2008-01-15, 21:28
Medlem
blåbolls avatar
Bor på östra sidan öland och 3:an och 5:an går inte att titta på tv:en.

Oftast försvinner ljudet först, sedan blir det en "frysbild" och sedan svart. Bild 2 sekunder, sedan frys och sedan svart i 3 sekunder.

Alla andra kanaler, 1,2,4, 6, eurosport, discovery osv fungerar ok. Blir någon liten "frys" ibland men inte så det stör.

Antennsladden är sedan tidigt 80-tal, alltså 60ohm tror jag. Den är dragen i en omväg av någon lustigt anledning och sedan sitter det en lika gammal antennförstärkare 4 meter innan tv:en. Helt fel jag vet.

Jag kan säkert få ner antennsladden från 15-16 meter genom att dra om en ny till ca 10 meter och sedan så sätter jag antennförstärkaren närmare. Men räcker det? Eller är det någon annan pryl som ska innhandlas?

Alla råd mottages varmt!
Citera
2008-01-18, 02:29
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåboll
Antennsladden är sedan tidigt 80-tal, alltså 60ohm tror jag. Den är dragen i en omväg av någon lustigt anledning och sedan sitter det en lika gammal antennförstärkare 4 meter innan tv:en. Helt fel jag vet.

Kan säkert vara lämpligt att byta kabeln om den är gammal. Viktigast är ju vad du har för antenn...?

/capmac
Citera
2008-01-18, 21:56
Medlem
blåbolls avatar
Tog ett kort nyss, därför svart bakgrund

En vanlig antenn

http://i28.tinypic.com/qzepvo.jpg
Citera
2008-01-18, 22:19
Medlem
Stonecakes avatar
Jag skulle nog byta ut den gamla kabeln mot en ny kabel (75ohm) och en ny förstärkare!
Citera
2008-01-19, 22:47
Medlem
Det första du ska göra är att skaffa en ny antenn, förslagsvis en gitterantenn:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30260&path=500000,6100 000,6300000,6500000
fördelen med en sån är att du inte behöver rikta in den så noga och att den har hög verkningsgrad.

Sen byt antennkabeln till tex en sån här:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39424&path=500000,2000 000,3500000,4100000

samt det sista, skippa antennförstärkaren, då en sådan inte behövs enligt min mening.

Lycka till!
Citera
2008-01-19, 23:19
Bannlyst
Antenn

Byt kabel välj tex 39424 kjell o co ta sedan och sätt dit en Televés DVB-T DAT-75 19 dB.
Om det inte räcker sätt dit en mastförstärkare.
Din antenn avslöjar att ligger i skugga så det kan vara värt att få så bra signal in som möjligt.
14 och 19 db gör guld vid taskig signal.
Kolla teracoms täckningskarta såg att det fanns ngra ställen med taskig mottagning på östra Öland
Citera
2008-01-20, 05:01
Medlem
capmacs avatar
Citat:
En vanlig antenn

Den ser ut att ha några år på nacken, är dessutom en kombiantenn för UHF+VHF. VHF har du ingen nytta av längre. Äldre antenner är ofta dåliga på de höga UHF-andet, och det kan mycket väl vara anledningen till att du får in vissa MUXar men inte andra.

Man skall alltid byta i följande ordning (koppla bort ev äldre förstärkare)

1. Antenn
2. Kabel

3. Om detta inte hjälper, överväg en ny antennförstärkare, annars skall du INTE använda någon.

/capmac
Citera
2008-01-20, 12:43
Medlem
blåbolls avatar
BLir nog den ordningen då. Ska jag sätta dit den nya antennen på samma ställe som den gamla eller kan jag montera ner stången den sitter på nu?
Citera
2008-01-21, 02:15
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ska jag sätta dit den nya antennen på samma ställe som den gamla eller kan jag montera ner stången den sitter på nu?

Ju högre desto bättre. Låt röret sitta kvar. Har du långt till sändaren så måste du rikta in noggrant, vilket är lite svårt utan ett mätinstrumnet på taket. Några grader hit eller dit gör stor skillnad.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in