Har fortfarande inte fått igång min dator riktigt. Fick idag tag på en ny XP-skiva som funkade (!).
Nästa problem är att den menar på att där inte finns någon hårddisk.
Där finns en hårddisk. En helt ny och oanvänd, ej tappad eller dyl.
Jag har provat att trycka i sladdarna ordentligt, bytat SATA-sladd och ändrat från RAID till HSCI (om inte HSCI så är det något snarlikt) i bios. Provat både med och utan S.M.A.R.T.
Jag fick en diskett med antingen hddn eller moderkortet, tror det var moderkortet. Det är en RAID-diskett med drivrutiner till 32x XP och Vista.
Tror mitt OS är 64bit. Har dessutom ingen diskett-port på mitt moderkort.
Vad gör jag? Har gått över en vecka nu utan att jag fått igång min länge önskade monsterdator.
Har du formaterat den? Inget datasnille här men eftersom din hårddisk är helt ny och oanvänd har den inte fått antingen FAT32 eller NT?? (osäker på vad det heter) tilldelat.
Då får du sätta den i en dator med Windows installerat först och sen in i Kontrollpanelen --> Administrationsverktyg --> Datorhantering --> Diskhantering och där ska den då synas även fast den inte är formaterad och du kan därifrån formatera och välja "typ"
Nu är jag inte helt säker på att detta är problemet men vet att jag fått göra så med nya hårddiskar iaf
Lycka till
EDIT: Såg nu att det var SATAdisk det handlar om... Då har jag inte en aning om ifall detta hjälper överhuvudtaget. Sorry
Fick reda på att jag har ett 32x XP ändå. Ska kolla på nlites 32x-guide strax.
Har för övrigt lagt drivrutiner till RAID och grejer på en cdskiva som jag lagt i CD-spelaren. När jag trycker F6 i installationen (för att installera drivrutiner) så händer inget. det är som om den ignorerar mitt knapptryck.
Jag provade att byta USB-uttag med tangentbordet, jag provade att trycka på F6 snabbt, långsamt, ja, flera olika frekvenser. Jag har provat med ett annat tangentbord i flera USB-uttag.
Båda tangentborden funkar i BIOS och när den "skippat" F6-steget så kommer det en förfrågan om automatisk systemåterställning vid tryck på F2. Den funkar galant på båda tangentbord.
Varför vill den inte att jag ska få tryckt på F6 och hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?
Som sagt för tredje gången, in med SATA-drivrutiner på xp-skivan. För jag antar att det inte finns någon floppy i datorn? Isåfall går det att ladda drivisarna därifrån. Ett annat alternativ är att ställa om hårddiskkontrollern i BIOS, så den emulerar en vanlig IDE-kontroller, vet inte om detta går på alla moderkort.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!