• 1
  • 2
2008-01-18, 22:59
Medlem
Hej!
Jag behöver hjälp angående att varvtalsreglera en 12V-motorrumsfläkt (av typ som finns på Biltema). Jag vill alltså kunna reglera vilken hastighet fläkten blåser med, inte ha ett fast läge.

Jag tittade snabbt igenom ELFA's hemsida och hittade transformatorer som kunde variera mellan 1 och 220 volt, delvis alldeles för stort omfång och för det andra var de ruskigt dyra (och stora/inte så praktiska). Vad har jag för (enkla och billiga) alternativ? Fungerar en enklare dimmer, typ Kjell&CO?

Tack på förhand!
Citera
2008-01-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transistorbarn
Hej!
Jag behöver hjälp angående att varvtalsreglera en 12V-motorrumsfläkt (av typ som finns på Biltema). Jag vill alltså kunna reglera vilken hastighet fläkten blåser med, inte ha ett fast läge.

Jag tittade snabbt igenom ELFA's hemsida och hittade transformatorer som kunde variera mellan 1 och 220 volt, delvis alldeles för stort omfång och för det andra var de ruskigt dyra (och stora/inte så praktiska). Vad har jag för (enkla och billiga) alternativ? Fungerar en enklare dimmer, typ Kjell&CO?

Tack på förhand!

Om det är en motorrumsfläkt så är det ju en likströmare. Då lär det inte funka med en dimmer eller trafo. Googla på pwm controller så hittar du nog det du söker. Tänk bara på att det är en som är dimensionerad för den lasten. Motorn är induktiv och har en ganska stor startström till skillnad från t.ex lampor som är resistiva.
Citera
2008-01-18, 23:35
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transistorbarn
Hej!

Tack på förhand!

Får man fråga varför du vill varvtalsreglera fläkten? Om den är eldrriven startar den ju endast vid en viss angiven temp.
Citera
2008-01-18, 23:47
Medlem
Fuzzs avatar
Är det inte bara att serie koppla den men en potentiometer?
Citera
2008-01-19, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Är det inte bara att serie koppla den men en potentiometer?
Jo om man hittar en som klarar av att bränna bort ungefär 35 watt så. Den är nog knappt tillverkad än. Den pot som klarar av mest effekt av
Elfas utbud verkar klara 0,5 watt.
Citera
2008-01-19, 05:13
Medlem
Gå in på http://shop.conrad.se/ och skriv in 196460 i sökrutan. Direktlänka verkar inte funka. Där finner du en 5A PWM-controller för 165:-
Citera
2008-01-19, 10:38
Medlem
Stort tack Rödeby, och alla andra! Tror jag skall beställa en sådan byggsats och löda ihop.

BluesBros: Motorrumsfläkten är inte tänkt att användas som motorrumsfläkt i en båt, utan till ett mindre hobbyprojekt i form av ett kemikalieskåp och då vill jag ha möjlighet att köra fläkten i olika styrka beroende på behov eftersom fullstyrka är onödigt mycket 90% av tiden (men vill ändå ha den möjligheten).
Citera
2008-01-19, 12:41
Medlem
Hej igen!
Tittade igenom Kjell&CO och hittade så kallade switchade nätaggregat. Ex:
http://www.kjell.com/?item=44281&pat...0000,124710000
http://www.kjell.com/?item=44106&pat...0000,124700000

Det sista ser ju perfekt ut, om man bortser från att det klarar max 1.5A.
Men i praktiken. fungerar denna typ av lösning för att varvtalsregulera en DC-fläkt? Mina elektronikkunskaper är minst sagt begränsade, så det kanske inte räcker att förse fläkten med t ex 6V istället för 12V?
Citera
2008-01-19, 14:57
Medlem
pepsoxs avatar
Om du inte har behov av steglös reglering så kan du ju ta ett reglage till en kupéfläkt till en bil. Det brukar ju vara tre olika hastigheter.
Citera
2008-01-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Om du inte har behov av steglös reglering så kan du ju ta ett reglage till en kupéfläkt till en bil. Det brukar ju vara tre olika hastigheter.

Jo, men den fläkten brukar oxå har lika många olika lindningar som lägen.
Citera
2008-01-19, 17:25
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyEr0n
Jo, men den fläkten brukar oxå har lika många olika lindningar som lägen.
Njaä... dom jag har sett har alla haft effektmotstånd. Beroende på hur vredet står så kopplar man helt enkelt in olika motstånd i serie med motorn.
Citera
2008-01-19, 21:22
Medlem
Test Ikels avatar
Jo så är det, tre motstånd ger 4 hastigheter se bild:
http://z.about.com/d/autorepair/1/0/t/G/78314566.gif
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto