Citat:
Ursprungligen postat av Burquette
är det sant att klabbes tecknarglädje kvävdes under första voltan? jag har alltid tänkt att "runstaven" skulle göra sig som seriealbum, kanske skulle klabbe kunna krossa demonerna genom att illustrera den?
skulle ju vara ett ypperligt sätt för drönaren att visa upp nått faktiskt arbete, en prestation som kunna försvara underhållet är väl på sin plats?
Mmm, men ett par noter eller en textändring skulle vara på sin plats. Min stötesten är:
Karl lurade ut våra ledare i tron att de skulle möta honom vid frejdat ting, istället hade han med sig hela sin här. Han tog dem till fånga och försökte tvinga dem att anta kristendomen och frånsäga sig den forna seden. De vägrade. Han halshögg dem alla – flera tusen ädlingar, de främsta av vårt folk, däribland er farfars far Sigmund gamle. Under hot om döden tvingades vi alla sedan under frankernas ok.
För genast så inställer sig frågan hur man adlade folk i det samhället? Var det en polsk modell där det kunde krylla av adelsmän, även om de i praktiken var bönder, eller var den adeln de facto en elit?
Om det var en polsk modell så hade det inte varit nödvändigt att döda dom alla. Om det var en mer normal modell så hade det krävts ett mycket stort och utvecklat samhälle för att kunna försörja dom.
Oavsett så hade det krävts en ytterst överlägsen här för att kunna övermanna och halshugga de flera tusen ädlingarna på ett säkert och effektivt sätt.
Jag misstänker att Lund (som så många av oss andra) är ett offer för sin samtid. På
Gamstelen beskrivs ett stort slag där det dog massor av människor - flera hundra, faktiskt. Saker och ting har ju förändrats sedan dess, så Lund skulle tjäna på att skruva ned antalet halshuggna ädlingar.
Sedan så var kristnandet ofta en långsam historia. Läs gärna bröderna Lindströms bok om hur Svitjod blev Sverige.