2008-01-18, 16:36
Medlem
Jag tänkte skriva ett par rader om mina erfarenheter av detta, mina och vad jag ser och märker hos andra.

1:
Jag ser många som tror att tjacket är orsak till flera psykiska problem, vissa kan inte ta det och prata om jobbiga saker för att dom blir så mycket jobbigare, ångesten blir värre osv.

2:
AT:s får folk att må dåligt och känna sig depremerade och låga.

3:
Även att folk måste komma "ner" och "landa" för att kunna sova på tjack.

Mina erfarenheter är väldigt annorlunda än många andra, jag har ingen ångest, är inte deprimerad. Mår inte dåligt, känner mig aldrig ensam bara för att jag är ensam och har högre självkänsla o självförtroende än någon annan jag mött. Jag har ägnat alla år sedan puberteten till att utmana och arbeta på mitt psyke, hela tiden arbetat med mina tankar och studerat andra människor.
Mitt mål i livet är att förändra mig själv och bli mer öppen och mer ödmjuk
genom att studera, genom att tänka, genom att arbeta.

Kan man inte prata om jobbiga saker på tjack utan mår extremt dåligt så verkar det mycket bero på att dessa inte kan kontrollera sitt tankeflöde utan
tankarna skenar och det stoppet dom har för sin ångest försvinner. Den blockeringen av "skadliga" tankar försvinner. Detta har jag noterat hos flera men orsaken ska inte tilläggas tjacket utan personernas mentala stabilitet och hälsa i övrigt.

Att må dåligt på en AT har jag också känt av, men då har AT legat samtidigt som t.ex bråk med tejen eller något annat som ger negativa tankar, normalt så är jag lika glad och obekymmrad som vanligt under AT. Lycklig och euforisk under AT. Efter ett race sover jag en natt (10h) och går och jobbar och mår precis som vanligt, lika skämtsam och allt känns lika lätt. Olycka kommer inte från kemiska nivåer i hjärnan utan tvärtom, låga nivåer av t.ex seratonin kommer från olycka. Så den negativa upplevelsen AT:n är kan helt ungås genom att styra sina tankar åt det possitiva, att vara glad i sinnet kan helt övervinna hjärnans "låghet".

Även detta med att kunna sova och att man måste landa och kommer ner är helt psykiskt, man vet att man inte kan sova så man kan inte sova utan behöver något att landa på, något man känner kommer få en att kunna sova.
Detta har inte heller med tjacket att göra efter 1 dygns vaket eller mer. Det är som när man ligger och är orolig eller tänker på något o inte somnar, sen tänker o nu måste jag sova för det är bara X timmar kvar tills man ska upp och därför får än svårare att somna.

Jag kan lägga mig och somna närsom på 5 min, jag har aldrig skapat mig denna känsla av "måste" komma ner. Jag slappnar av och hjärnan är ju trött så den är inte direkt motvillig till att släppa taget och somna in. Detta är något tjejen var grymt avundsjuk på och jag har aldrig sett någon annan kunna somna så, utom dom som är så inkörda där livet i princip är ett långt race för dom kan somna stående

Så alla dessa effekter kan man komma unvika, behövs inte om man arbetar med sitt tankeklimat, arbetar på sitt sätt att vara istället för att bara säga "jag är som jag är" utan försöka förändra det i sig själv man inte är nöjd med.

Jag har gjort det när jag brukade 2g i månaden och gör det nu när det är 10x så mycket...

Tack för mig
MVH
Citera
2008-01-23, 01:12
Medlem
Bra skrivet, Kortfattat: Set&Setting helt enkelt.
Senast redigerad av Hydrophonix 2008-01-23 kl. 01:38.
Citera
2008-01-23, 01:41
Medlem
WaRs avatar
Kortfattat: "Jag drar i mig ett gram tjack om dagen och det påverkar mig inte ett dugg. Alla baksidor med tjacket är inbillade och tjacket skadar dig inte det minsta."

Ännu mer kortfattat: TS lever i en fet jävla förnekelse.
Citera
2008-01-23, 02:46
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Ännu mer kortfattat: TS lever i en fet jävla förnekelse.

Påtänd kanske?

Fattade inte vad diskussionsämnet var riktigt, så jag kör helt enkelt på topic:

Då:
Jag har alltid sagt nej till tjack. Provade t.o.m. kola innan jag provade tjack.
Alltid hatat tjack, men först nu i efterhand som jag förstår varför.

Innan jag provade tjack hade jag ett psyke som hette duga, om än något uppmärksamhetskåt och whinebebis. Fick ofta komplimanger för att jag orkat gå igenom så mkt och ändå hålla hakan högt.
Jag kände mig smart och uppfattades som rätt streetsmart och kvicktänkt överlag.
Kan aldrig påstå att jag mått riktigt 100% men alltid haft i ryggen att "det jag inte dör av gör mig bara starkare"

En dag sitter jag tvärfull och benzad när en polare viftar med en gubbe tjack framför mig och omdömmet är ju totalväck så det tar väl nån sekund innan man har fått i sig en lina.
Någon månad senare och ex antal gubbar senare sitter jag på ulleråker avd 11, utan jobb, utan lägenhet, utna pengar, massa skulder och en släkt som hatar en.

Idag:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=603303
Och några gånger per dag stannar jag upp och har inte en jävla aning om vad jag håller på med. Folk gnäller på att dom har dåligt minne, well, jag minns fan inte ens vad jag gjorde för 10 minuter sen.

Senil-dement-schizofren vid 21 års ålder! WO-FUCKING-HO!

Tjacket eller människan bakom? Well, benzo-historian minns jag då inte att jag tog det minsta skada av...

/Fordie
Senast redigerad av Fordie 2008-01-23 kl. 02:48.
Citera
2008-01-23, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Påtänd kanske?

Fattade inte vad diskussionsämnet var riktigt, så jag kör helt enkelt på topic:

Då:
Jag har alltid sagt nej till tjack. Provade t.o.m. kola innan jag provade tjack.
Alltid hatat tjack, men först nu i efterhand som jag förstår varför.

Innan jag provade tjack hade jag ett psyke som hette duga, om än något uppmärksamhetskåt och whinebebis. Fick ofta komplimanger för att jag orkat gå igenom så mkt och ändå hålla hakan högt.
Jag kände mig smart och uppfattades som rätt streetsmart och kvicktänkt överlag.
Kan aldrig påstå att jag mått riktigt 100% men alltid haft i ryggen att "det jag inte dör av gör mig bara starkare"

En dag sitter jag tvärfull och benzad när en polare viftar med en gubbe tjack framför mig och omdömmet är ju totalväck så det tar väl nån sekund innan man har fått i sig en lina.
Någon månad senare och ex antal gubbar senare sitter jag på ulleråker avd 11, utan jobb, utan lägenhet, utna pengar, massa skulder och en släkt som hatar en.

Idag:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=603303
Och några gånger per dag stannar jag upp och har inte en jävla aning om vad jag håller på med. Folk gnäller på att dom har dåligt minne, well, jag minns fan inte ens vad jag gjorde för 10 minuter sen.

Senil-dement-schizofren vid 21 års ålder! WO-FUCKING-HO!

Tjacket eller människan bakom? Well, benzo-historian minns jag då inte att jag tog det minsta skada av...

/Fordie

Kan det vara så att du helt enkelt hade ett svagt psyke redan från början? Eller har du någon pyskisk sjukdom sen tidigare som kan ha utlöst det hela tack vare tjacket?

Du säger att du ofta fick komplimanger om hur du orkade så mycket men du säger också att allt vände efter någon månad, inte direkt en lång tid tills du hamna i skulder och va utan jobb osv. Jadu då är du ju en av de som man kan säga inte ha lärt sig att hantera sitt bruk och vänder det hela till missbruk. Själv är jag inte '' för '' droger men väljer man med att ta den vägen så gäller det att kunna hantera skiten!
Citera
2008-01-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjidi
Jag tänkte skriva ett par rader om mina erfarenheter av detta, mina och vad jag ser och märker hos andra.

1:
Jag ser många som tror att tjacket är orsak till flera psykiska problem, vissa kan inte ta det och prata om jobbiga saker för att dom blir så mycket jobbigare, ångesten blir värre osv.

2:
AT:s får folk att må dåligt och känna sig depremerade och låga.

3:

Mina erfarenheter är väldigt annorlunda än många andra, jag har ingen ångest, är inte deprimerad. Mår inte dåligt, känner mig aldrig ensam bara för att jag är ensam och har högre självkänsla o självförtroende än någon annan jag mött. Jag har ägnat alla år sedan puberteten till att utmana och arbeta på mitt psyke, hela tiden arbetat med mina tankar och studerat andra människor.
Mitt mål i livet är att förändra mig själv och bli mer öppen och mer ödmjuk
genom att studera, genom att tänka, genom att arbeta.
Grattis?

Citat:
Kan man inte prata om jobbiga saker på tjack utan mår extremt dåligt så verkar det mycket bero på att dessa inte kan kontrollera sitt tankeflöde utan
tankarna skenar och det stoppet dom har för sin ångest försvinner. Den blockeringen av "skadliga" tankar försvinner. Detta har jag noterat hos flera men orsaken ska inte tilläggas tjacket utan personernas mentala stabilitet och hälsa i övrigt.
Sammanfattningsvis; droger förstärker känslor, kan man inte ens prata om någonting "jobbigt" under påverkan, bör man heller inte ta droger.

Citat:
Att må dåligt på en AT har jag också känt av, men då har AT legat samtidigt som t.ex bråk med tejen eller något annat som ger negativa tankar, normalt så är jag lika glad och obekymmrad som vanligt under AT. Lycklig och euforisk under AT. Efter ett race sover jag en natt (10h) och går och jobbar och mår precis som vanligt, lika skämtsam och allt känns lika lätt. Olycka kommer inte från kemiska nivåer i hjärnan utan tvärtom, låga nivåer av t.ex seratonin kommer från olycka. Så den negativa upplevelsen AT:n är kan helt ungås genom att styra sina tankar åt det possitiva, att vara glad i sinnet kan helt övervinna hjärnans "låghet".
Vad är egentligen en avtändning? Folk tycks tala om det som en oundviklig bieffekt som medföljer efter intag av amfetamin. Det som orsakar avtändningen är oftast vätskebrist, brist på näring och i kombination med att ha använt upp en del av lyckosubstanserna i hjärnan. Avtändningen går att motverka mycket effektivt om du vill, allt beror på hur du sköter dig under ruset.

Citat:
Även detta med att kunna sova och att man måste landa och kommer ner är helt psykiskt, man vet att man inte kan sova så man kan inte sova utan behöver något att landa på, något man känner kommer få en att kunna sova.
Detta har inte heller med tjacket att göra efter 1 dygns vaket eller mer. Det är som när man ligger och är orolig eller tänker på något o inte somnar, sen tänker o nu måste jag sova för det är bara X timmar kvar tills man ska upp och därför får än svårare att somna.
Där håller jag med!

Citat:
Jag kan lägga mig och somna närsom på 5 min, jag har aldrig skapat mig denna känsla av "måste" komma ner. Jag slappnar av och hjärnan är ju trött så den är inte direkt motvillig till att släppa taget och somna in. Detta är något tjejen var grymt avundsjuk på och jag har aldrig sett någon annan kunna somna så, utom dom som är så inkörda där livet i princip är ett långt race för dom kan somna stående

Näh, nu ljuger du allt. Kan du somna fem minuter efter det första intaget? (utan att överdosera, för det vore ju fusk).

Citat:
Så alla dessa effekter kan man komma unvika, behövs inte om man arbetar med sitt tankeklimat, arbetar på sitt sätt att vara istället för att bara säga "jag är som jag är" utan försöka förändra det i sig själv man inte är nöjd med.

Jag har gjort det när jag brukade 2g i månaden och gör det nu när det är 10x så mycket...

Tack för mig
MVH
Jag har använt mycket mer än så och fortfarande mått bra, så länge man mår psykiskt bra av vad man gör, ser jag inga hinder för vad man inte kan göra.
Citera
2008-01-26, 23:10
Medlem
Citat:

3:

Och så skriver du detta i en annan tråd :

Citat:
Är vaken inatt, svårt att sova så jag sket i det helt för jag hatar att ligga och
vrida och vända på mig. 0.25g bomb i medicinkapsel kl ~00:00, kommer hålla mig pigg och glad ända tills jag slutar jobba kl 16:00

Inte petat i mig något sedan i fredags vilket är ovanligt långt uppehåll, räkna nyligen ut att det blir närmare 20g i månaden hehe, men aldrig satt min första nål i armen trots att jag har verktyg liggandes. Tänker lyssna på radio och surfa runt lite. Imorgon är det jobba som gäller så om 3 timmar är det dusch och svida på sig arbetskläder och kila ut genom dörren.

Fattar ingenting!!! Hur kan du ha svårt att sova? Du "slappnar ju bara av med hjärnan".
Citera
2008-01-27, 00:23
Medlem
soppskals avatar
aegd
Citera
2008-01-27, 01:12
Medlem
Tjacktorskens avatar
Finns mycket negativt med tjacket, mer än postiva saker i alla fall för min del. Framförallt efter längre race på tjacket..

Mycket känslomässiga bitar har blivit skadade och har gjort mig nästintill helt tom på de flesta känslor utom hat och ilska. Ser heller inget som helst värde i andra människor, känner ingenting för min familj på det emotionella planet och människor jag inte umgås med kvittar det om de går och dör. Detta har funnits med sen tidigare men har blivit värre efter missbruk.

Kommer inte ihåg hur det känns längre att faktiskt känna för och må dåligt för andra människors skull så det är inget jag saknar eller ens vill ha numera. Det som däremot är svårt med det här är att det känns dådär kul för mig att berätta hur lite jag faktiskt känner för den människan vilket gör att jag försöker att framstå som en empatisk, förstående och ödmjuk person... Det lyckas för det mesta bra, gillar dock inte att ha en falsk personlighet men jag gör det för att jag är tvungen! Dock svårt i vissa lägen att spela teater, på fyllan blir jag ju inte riktigt lika ödmjuk och uttrycker mig ärligt men jävligt korkat..

Tvångsbiktar mig tydligen både på forum och telefon denna afton, jävla tuggande på mig ibland. Hehe.
Citera
2008-01-27, 21:41
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Mycket känslomässiga bitar har blivit skadade och har gjort mig nästintill helt tom på de flesta känslor utom hat och ilska. Ser heller inget som helst värde i andra människor, känner ingenting för min familj på det emotionella planet och människor jag inte umgås med kvittar det om de går och dör. Detta har funnits med sen tidigare men har blivit värre efter missbruk.

Känner igen det där också. Det är fan bara flickvännen som man skulle rynka på näsan över om hon försvann, känns som resten är shit the same.

De första timmarna på tjacket brukar det däremot vara precis tvärtom, då älskar jag ALLA och känner mig som ett med allt levande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Kommer inte ihåg hur det känns längre att faktiskt känna för och må dåligt för andra människors skull så det är inget jag saknar eller ens vill ha numera. Det som däremot är svårt med det här är att det känns dådär kul för mig att berätta hur lite jag faktiskt känner för den människan vilket gör att jag försöker att framstå som en empatisk, förstående och ödmjuk person... Det lyckas för det mesta bra, gillar dock inte att ha en falsk personlighet men jag gör det för att jag är tvungen! Dock svårt i vissa lägen att spela teater, på fyllan blir jag ju inte riktigt lika ödmjuk och uttrycker mig ärligt men jävligt korkat..

Skönt att se att fler inte framhäver tjacket som nån jävla gudagåva

/Fordie
Citera
2008-01-27, 21:44
Bannlyst
Haha vilket pådrag det blev eller
Citera
2008-01-28, 00:44
Medlem
DjinQuijotas avatar
Jag brukar använda tjacket och landa på när bensot tar slut, eller som ett substitut för benso. Annars nästan alltid i kombination med andra droger. Har senaste året dock kört en hel del tjackrace (fick en kran m väldigt rent o bra tjack) och hade jag kört sådana race under längre tid och under flera år hade jag nog blivit dum i huvudet. Tjacknojjorna skulle ta kål på en, nu är dom jobbiga, men under kontroll. Senast idag lyckades en vän få mig att tro att jag är död inom sex månader. Dock kan jag ta mig ur tjacknojjorna på 15-20 min, så dom varar inte så länge, men jag tror att om jag skulle kört det mer, så skulle jag nog blivit som dom flesta tjackisar jag känner. Nojjiga för alla möjliga saker i tid och otid.

Ang känslorna så blir jag inte känslokall av dos. Jag brukar för omväxlingsskull komma bra överens med folk. Blir inte heller extra känslosam, men humöret blir lite bättre och det är mycket lättare att sätta ord på tankar. Pratar om jobbiga saker gör jag inte på tjack, det gör jag bara på dom där äckliga små älska-hela-världen-pillrena.
Har mött många tjackisar som är mästare på att ljuga och vara klåfingriga, även mot sina vänner.

Jag har också testat mitt psyke till bristningsgränsen ibland, finns inget som heter för mycket knark, finns inget som inte går att göra och bland det skönaste som finns är att dunka huvudet i väggen eller bli slagen i huvudet av en kompis när man ligger i sängen. Man garvar som fan, tankarna får verkligen nerver och man känner vartenda slag. Jag är den psykiska ohälsans okrönta drottning, intagen på psyk första gången som fyraåring. Jag tror inte att allt varit skadligt för skallen, utan jag tror snarare det gjort psyket starkare. Diagnostiserad med ett långt jävla namn, medecinerad över halva mitt liv, elchocksbehandlad i flera omgångar, började med droger innan tonåren, och har lyckats få fler hjärnskakningar än så många år jag levt.

Men självklart har alla en gräns. Det finns saker jag inte utsätter mig för, för att jag inte är säker på om psyket pallar. Men det som inte dödar, det härdar. Jag vet att det finns en hel del som anser att allt bara gjort mig mer o mer skadad i skallen, folk som använder samhällets norm på vad som är sjukt och vad som är friskt. Jag anser att man är riktigt skadad om man ser saket på ett sätt som någon har bestämt och tycker så utan att själv varken ifrågasätta eller uppleva.
Senast redigerad av DjinQuijota 2008-01-28 kl. 00:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in