Citat:
Ursprungligen postat av
Cognitive Dissident
Har Norska, Finska och Danska motståndsrörelsen skapats efter svensk modell och är ideologiskt identiska eller är det från början fristående rörelser som har bestämt sig för att samarbeta på vissa punkter?
Nuvarande Norska och Danska motståndsrörelsen har inte existerat i alltför många år och de skapades nog i stort efter svensk modell även om nystartade och mindre organisationer såklart av praktiska skäl fungerar lite annorlunda (Norska motståndsrörelsen har t.ex. funnits sedan runt 2010 tror jag och det var först tidigare i år som de bildade egna nästen efter svensk modell). Norska och Danska motståndsrörelsen har översatt mycket ideologiskt material från Svenska motståndsrörelsen och vi översätter en hel del norskt material till svenska också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cognitive Dissident
Hur funkar det med finska motståndsrörelsen som (får man anta) består av en annan etnicitet än vad Svenska, Norska och Danska motståndrörelserna gör (om man räknar de skandinaviska folken som om inte samma så i alla fall närbesläktade rent etniskt)?
Finska motståndsrörelsen är vid sidan av Svenska motståndsrörelsen den organisation som funnits längst. Organisationen grundades av Henrik Holappa i samarbete med Svenska motståndsrörelsen och förmodligen funkar Finska motståndsrörelsen i stort som Svenska motståndsrörelsen (av språkliga skäl har jag själv svårt att i detalj följa vad som händer i Finland).
Rent etniskt tycker jag att skillnaden mellan svenskar och finnar är försumbar, men det finns ju kulturella skillnader och en språkbarriär. Dock översätts mycket mellan vår svenska och finska sida ändå, det är ju trots allt rätt så vanligt att finnar kan svenska och det finns ju en hel del människor med finskt påbrå i Sverige som dugligt behärskar finska.
Exakt i detalj hur allt funkar hierarkiskt och strukturellt är för mig något oklart, men vad jag vet är i alla fall att Nordiska motståndsrörelsen mer bör ses som
en organisation än som
flera organisationer som lite löst samarbetar. Klas Lund räknas också som ledare för hela rörelsen över hela Norden även om de olika rörelserna utanför Sverige har egna ledare också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Deliberately
Är norska, danska och finska motståndsrörelserna underavdelningar av samma organisation och lyder under en riksledning(vilket i detta fall är Norden som motståndsrörelsen anser ska vara ett land) som är svenskt centrerat(SMR val väl skapat först och är tveklöst störst), eller är de fristående organisationer som opererar helt på egna villkor i ett samarbete?
Jag vet som jag skrev ovan inte exakt hur det ligger till, men ska kolla upp om jag kan få någon mer utförlig förklaring.
Men som jag tolkar det är Nordiska motståndsrörelsen en organisation och Svenska, Finska, Norska och Danska motståndsrörelsen är separata underavdelningar inom organisationen och de underavdelningarna arbetar väldigt självständigt och har stor frihet under ansvar, men måste ändå hålla sig inom vissa gränser och lyda centralt fattade beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Deliberately
Bildades de andra organisationerna som en del av en splittring inom någon organisation eller sammanslagning, eller skapades de helt från intet, och var SMR delaktiga i "startandet" av dessa utländska organisationer(dvs om svaret på min första fråga var att de är självständiga)?
I Finland är Motståndsrörelsen rätt så ensam nationell aktör. Finland har väl varit lite mer allmänt nationalistiskt på grund av landets 1900-talshistoria och det har kanske gjort att utrymmet för en rent nationell politisk rörelse som den i Sverige varit lite mindre. Finska motståndsrörelsen grundades som sagt var av Henrik Holappa, sedan tror jag att organisationen kanske rekryterade en del från något nationellt forum som tidigare fanns i Finland (jag har något vagt minne av att det var så) men i övrigt vet jag inte så mycket om rörelsens bakgrund.
I Norge fanns Nordiska motståndsrörelsen tidigare i en period men det dog ut och den nya Norska motståndsrörelsen är en organisation som består av nytt folk och inte så många med bakgrund i någon "nationell rörelse", vad jag förstår. I Norge har det väl funnits nationella organisationer tidigare (men rörelsen där har varit rätt så hårt tillbakatryckt av systemets repression, vilket har med Norges 1900-talshistoria att göra också), idag är dock Motståndsrörelsen ensamt nationellt alternativ i Norge och verkar växa stadigt.
I Danmark etablerades Motståndsrörelsen först ifjol och befinner sig fortfarande i en uppbyggnadsfas vad det verkar. Danmark har vad jag upplever det tidigare haft en rätt så stor nationell rörelse även om den i många fall verkar ha varit rätt så subkulturell. Idag finns det utöver Motståndsrörelsen ett flertal nationella organisationer i Danmark.
Så ingen av organisationerna grundades direkt genom någon form av utbrytning (även om flera av de danska kamraterna har bakgrund i DNSB) och svenskar har varit inblandade i att få igång organisationen i de övriga länderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Deliberately
Hur är det förresten med Island som är en del av Norden, är de bortglömda eller ointressanta eller är det bara så att det inte finns politiskt aktiva där som vill starta upp en motsvarande organisation(nu har ju Island förvisso inte en sådan situation som västerländska Europa har med rasfrämlingskolonisation, men NMR handlar väl om mer än bara rasfrågan utan också om ekonomiska och sociala frågor)?
Island är inte bortglömt eller ointressant, men befolkningen där är liten och än har det inte dykt upp några som vill etablera organisationen där även om vi har haft kontakt med enstaka vettiga islänningar.