• 2
  • 3
2008-01-21, 12:24
Medlem
sicmuss avatar
Jag rekomenderar snygga Colloquy.

Irca lugnt!
/sicmus
Citera
2008-01-21, 13:20
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Tanka denna fil så slipper du kompilera. Efter du har installerat så kör du "sudo -v selfupdate" i en terminal och efter det "sudo port install irssi" också det i en terminal. Det ska vara allt.

Du behöver ha Xcode 3.0 också...
Citera
2008-01-21, 13:30
Medlem
slrslrs avatar
Xcode hit och terminal dit, skriv in det och skriv in det andra. Vafan för mekkigt för mig, det var ju t.o.m lättare att dra igång irssi när man körde windows.

macirssi funkar väl, bara att man har dom fula vita kanterna, hade man inte dom skulle de va snyggt.
Citera
2008-01-21, 14:01
Medlem
Crunchies avatar
Då rekommenderar jag http://sourceforge.net/projects/xchataqua/
Citera
2008-01-21, 16:05
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Du behöver ha Xcode 3.0 också...

Kom på det när jag hade gått och lagt mig

slrslr: Det är inte så jobbigt egentligen. Det är väldigt bra att googla på sina felmeddelanden man får, det brukar hjälpa dig ofta. Det är väldigt nyttigt att lära sig terminalen och UNIX om man jobbar med Mac, det underlättar en hel del.
Citera
2008-01-21, 20:13
Medlem
slrslrs avatar
Kanske tar och lär mig detta någon gång Flärp :P

Någon som har någon aning om varför jag får polska meddelanden i macirssi när jag t.ex. ändrar topic eller lämnar en kanal. Ser ju bara stört ut när allt annat är på Engelska.
Citera
2008-01-28, 18:54
Medlem
slrslrs avatar
Jag fick fan igång det asså. Bara ett litet mekk problem, det är ju att varje gång jag har stäng av terminal och vill börja använda irssi så måste jag börja om från steg 1. dvs.

PATH="/opt/local/bin:/opt/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/local/sbin:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin"

sudo -v selfupdate
sudo port install irssi
irssi

Då är jag inne på irssi istället för att bara skriva irssi direkt i terminalen. När den skall installera irssi så går det ju på en halv sekund med tanke på att filerna redan är installerade....

går ju att skriva /opt/local/bin/irssi när man startat terminal. Men det uppskattas inte riktigt :/
Citera
2008-01-28, 22:07
Medlem
Flärps avatar
Gör följande:

In i en terminal och skriv cd ~/ för att komma in i din hemkatalog.
Väl där skriver du nano .bashrc och klistrar in raden:
Kod:
PATH="/opt/local/bin:/opt/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/local/sbin:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin"

Sen ska du inte behöva göra om det varje gång.
Citera
2008-01-28, 22:54
Medlem
Körde själv X-chat aqua rätt länge, men det var något som krånglade hela tiden (kommer ej ihåg vad). Bytte till Conversation (sök på http://www.versiontracker.com/ ) som är väldigt enkelt och känns ganska macigt. Några år på nacken nu dock, så det är inte Universal, men det spelar ju ingen större roll på en IRC-klient. Min röst går helt klart på Conversation.
Citera
2008-01-28, 23:33
Medlem
slrslrs avatar
Tack Flärp. Men en polare till mig sa att jag skulle skriva pico .portal och sen skriva något där i, kommer inte ihåg vad det var. Men det löste sig iaf =).

Din hjälp var ju bra beskriven bara att det blev skrivet i fel ordning så det blev lite krångligt. Men när man väl hade det i rätt ordning va de lätt att mekka igång.
Citera
2008-01-28, 23:49
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Tack Flärp. Men en polare till mig sa att jag skulle skriva pico .portal och sen skriva något där i, kommer inte ihåg vad det var. Men det löste sig iaf =).

Din hjälp var ju bra beskriven bara att det blev skrivet i fel ordning så det blev lite krångligt. Men när man väl hade det i rätt ordning va de lätt att mekka igång.

Mjo, det blir lätt så när man inte tänker på alla dependencies som jag har, men kanske inte du har =)

Skönt att det löste sig iallafall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in