Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Ovan är ett citat från den nu låsta tråden då det saknades diskussionsunderlag. Därför gör vi ett nytt försök.
Gör det här någon skillnad för de där inne?
Och skulle ni kunna tänka er att stödja de som sitter inlåst, om inte - varför?
Finns det några moraliska betänkligheter med att underlätta för de som sitter inne, dvs rätt eller fel?
Jag personligen anser att det är ett exemplariskt tillfälle att hjälpa de som gett sitt allt i kampen och nu får betala priset för att ha vågat gå så långt som det krävdes. Vad anser ni andra? Samtidigt är det bra för moralen att få glada brev från andra kämpar medans man sitter bakom 1m betong.
/Micke
Jag tror att det gör mindre för de som redan sitter inne, än för dom som ännu är på utsidan.
Att veta att man får stöd även vid konsekvenserna ger mod och styrka och är ett effektivt sätt att få fotfolk att göra vad ledningen önskar.
USA:s militär kör ju stenhårt med det - lämna aldrig någon, varken levande eller död.
Det är inget nytt fenomen bland mindre organisationer heller, utan har länge funnits i t ex plogbillsrörelsen som arbetar för nedrustning och AFA:iterna med co har stödfonden som ställer upp för de flesta på vänsterfronten.
De flesta som leder organisationer som kan ge fängelsestraff har insett att stöd till de som tar konsekvenserna är nödvändigt för moralen - både för de som sitter inne och de som är utanför.
Personligen ser jag inget moraliskt fel i det. Man ska kämpa för det man tror på.
Själv är jag medlem i Amnesty som skickar brev till politiska fångar över hela världen till stöd och uppmuntran.
Jag är också medlem i RödaKorset som skickar matpaket till fångar.
Jag ser ingen skillnad mellan organisationerna, mer än möjligtvis den sociala acceptansen av dem - och det är ju inget jag bryr mig särskilt mycket om.