2009-02-17, 01:19
  #601
Medlem
M.Skillts avatar
Fånghjälpen (Motståndsrörelsen)

Citat:
Tänkte här tipsa er seriösa nationella aktivister och sympatisörer att Motståndsrörelsen nu lagt upp en sida som gör det lättare för er som vill hjälpa eller bara stödja fängslade kamrater.

Med ett enkelt musklick kan ni skicka några uppmuntrande ord till någon av de som spenderar sin tid inlåst.

Även korta hälsningar gör stor skillnad bakom murarna!

http://www.patriot.nu/fanghjalpen.asp

Ovan är ett citat från den nu låsta tråden då det saknades diskussionsunderlag. Därför gör vi ett nytt försök.

Gör det här någon skillnad för de där inne?

Och skulle ni kunna tänka er att stödja de som sitter inlåst, om inte - varför?

Finns det några moraliska betänkligheter med att underlätta för de som sitter inne, dvs rätt eller fel?


Jag personligen anser att det är ett exemplariskt tillfälle att hjälpa de som gett sitt allt i kampen och nu får betala priset för att ha vågat gå så långt som det krävdes. Vad anser ni andra? Samtidigt är det bra för moralen att få glada brev från andra kämpar medans man sitter bakom 1m betong.

/Micke
Citera
2009-02-17, 01:29
  #602
Medlem
b0gfettos avatar
Vet inte om du enbart riktar dig till NS-folk, men oavsett politisk åsikt så hjälper enbart ett brev väldigt mycket för dom inlåsta, även om inte nån organiserad insamling.
Citera
2009-02-17, 01:47
  #603
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Jag personligen anser att det är ett exemplariskt tillfälle att hjälpa de som gett sitt allt i kampen och nu får betala priset för att ha vågat gå så långt som det krävdes.

Så tjänsten riktar sig alltså endast till de som sitter dömda för brott som kan härledas till deras politiska aktivism?
Hur är man garanterad det ifall du nu vill ge ett bidrag?
Citera
2009-02-17, 01:53
  #604
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Och skulle ni kunna tänka er att stödja de som sitter inlåst, om inte - varför?

Finns det några moraliska betänkligheter med att underlätta för de som sitter inne, dvs rätt eller fel?

1. Nej, jag stödjer inte kriminella våldsverkade som sitter på anstalt.
2. Fel, de skall tjäna av sitt straff och genom kontemplation glida ifrån nazismen.
Citera
2009-02-17, 01:59
  #605
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
1. Nej, jag stödjer inte kriminella våldsverkade som sitter på anstalt.
I Frosts fall, där han är oskyldigt dömd då, skulle du inte kunna stödja någon som enbart sitter fängslad för vad denne tycker och tänker?
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
2. Fel, de skall tjäna av sitt straff och genom kontemplation glida ifrån nazismen.
Och du ska sitta i fängelse och genom bön sluta tycka det du tycker.
Citera
2009-02-17, 08:25
  #606
Medlem
rambergsjesuss avatar
Allvarligt talat, ärligt talat, varför denna vapenposering? Det är som jag bedömer det en av de stora anledningarna att den nationalsocialistiska skaran i Sverige är och förblir en liten skara individer, man skrämmer helt enkelt bort folk snarare än attraherar dem. Själv har jag svårt att finna någon som helst sympati för människor som trycker upp ett vapen i ansiktet på mig, oavsett om de sitter oskyldigt dömda.
Citera
2009-02-17, 08:58
  #607
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Ovan är ett citat från den nu låsta tråden då det saknades diskussionsunderlag. Därför gör vi ett nytt försök.

Gör det här någon skillnad för de där inne?

Och skulle ni kunna tänka er att stödja de som sitter inlåst, om inte - varför?

Finns det några moraliska betänkligheter med att underlätta för de som sitter inne, dvs rätt eller fel?


Jag personligen anser att det är ett exemplariskt tillfälle att hjälpa de som gett sitt allt i kampen och nu får betala priset för att ha vågat gå så långt som det krävdes. Vad anser ni andra? Samtidigt är det bra för moralen att få glada brev från andra kämpar medans man sitter bakom 1m betong.

/Micke

Jag tror att det gör mindre för de som redan sitter inne, än för dom som ännu är på utsidan.
Att veta att man får stöd även vid konsekvenserna ger mod och styrka och är ett effektivt sätt att få fotfolk att göra vad ledningen önskar.
USA:s militär kör ju stenhårt med det - lämna aldrig någon, varken levande eller död.

Det är inget nytt fenomen bland mindre organisationer heller, utan har länge funnits i t ex plogbillsrörelsen som arbetar för nedrustning och AFA:iterna med co har stödfonden som ställer upp för de flesta på vänsterfronten.

De flesta som leder organisationer som kan ge fängelsestraff har insett att stöd till de som tar konsekvenserna är nödvändigt för moralen - både för de som sitter inne och de som är utanför.

Personligen ser jag inget moraliskt fel i det. Man ska kämpa för det man tror på.
Själv är jag medlem i Amnesty som skickar brev till politiska fångar över hela världen till stöd och uppmuntran.
Jag är också medlem i RödaKorset som skickar matpaket till fångar.
Jag ser ingen skillnad mellan organisationerna, mer än möjligtvis den sociala acceptansen av dem - och det är ju inget jag bryr mig särskilt mycket om.
Citera
2009-02-17, 09:09
  #608
Medlem
Frågan är, startade Wenell(Jotun) tråden för att han själv kommer åka in snart för misshandel av en kvinna? Kommer SMR ge stöd till en person som misshandlat en kvinna på en krog?
Citera
2009-02-17, 09:50
  #609
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av babbelidag
Frågan är, startade Wenell(Jotun) tråden för att han själv kommer åka in snart för misshandel av en kvinna? Kommer SMR ge stöd till en person som misshandlat en kvinna på en krog?

Nu har ju Jotun förklarat här på forumet vad som hände och det han gjorde var ett envarsingripande mot en person som hade attackerat hans flickväns vännina, vilket enligt lagen är riktigt och korrekt, och på honom i det inlägget han skrev verkade det gå mot friande dom.
Citera
2009-02-17, 09:53
  #610
Medlem
Kadeks avatar
Kommer ni ge pengar de till den SMR:are som fyllemisshandlade två kurder grovt i Stockholm för några år sedan? SMR:aren och hans polare attackerade två förbipasserande när de blivit utkastade från en fest och slog sönder en av kurdernas knäskålar med tillhygge. Är denna grova attack mot en totalt oskyldig invandrare en del i kampen och kan man få pengar tilldelade till sig om man gjort något dylikt?

Han är iaf väldig ensam i sin cell på Salberga, utfryst av sina grannar och konstant rädd för sin hälsa.
Citera
2009-02-17, 11:47
  #611
Bannlyst
Jag tror inte att det finns någon politisk rörelse som inte stödjer sina fångar, så det är ju inte något revolutionerande som SMR har börjat med.

sen har jag några frågor.

Är de två första aktivisterna efter frost dömda för ett mordförsök på en invandrare förra vintern? Om jag inte missminner mig så dömdes två personer för försök till dråp i sthlm, båda hade kopplingar till smr och anledningen att de högg invandraren var att de inte fick komma in på en fest.

Är den sista aktivisten mannen på värmdö som dömdes för att ha haft flera vapen och sprängdeg/dynamit hemma?

Hur går det ihop att vara en civil motståndsrörelse men ändå posera med militära vapen?
Citera
2009-02-17, 13:04
  #612
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorSvartSol
I Frosts fall, där han är oskyldigt dömd då, skulle du inte kunna stödja någon som enbart sitter fängslad för vad denne tycker och tänker?

Jag är inte särskilt insatt i just det här fallet med Frost men jag har svårt att tro att läget ser ut som SMR porträtterar det. SMR bedriver enligt egen utsago propaganda, varför det vore väldigt dumt att inte använda "fallet Frost" i sin propaganda. Om det är som somliga påstår - att Frost är oskyldig och att den rätta gärningsmannen internet gett sig till känna vittnar detta om en slags uselhet, att låta en aktivist sitta inspärrad för vad någon annan har gjort.

Argumentet som har förts fram, att "om den rätta ger sig till känna kommer systemet godtyckligt arrestera vem som helst för att pressa fram erkännanden" är inte rimligt då vi fortfarande lever i en rättsstat och inte under något slags utstuderat förtryck där man inte har några rättigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av EnStorSvartSol
Och du ska sitta i fängelse och genom bön sluta tycka det du tycker.

Kontemplation är inte samma sak som bön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in