2008-01-20, 00:37
Medlem
zzorroos avatar
Hej
Jag ska dualboota Ubuntu och Vista på min bärbara dator. jag har redan Vista instalerat så jag har delat upp hårddisken. men när jag ska instalera Ubuntu så står det att det sakns en fil eller att den inte kan laddas korrekt. Vad ska jag göra?
Citera
2008-01-20, 00:42
Medlem
Caughts avatar
Installerar du med LiveCD?
I så fall borde det finnas ett alternativ att kolla CD-n när du bootar med den, prova det.
Citera
2008-01-20, 00:43
Medlem
zzorroos avatar
Altså jag har laddat ner det och bränt img. filen på en CD.
Citera
2008-01-20, 00:45
Medlem
zzorroos avatar
Menade Iso filen
Citera
2008-01-20, 01:35
Medlem
Caughts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzorroo
Altså jag har laddat ner det och bränt img. filen på en CD.
Jo, det förstår jag. Men är det LiveCD-versionen (Desktop CD), eller Alternate-versionen (Install CD)?

Båda kanske har alternativet, men vad jag personligen vet så finns det ett alternativ hos LiveCD:n när man bootar den, att kontrollera CD:n, det kanske finns på Alternate också, men det är jag inte säker på.

ubuntu-7.10-desktop-i386.iso
Eller
ubuntu-7.10-alternate-i386.iso

?
Citera
2008-01-20, 01:38
Medlem
zzorroos avatar
ubuntu-7.10-desktop-i386.iso är det.
Citera
2008-01-20, 01:51
Medlem
Caughts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzorroo
ubuntu-7.10-desktop-i386.iso är det.
Okej... Om du startar med CD:n så borde det komma upp ett antal alternativ, välj det som är "Check CD" eller liknande. Kommer det upp något fel, så får du bränna en ny CD. Ladda ner ISO:n igen för säkerhets skull också.
Citera
2008-01-20, 01:56
Medlem
zzorroos avatar
Har gjort det men det funkar fortfarande inte, har kollat runt lite och har sett att många andra har samma problem men jag hittar inget svar.
Citera
2008-01-20, 17:11
Medlem
Mulas avatar
Jag kan inte heller installera Ubuntu 7.10 på min maskin (dock en stationär). Jag vet inte om du har samma fel men jag kan berätta hur mitt ter sig. Försöker jag boota med live-cd:n så hänger den sig när man försöker boota och droppar ner mig i busybox, och alternate-cd:n går att installera men installationen hänger sig på "detect and mount cdrom", den hittar inte cd-rom läsaren (som den ju just bootade från! ).
Iallafall, jag har googlat en del och den gemensamma nämnaren tycks vara Jmicron SATA/PATA-kontrollern (har ett asus P5B-vm moderkort). Jag har en IDE-cd läsare och en IDE disk + en SATA disk. Detta verkar vara olöst än så länge, de som lyckats har disablat Jmicronkontrollern och bootat från SATA-enhet eller usb. För övrigt kan tilläggas att BIOS inte ens hittade DVD-läsaren jag hade i först, men den gamla cd-läsaren fungerar bra!

Se om du har en Jmicron SATA kontroller i din dator, har du det kan den verkligen ställa till problem.
Citera
2008-01-20, 17:20
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Jag kan inte heller installera Ubuntu 7.10 på min maskin (dock en stationär). Jag vet inte om du har samma fel men jag kan berätta hur mitt ter sig. Försöker jag boota med live-cd:n så hänger den sig när man försöker boota och droppar ner mig i busybox, och alternate-cd:n går att installera men installationen hänger sig på "detect and mount cdrom", den hittar inte cd-rom läsaren (som den ju just bootade från! ).
Iallafall, jag har googlat en del och den gemensamma nämnaren tycks vara Jmicron SATA/PATA-kontrollern (har ett asus P5B-vm moderkort). Jag har en IDE-cd läsare och en IDE disk + en SATA disk. Detta verkar vara olöst än så länge, de som lyckats har disablat Jmicronkontrollern och bootat från SATA-enhet eller usb. För övrigt kan tilläggas att BIOS inte ens hittade DVD-läsaren jag hade i först, men den gamla cd-läsaren fungerar bra!

Se om du har en Jmicron SATA kontroller i din dator, har du det kan den verkligen ställa till problem.

Jag hade samma problem med min dator förut. Debian eller Ubuntu kunde inte installeras för att den inte kunde hitta någon fungerande cd-enhet, trots att den bootade upp hur fint som helst. Däremot kunde jag installera Windows och Arch Linux utan problem.

Jag köpte en ny DVD-läsare, sen dess har det funkat utmärkt.
Citera
2008-01-20, 19:37
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Jag hade samma problem med min dator förut. Debian eller Ubuntu kunde inte installeras för att den inte kunde hitta någon fungerande cd-enhet, trots att den bootade upp hur fint som helst.

Jo, jag har märkt att Linux kan vara rätt petigt om man blandar ny och gammal hårdvara. Ofta är det enklaste att byta ut det som krånglar.
Nu provade jag att göra en uppgradering av BIOS'et, och efter den så lyckas den boota från DVD-läsaren och installera från alternate. Se på 17 om det inte gick att boota livecdn nu också helt plötsligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in