Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-19, 15:05
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Som boende på västkusten har jag fått erfara nattens storm som smhi varnade för på nära håll.

Jag noterar att vattnet i toan var lågt nu på morgonen, och hela tiden sjunker nivån, jag spolar och då återställs nivån men vattnet fortsätter att sjunka. Dock sakta.

Vidare så ser jag även att vattnet skvalpar, det rör sig hela tiden med mer än en centimeter fram och tillbaka. Även fastän ingen har varit på toan en bra stund.

Vad beror dessa fenomen på?

Är det vinden som får det lokala vattentornet att svaja? Eller är det kanske hela hyreshuset som svajar?

Ngn kunnig i VVS-frågor som kan svara?
Citera
2008-01-19, 15:48
Medlem
Tjohildas avatar
Hm, det är nog vatten- och avloppssystemen som blir överbelastade av ovädret. Bor du på nedre våningen? Jag bodde på nedre våningen förr, och då brukade köksavloppet bråka om det regnade mycket.
Citera
2008-01-19, 15:57
Medlem
Per Plexs avatar
Jag skulle tro att det är vindstötar i avloppssystemets ventilation som skapar dessa vågrörelser och vid undertryck så sugs väl en del av det vatten som ligger i toalettens vattenlås ner i ledningarna.
Citera
2008-01-19, 16:04
Medlem
Det finns alltid en luftningsledning upp, ovan yttertak från avloppssystemet, och förmodligen bildas det över- och/eller undertryck i systemet beroende på hur vindarna ligger genom det röret.
Citera
2008-01-19, 16:06
Medlem
SAMSONs avatar
ja det är luftaren för toalettavloppet som kommer upp i taket som gör att det spökar.
blåser det riktigt mkt så skapas det undertryck vilket gör att vattnet kan sugas ur vattenlåset i holken.
Citera
2008-01-19, 17:23
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Ja där ser man. Inget värre. Jobbigt om det varit ngn grannes ormkoloni som rymt.

Tack för svar.
Citera
2008-01-19, 18:18
Medlem
Bastumannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III

Är det vinden som får det lokala vattentornet att svaja? Eller är det kanske hela hyreshuset som svajar?

Fan vad jag garvade när jag läste det.

Vattentornet gungar av vinden och fortplantar vibrationerna till din WC, eller hur tänkte du?
Citera
2008-01-19, 18:29
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastumannen
Fan vad jag garvade när jag läste det.

Vattentornet gungar av vinden och fortplantar vibrationerna till din WC, eller hur tänkte du?

De flesta konstruktioner som sticker upp är elastiska. Visste du inte det?

En kompis till mig som jobbar som mobiltelefontekniker berättade att en gng när han klättrade upp till en sändare som satt i en lång fabriksskorsten så svajade den riktigt ordentligt.
Citera
2008-01-19, 18:47
Medlem
Citat:

En kompis till mig som jobbar som mobiltelefontekniker berättade att en gng när han klättrade upp till en sändare som satt i en lång fabriksskorsten så svajade den riktigt ordentligt.

Nu bor förhoppningsvis inte killen i själva vattentornet
Citera
2008-01-19, 18:50
Medlem
användare666s avatar
Citat:

Visst kan tornet svaja, men hur lyckas det ta sig till din WC?
Citera
2008-01-19, 18:54
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av användare666
Visst kan tornet svaja, men hur lyckas det ta sig till din WC?

Detta var nu inte så himla seriöst menat. Mer för att få igång tråden.
Citera
2008-01-19, 18:54
Medlem
Bastumannens avatar
Citat:

Givetvis är de elastiska, men inte så pass mkt för skapa svallningar i din toa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in