Varför är inte tråden längre?
Under mitt snart 45-åriga liv har jag stött på så många korkade polisen att jag skulle kunna skriva SIDOR om det.
Vi kan väl börja med en historia från min ungsdom. Jag hade precis flyttat hemifrån och staden där jag bodde härjades av en serievåldtäktsman. Enrummaren dit jag flyttat vätte mot en smal gata i utkanten av centrum. På andra sidan gatan på samma våning bodde en äldre psykiskt sjuk kvinna som i sin ungdom hade varit vacker och gift sig med en mer än tjugo år äldre rik man, vilket gjorde henne väl ansedd i staden. Fast det visste jag inte när jag flyttade in. I vilket fall, jag hade inga gardiner de första veckorna, så hon kunde se mig i lägenheten dagtid, men på kvällarna fällde jag persiennerna, för sådana fanns.
Nu gör jag ett litet uppehåll och knyter in en sidoberättelse. Jag hade två månader tidigare opererat ögonen, vilket gjorde att jag fick perfekt syn, från att tidigare ha varit mer eller mindre halvblind och behövt tjocka glasögon. Min ögonläkare hade givit mig OK till att köra bil, så det gjorde jag. Naturligtvis blev jag stoppad i en poliskontroll, polisen kontrollerade så att bilen var skattad och besiktigad och sedan skulle körkortet granskas. Ögonläkaren hade sagt till mig att det enda jag behövde göra var att ha med mig ett läkarintyg från honom, men det hade jag naturligtvis glömt. Utan förvarning slet polisen upp en ficklampa och började lysa mig i ögonen, varpå han sade att han inte såg några kontaktlinser. Han såg heller inte ärren efter operationen, trots att de var fullt synliga eftersom det inte var helt läkt.
Jag upplyste honom om att jag hade opererat ögonen och inte behövde varken glasögon eller linser längre.
-"Så då har du inga glasögon med dig i handskfacket?" frågade han.
-"Nej, varför skulle jag ha det?" undrade jag "Jag ser perfekt utan!"
-"Jo men du skall ändå ha reservglasögon med dig i bilen!"
-"Varför då, jag skulle inte kunna se ett dugg med dem, det skulle bara bli dimmigt. Jag har opererat ögonen!!!"
Polisen bestämde sig för att det här var för mycket för hans förstånd och gick för att rådfråga en kollega, i TJUGO minuter! Därefter kom han tillbaka, förmanade mig och sade att eftersom det var långt från staden så kunde de inte fixa bärgning av bilen så jag fick köra därifrån på det villkoret att jag kom in på polisstationen dagen därpå med läkarintyget på att jag hade fullgod syn.
Dagen därpå infann jag mig på polisstationen med läkarintyget, polisen granskade det och sade att jag var tvungen att få ett nytt körkort utfärdat av Trafiksäkerhetsverket så jag gick till Länstyrelsen och ordnade upp allt det.
Två veckor senare ringde det på dörren och två civilpoliser stegade in i min lägenhet och började rota i min byrå utan någon som helst förklaring. När jag frågade vad de gjorde så sade de att de letade efter en rånarluva, bland mina sockor och kalsonger! De hittade ingen och sedan gick de, efter att ha upplyst mig om att jag var misstänkt för våldtäkt.
Jag fick senare veta att den psyksjuka kvinna mittemot hade härsknat till på att jag fällde persiennerna på kvällarna, så hon inte kunde se mig klä av mig. Så hon hade ringt polisen och påstått att jag stod och masturberade i fönstret mot henne samtidigt som jag höll i en stor slaktarkniv och att jag därför säkert var våldtäktsmannen. Och polisen höll uppenbarligen med!
Två dagar senare kom samma poliser och hämtade mig till förhör och vittneskonfrontation. Väl på polisstationen var första frågan var jag hade mina glasögon. Jag upplyste dem om att jag inte hade några glasögon eftersom jag inte behövde några för jag hade opererat ögonen.
-"Men det står att du måste ha glasögon när du kör bil på ditt körtkort!" påstod en äldre, fet polis med ointelligent uppsyn.
-"Nej, det gör det inte alls sade jag och visade honom mitt nya körkort. Hans oerhört förvånade min var helt klart obetalbar.
-"Men du har glasögon i din lägenhet!" påstod en annan polis i uppfordrande ton.
-"Nej, jag har inga glasögon, för jag hade linser innan. Men dem har jag kastat, för jag har ingen användning för dem längre."
-"Så vi kommer inte att finna några glasögon i din lägenhet?" frågade den uppfordrande polisen igen.
-"Bara ett par Ray-Ban Wayfarer solglasögon." svarade jag.
-"Vi letar efter vanliga glasögon av pilot-modell." svarade samme polis förargad.
Sedan blev det vittneskonfrontation, en av de våldtagna kvinnorna, och sedan fick jag gå. Väl hemma kunde jag konstatera att husrannsakningen hade utförts grundligt, herre jävlar vilken röra de hade lämnat efter sig! Och allt detta på grund av en psyksjuk kvinna. De kunde ju ha kört vittneskonfrontationen först, så hade jag sluppit allt elände, men nej!
Svenskt polisväsende består enbart av idioter!
Senast redigerad av KarlKraus 2009-01-03 kl. 14:34.