2026-07-28, 11:32
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alf50
Vilken är eran favoritlåt utav Kent? Är lite ny till kentantet och jag älskar de. Favoriter just nu är nog en timme en minut, 10 minuter och pojken med hålet i handen

Då har du en spännande tid att botanisera i Kents låtskatt framöver. Min upplevelse är att Kent bara blir bättre och bättre ju fler låtar man lyssnar på och allteftersom man ger lyriken mer fokus.

Som svar på din fråga. Själv tycker jag att i princip hela albumet Du och Jag Döden platsar på en top 10-lista. Men blandar upp med förslag på spår från olika album. Inte nödvändigtvis mina ”favoriter”, men bra låtar som ger en inblick i de olika albumen. Tycker dock att du ska lyssna album för album. Kent har delvis bytt stil genom åren från mycket gitarr till mer synth, så blir inte helt rättvisande att plocka ”de bästa låtarna”. Med det sagt;

Den döda vinken
Du är ånga
Sundance Kid
Kevlarsjäl
Kungen är död
Revolt III
Vals för Satan (din vän pessimisten)
Hjärta
Vi är för alltid
Förlåtelsen
Jag ser dig
Andromeda
999
Var är vi nu?
Ismael
Petroleum

Ohotad etta för mig (liksom många andra!) är dock avslutningsspåret på Du och Jag Döden; Mannen i den vita hatten (16 år senare). Lyssna till lyriken så hittar du en historia som du förmodligen kan relatera till. I mitt tycke en fulländad låt.
Citera
2026-08-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Då har du en spännande tid att botanisera i Kents låtskatt framöver. Min upplevelse är att Kent bara blir bättre och bättre ju fler låtar man lyssnar på och allteftersom man ger lyriken mer fokus.

Som svar på din fråga. Själv tycker jag att i princip hela albumet Du och Jag Döden platsar på en top 10-lista. Men blandar upp med förslag på spår från olika album. Inte nödvändigtvis mina ”favoriter”, men bra låtar som ger en inblick i de olika albumen. Tycker dock att du ska lyssna album för album. Kent har delvis bytt stil genom åren från mycket gitarr till mer synth, så blir inte helt rättvisande att plocka ”de bästa låtarna”. Med det sagt;

Den döda vinken
Du är ånga
Sundance Kid
Kevlarsjäl
Kungen är död
Revolt III
Vals för Satan (din vän pessimisten)
Hjärta
Vi är för alltid
Förlåtelsen
Jag ser dig
Andromeda
999
Var är vi nu?
Ismael
Petroleum

Ohotad etta för mig (liksom många andra!) är dock avslutningsspåret på Du och Jag Döden; Mannen i den vita hatten (16 år senare). Lyssna till lyriken så hittar du en historia som du förmodligen kan relatera till. I mitt tycke en fulländad låt.
Har tagit mig en lyssning på alla dessa, 999 har jag alltid älskat, har fastnat på kungen är död och 16 år senare. Den är verkligen sjukt bra. Några mina personliga favoriter exklusive dessa är 10 minuter(för mig själv) och pojken med hålet i handen
Citera
2026-09-09, 14:10
Medlem
Hirvis avatar
Någon gång varannat år går jag igenom hela kents katalog.
Det går inte att komma ifrån det.
Jag är övertygad att kent är världens bästa band någonsin.
Dom har inte dom högsta topparna, på min top 100 låtar någonsin är det max 2 låtar med kent.
... Men! på min topp 1000 är det säkert 200.
Kent har aldrig gjort en dålig skiva. Alla skivor är värda att komma tillbaka till, det är så jämnt och intressant. Produktionen är för det mesta fortfarande bra och intressant med litet undantag för delar av Tillbaka till Samtiden.
Dessutom är det ett band där alla beståndsdelar är starka. Markus är grym på trummor, spelar aldrig ett trumslag för mycket. Det är aldrig för mycket bas, aldrig för mycket gitarr. Otroligt balanserat, liiite för mycket fokus på sången ibland.

Det finns inget band i världen som har så många bra låtar, det är Beatles som kommer närmast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in