Citat:
Ursprungligen postat av
Alf50
Vilken är eran favoritlåt utav Kent? Är lite ny till kentantet och jag älskar de. Favoriter just nu är nog en timme en minut, 10 minuter och pojken med hålet i handen
Då har du en spännande tid att botanisera i Kents låtskatt framöver. Min upplevelse är att Kent bara blir bättre och bättre ju fler låtar man lyssnar på och allteftersom man ger lyriken mer fokus.
Som svar på din fråga. Själv tycker jag att i princip hela albumet Du och Jag Döden platsar på en top 10-lista. Men blandar upp med förslag på spår från olika album. Inte nödvändigtvis mina ”favoriter”, men bra låtar som ger en inblick i de olika albumen. Tycker dock att du ska lyssna album för album. Kent har delvis bytt stil genom åren från mycket gitarr till mer synth, så blir inte helt rättvisande att plocka ”de bästa låtarna”. Med det sagt;
Den döda vinken
Du är ånga
Sundance Kid
Kevlarsjäl
Kungen är död
Revolt III
Vals för Satan (din vän pessimisten)
Hjärta
Vi är för alltid
Förlåtelsen
Jag ser dig
Andromeda
999
Var är vi nu?
Ismael
Petroleum
Ohotad etta för mig (liksom många andra!) är dock avslutningsspåret på Du och Jag Döden; Mannen i den vita hatten (16 år senare). Lyssna till lyriken så hittar du en historia som du förmodligen kan relatera till. I mitt tycke en fulländad låt.