2014-07-22, 21:41
Medlem
TheEvilUnicorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Vad jag hört är det lögn.

Typ. Svenska motståndsrörelsen är en del av Nordiska motståndsrörelsen som också består av Norska, Finska och Danska motståndsrörelsen.
Aah! Undrade precis vart FB hade sin tråd för endast den Svenska Motståndsrörelsen
Citera
2014-07-22, 21:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Vad jag hört är det lögn.

Typ. Svenska motståndsrörelsen är en del av Nordiska motståndsrörelsen som också består av Norska, Finska och Danska motståndsrörelsen.

Har Norska, Finska och Danska motståndsrörelsen skapats efter svensk modell och är ideologiskt identiska eller är det från början fristående rörelser som har bestämt sig för att samarbeta på vissa punkter?
Hur funkar det med finska motståndsrörelsen som (får man anta) består av en annan etnicitet än vad Svenska, Norska och Danska motståndrörelserna gör (om man räknar de skandinaviska folken som om inte samma så i alla fall närbesläktade rent etniskt)?
Citera
2014-07-22, 22:16
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Är norska, danska och finska motståndsrörelserna underavdelningar av samma organisation och lyder under en riksledning(vilket i detta fall är Norden som motståndsrörelsen anser ska vara ett land) som är svenskt centrerat(SMR val väl skapat först och är tveklöst störst), eller är de fristående organisationer som opererar helt på egna villkor i ett samarbete?

Bildades de andra organisationerna som en del av en splittring inom någon organisation eller sammanslagning, eller skapades de helt från intet, och var SMR delaktiga i "startandet" av dessa utländska organisationer(dvs om svaret på min första fråga var att de är självständiga)?

Hur är det förresten med Island som är en del av Norden, är de bortglömda eller ointressanta eller är det bara så att det inte finns politiskt aktiva där som vill starta upp en motsvarande organisation(nu har ju Island förvisso inte en sådan situation som västerländska Europa har med rasfrämlingskolonisation, men NMR handlar väl om mer än bara rasfrågan utan också om ekonomiska och sociala frågor)?
Citera
2014-07-23, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har Norska, Finska och Danska motståndsrörelsen skapats efter svensk modell och är ideologiskt identiska eller är det från början fristående rörelser som har bestämt sig för att samarbeta på vissa punkter?
Nuvarande Norska och Danska motståndsrörelsen har inte existerat i alltför många år och de skapades nog i stort efter svensk modell även om nystartade och mindre organisationer såklart av praktiska skäl fungerar lite annorlunda (Norska motståndsrörelsen har t.ex. funnits sedan runt 2010 tror jag och det var först tidigare i år som de bildade egna nästen efter svensk modell). Norska och Danska motståndsrörelsen har översatt mycket ideologiskt material från Svenska motståndsrörelsen och vi översätter en hel del norskt material till svenska också.
Citat:
Hur funkar det med finska motståndsrörelsen som (får man anta) består av en annan etnicitet än vad Svenska, Norska och Danska motståndrörelserna gör (om man räknar de skandinaviska folken som om inte samma så i alla fall närbesläktade rent etniskt)?
Finska motståndsrörelsen är vid sidan av Svenska motståndsrörelsen den organisation som funnits längst. Organisationen grundades av Henrik Holappa i samarbete med Svenska motståndsrörelsen och förmodligen funkar Finska motståndsrörelsen i stort som Svenska motståndsrörelsen (av språkliga skäl har jag själv svårt att i detalj följa vad som händer i Finland).

Rent etniskt tycker jag att skillnaden mellan svenskar och finnar är försumbar, men det finns ju kulturella skillnader och en språkbarriär. Dock översätts mycket mellan vår svenska och finska sida ändå, det är ju trots allt rätt så vanligt att finnar kan svenska och det finns ju en hel del människor med finskt påbrå i Sverige som dugligt behärskar finska.

Exakt i detalj hur allt funkar hierarkiskt och strukturellt är för mig något oklart, men vad jag vet är i alla fall att Nordiska motståndsrörelsen mer bör ses som en organisation än som flera organisationer som lite löst samarbetar. Klas Lund räknas också som ledare för hela rörelsen över hela Norden även om de olika rörelserna utanför Sverige har egna ledare också.
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Är norska, danska och finska motståndsrörelserna underavdelningar av samma organisation och lyder under en riksledning(vilket i detta fall är Norden som motståndsrörelsen anser ska vara ett land) som är svenskt centrerat(SMR val väl skapat först och är tveklöst störst), eller är de fristående organisationer som opererar helt på egna villkor i ett samarbete?
Jag vet som jag skrev ovan inte exakt hur det ligger till, men ska kolla upp om jag kan få någon mer utförlig förklaring.

Men som jag tolkar det är Nordiska motståndsrörelsen en organisation och Svenska, Finska, Norska och Danska motståndsrörelsen är separata underavdelningar inom organisationen och de underavdelningarna arbetar väldigt självständigt och har stor frihet under ansvar, men måste ändå hålla sig inom vissa gränser och lyda centralt fattade beslut.
Citat:
Bildades de andra organisationerna som en del av en splittring inom någon organisation eller sammanslagning, eller skapades de helt från intet, och var SMR delaktiga i "startandet" av dessa utländska organisationer(dvs om svaret på min första fråga var att de är självständiga)?
I Finland är Motståndsrörelsen rätt så ensam nationell aktör. Finland har väl varit lite mer allmänt nationalistiskt på grund av landets 1900-talshistoria och det har kanske gjort att utrymmet för en rent nationell politisk rörelse som den i Sverige varit lite mindre. Finska motståndsrörelsen grundades som sagt var av Henrik Holappa, sedan tror jag att organisationen kanske rekryterade en del från något nationellt forum som tidigare fanns i Finland (jag har något vagt minne av att det var så) men i övrigt vet jag inte så mycket om rörelsens bakgrund.

I Norge fanns Nordiska motståndsrörelsen tidigare i en period men det dog ut och den nya Norska motståndsrörelsen är en organisation som består av nytt folk och inte så många med bakgrund i någon "nationell rörelse", vad jag förstår. I Norge har det väl funnits nationella organisationer tidigare (men rörelsen där har varit rätt så hårt tillbakatryckt av systemets repression, vilket har med Norges 1900-talshistoria att göra också), idag är dock Motståndsrörelsen ensamt nationellt alternativ i Norge och verkar växa stadigt.

I Danmark etablerades Motståndsrörelsen först ifjol och befinner sig fortfarande i en uppbyggnadsfas vad det verkar. Danmark har vad jag upplever det tidigare haft en rätt så stor nationell rörelse även om den i många fall verkar ha varit rätt så subkulturell. Idag finns det utöver Motståndsrörelsen ett flertal nationella organisationer i Danmark.

Så ingen av organisationerna grundades direkt genom någon form av utbrytning (även om flera av de danska kamraterna har bakgrund i DNSB) och svenskar har varit inblandade i att få igång organisationen i de övriga länderna.
Citat:
Hur är det förresten med Island som är en del av Norden, är de bortglömda eller ointressanta eller är det bara så att det inte finns politiskt aktiva där som vill starta upp en motsvarande organisation(nu har ju Island förvisso inte en sådan situation som västerländska Europa har med rasfrämlingskolonisation, men NMR handlar väl om mer än bara rasfrågan utan också om ekonomiska och sociala frågor)?
Island är inte bortglömt eller ointressant, men befolkningen där är liten och än har det inte dykt upp några som vill etablera organisationen där även om vi har haft kontakt med enstaka vettiga islänningar.
Citera
2014-07-23, 03:16
Medlem
Citat:
Nuvarande Norska och Danska motståndsrörelsen har inte existerat i alltför många år och de skapades nog i stort efter svensk modell även om nystartade och mindre organisationer såklart av praktiska skäl fungerar lite annorlunda (Norska motståndsrörelsen har t.ex. funnits sedan runt 2010 tror jag och det var först tidigare i år som de bildade egna nästen efter svensk modell). Norska och Danska motståndsrörelsen har översatt mycket ideologiskt material från Svenska motståndsrörelsen och vi översätter en hel del norskt material till svenska också.

Finska motståndsrörelsen är vid sidan av Svenska motståndsrörelsen den organisation som funnits längst. Organisationen grundades av Henrik Holappa i samarbete med Svenska motståndsrörelsen och förmodligen funkar Finska motståndsrörelsen i stort som Svenska motståndsrörelsen (av språkliga skäl har jag själv svårt att i detalj följa vad som händer i Finland).

Rent etniskt tycker jag att skillnaden mellan svenskar och finnar är försumbar, men det finns ju kulturella skillnader och en språkbarriär. Dock översätts mycket mellan vår svenska och finska sida ändå, det är ju trots allt rätt så vanligt att finnar kan svenska och det finns ju en hel del människor med finskt påbrå i Sverige som dugligt behärskar finska.

Exakt i detalj hur allt funkar hierarkiskt och strukturellt är för mig något oklart, men vad jag vet är i alla fall att Nordiska motståndsrörelsen mer bör ses som en organisation än som flera organisationer som lite löst samarbetar. Klas Lund räknas också som ledare för hela rörelsen över hela Norden även om de olika rörelserna utanför Sverige har egna ledare också.

Huruvida Klas Lund sågs som en övergripande ledare var min nästa fråga, så tack för det svaret.

Men det betyder alltså all SMR/NMR ser norden snarare än skandinavien som en kulturell och etnisk enhet? Är inte det lite märkligt? Finnar är ju trots allt ett helt annat folk än skandinaver med ett helt annat språk och lite annan kultur. Vad är det som gör att de anses vara nära nog för att ha ett sådant samarbete med?
Eller rör det sig om "imperialism" och gamla tankar om att finland som annekterat område?
När vi ändå är inne på finland, vad har SMR för ståndpunkt/åsikt när det gäller Åland? Där är det ju till skillnad från det egentliga finland en i stort sett en etniskt helt svensk befolkning, som dessutom fram till för 50-60 år sen även var svenska rent kulturellt.
Citera
2014-07-23, 03:33
Medlem
Citat:
Huruvida Klas Lund sågs som en övergripande ledare var min nästa fråga, så tack för det svaret.
Ingen fara. Kul med seriösa frågor och trevligt med seriösa vänsterdebattörer som inte bara ägnar sig åt att sabotera på forumet.
Citat:
Men det betyder alltså all SMR/NMR ser norden snarare än skandinavien som en kulturell och etnisk enhet?
Ja.
Citat:
Är inte det lite märkligt? Finnar är ju trots allt ett helt annat folk än skandinaver med ett helt annat språk och lite annan kultur.
Det beror väl på hur man ser på det. Finland har ju en egen kultur, men den är ju inte alltför olik vår egen.
Citat:
Vad är det som gör att de anses vara nära nog för att ha ett sådant samarbete med?
Sverige och Finland delar historiska band. Det finns mycket svenskar i Finland och finnar i Sverige. Jag är själv ingen expert inom rasbiologi, men organisationens inställning är väl att finnarna är rasligt närstående övriga nordbor och personliga erfarenheter av finnar säger mig att många finnar är vita kvalitetsmänniskor, som Straybullet skulle uttrycka det hela.
Citat:
Eller rör det sig om "imperialism" och gamla tankar om att finland som annekterat område?
Nej, Motståndsrörelsen är kritisk till sådan imperialism och olika nordiska länders tidigare försök att dominera grannländer och vill att enandet av Norden ska ske i samförstånd.

Poängen med att ena Norden är ju också att det är praktiskt nödvändigt för att kunna säkra vår självständighet och frihet. Var för sig har inte de nordiska länderna särskilt mycket att säga till om här i världen, men ett enat Norden skulle bli en seriös och intressant aktör på den internationella arenan. (Fördelarna med ett enat Norden erkänns ju också av en hel del icke-nationella personer och det finns ju flera samhällsdebattörer som t.ex. förespråkar mer nordiskt samarbete och mindre EU.)
Citat:
När vi ändå är inne på finland, vad har SMR för ståndpunkt/åsikt när det gäller Åland? Där är det ju till skillnad från det egentliga finland en i stort sett en etniskt helt svensk befolkning, som dessutom fram till för 50-60 år sen även var svenska rent kulturellt.
Vad jag vet har vi ingen uttalad åsikt i frågan.
Senast redigerad av M.Saxlind 2014-07-23 kl. 03:35.
Citera
2014-07-24, 20:03
Medlem
saprofyt.s avatar
Jävlar, var några år sedan jag startade denna tråd... tiden går fort.

Nu till min fråga: ponera att ni (NMR) lyckas ta makten imorgon. Är Klas Lund given som ny president/statsminister/kalla-det-vad-ni-vill?
Citera
2014-07-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Jävlar, var några år sedan jag startade denna tråd... tiden går fort.

Nu till min fråga: ponera att ni (NMR) lyckas ta makten imorgon. Är Klas Lund given som ny president/statsminister/kalla-det-vad-ni-vill?
Fram till imorgon går det nog inte att skaka fram någon bättre kandidat så svaret blir nog ja...

Är det något Klas Lund strävar efter och hade trivts med? Nej, skulle jag gissa men vill du veta det får du fråga honom: klas.lund@nordfront.se

Som jag ser det är vi som är aktiva idag byggstenar på vägen framåt och det vore rätt så absurt att rörelsens nuvarande ledningshierarki rakt av skulle kunna bli framtidens statsledning.
Citera
2014-07-24, 23:16
Medlem
Citat:
Sverige och Finland delar historiska band. Det finns mycket svenskar i Finland och finnar i Sverige. Jag är själv ingen expert inom rasbiologi, men organisationens inställning är väl att finnarna är rasligt närstående övriga nordbor och personliga erfarenheter av finnar säger mig att många finnar är vita kvalitetsmänniskor, som Straybullet skulle uttrycka det hela.

Finnar är väl ändå inte rasligt närstående svenskar? De är väl genetiskt närmare släkt med såväl samer som ryssar.
Men det kanske duger att de är blonda och blåögda den här gången. Det brukar ju ofta hävdas att det inte är det som är själva grejen.. men för finnarna så är det okej eller?
Eller är det rent utav kultur som går före etnicitet för SMR?
Citera
2014-07-24, 23:38
Medlem
Citat:
Finnar är väl ändå inte rasligt närstående svenskar? De är väl genetiskt närmare släkt med såväl samer som ryssar.
Men det kanske duger att de är blonda och blåögda den här gången. Det brukar ju ofta hävdas att det inte är det som är själva grejen.. men för finnarna så är det okej eller?
Ja jo, Motståndsrörelsen är kulturnationalister...

Eller inte:

Ras går före etnicitet och kultur (etnicitet är ju typ ras plus kultur). Finnar är vita. Jag kan inte tänka mig att finnar skulle stå samer närmare än svenskar rent rasligt, huruvida finnarna står ryssarna närmare är jag lite mer osäker på men ryssarna är ju också ett vitt folk.

Många finnar går inte att rent visuellt särskilja från svenskar eller andra skandinaver. Nu är ju inte fenotyp samma sak som genotyp men utsidan säger ändå ofta en hel del om insidan. Sedan finns det en del finnar som har vissa drag som gör att man kan ana att de är finnar, men alla svenskar ser ju inte heller ut på samma sätt så det finns ju redan en utseendemässig variation och det är inget konstigt.

Angående samer så är ju det också en av Motståndsrörelsen accepterad minoritet.
Citera
2014-07-24, 23:45
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:

Du kanske skulle uppdatera dig lite vad gäller rasforskning?

"The author provides a comprehensive analysis of the physical anthropology of the Finns and Saami, comparing them with other Scandinavian peoples and contrasting them genetically with the Mongoloid peoples of Asia, notwithstanding the affinities which link the Finnish language with the Uralic and to a lesser extent the Altaic languages. He concludes that both the Finns and the Saami are genetically Caucasoid or European, and that the Finns especially are closely akin to the other North European peoples of Scandinavia."

http://www.mankindquarterly.org/samples/niskanenbalticcorrected.pdf
Citera
2014-07-25, 00:21
Medlem
iskall0s avatar
Alldeles oavsett så är finnar inte nordgermaner, de kan till skillnad från skandinaver inte betraktas som samma folk hur man än vrider på det. Jag måste hålla med CD om att det är märkligt att Motståndsrörelsens vision om ett framtida enat Norden inkluderar Finland och "eventuellt även de baltiska staterna" eftersom en sådan statsbildning skulle vara uppenbart konstgjord och onaturlig. Den hade säkert varit intressant som aktör på den internationella arenan, men hur stabil och hur väl förankrad i folkopinionen hade Östersjörikets existens varit tro?

Det hade varit naturligare för Sverige och Skandinavien att vilja ingå i ett slags Stortyskland eller något, men det är inte heller något jag skulle förespråka. Bortsett från tanken på en mångetnisk nordisk stat är det förstås positivt med en enad Motståndsrörelse som opererar å rasens vägnar över nationsgränserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in