en sak som är så jävla enkel att inte du inte behöver använda skiten om du inte gillar olivolja. Men det är väl klart, gnälla och komma med idér med nya saker att bojkotta är väl den ihållande svensson trenden som många finner så underhållande och stärkande för sin "image".

Min e-penis är större än din fast att du hatar olivolja och har startat en tråd om det. Och jag äter olivolja på min jävla pasta därför att jag tycker det är gott inte för att det var trendigt för ett par år sedan.
Citera
2008-01-20, 19:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Verkligen, härmeffekten är enorm. Och när det gäller olivoljan så har den ju blivit en drypande (!) trend världen över utan att egentligen ifrågasättas. Minns själv för några år sen då olivoljan började bli poppis, började steka kotletter med olivolja, det rök nått förbannat i lägenheten och olivoljan började lukta typ härsken strömming eller nått.

Men lik förbannat fortsatte man envisas med att använda skiten och försökte komma på vad som var så gott/bra med olivoljan...jag kunde inte komma på någon anledning alls faktiskt.
Haha. Vi har ganska lika erfarenheter där .

~Paul~
Citera
2008-01-20, 23:35
Medlem
OliTs avatar
Jag har plockat bort ett par OT-inlägg. Nästa användare som väljer att gå OT kommer att belönas med tillsägelser. Skärp er!

/Moderator
Citera
2008-01-20, 23:40
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Benägen att hålla med. Förstår din irritation. Har känt på samma sätt ibland.

Faktum är att olivolja, framför allt Virgin har en mycket specifik och utpräglad smak som enligt min mening inte alltid passar ihop med maträtten. Jag har faktiskt sett kinesiska recept bli anrättade med olivolja .

Många kockar envisas dessutom att steka och fritera i den, vilket är nästan rörande löjligt eftersom denna har en sotningsgräns vid låga 140 grader. Det betyder att den får en våldsam smakförändring och i stort sett alla nyttiga ämnen är som bortblåsta.

Jag vet inte riktigt vad denna hype beror på men antar att det har att göra med härmeffekten. Om en stjärnkock gör på ett visst sätt så blir de snart fler. Ungefär på samma sätt som när alla kockar skulle äga en Globalkniv.

Det "lustiga" är att vi här i norden har en produkt som faktiskt är på många sätt bättre än olivolja och som tål att stekas och friteras i: Rapsolja. Den är dessutom avsevärt neutralare i smaken.

Jag kan förstå att man ibland vill ha den där specifika olivoljesmaken men håller med om att användandet är väldigt överdrivet.

~Paul~
Jag håller med dig. Olivoljan har en bismak som jag oftast tycker är opassande. Rapsoljan är däremot mycket användbar till det mesta...

Edit: Är det inte den där "läspande kocken från England" som har gjort den så populär?

Edit 2: Det var visst fler som nämnde Jamie Oliver i tråden...
Senast redigerad av Carl Hamilton 2008-01-20 kl. 23:43.
Citera
2008-01-21, 00:00
Medlem
Adrian von Butts avatar
Åh! En tråd jag hade kunnat skapa... Började tro att jag var ensam om att inte fatta olivoljans omnipotens i matlagningen. Visst, den har sin plats helt klart, men inte till allt. En skätt över pastan tillsammans med en klick smör, på salladen, doppa bröd, javisst, men utöver det? Nja...

Kan dock meddela att kallpressad rapsolja i majonäs inte är nån höjdare. Smakade mest nötcreme.
Citera
2008-01-21, 00:09
Medlem
Isnatts avatar
Jag gillar inte heller olivolja. Smaken är för markant, och dessutom inte god. Jag gillar rapsolja mer (dock inte till ex majonnäs, där passar någon smaklösare (ta en som inte är så gul) olja bättre).
Citera
2008-01-21, 18:06
Medlem
Använd den smaksatta olivoljan till salladen nästa gång, den med citron smak, den är kanon. Istället för att köra vanlig olivolja, lite mer fresh smak då.
Citera
2010-06-10, 19:20
japp, det finns fler, dock är det gott i sallad tillsammans med vinäger
Citera
2010-06-11, 10:29
Medlem
Moordreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbigfan
japp, det finns fler, dock är det gott i sallad tillsammans med vinäger

Jag gillar ju inte oljor att steka i överhuvudtaget generellt, men jag blir förnöjsam av doften när man fräser vitlök. Antar att de tusen år av matkultur som präglat medelhavet vandrat hand i hand med olivoljan, för i de olika köken däromkring tycker iaf jag att det passar..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in