2008-05-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tux 08
Du missar poängen!

-Fri ekonomi och fri marknad med låneinstitut som ej styrs av religiösa påbud.

-Mänskliga rättigheter som tryck och yttrandefrihet som gäller hela befolkningen.

-Rättsamhälle.

-Religiösa ledarnas inflytande är minimal samt ej stipulerat i lagstiftningen.

-Politiska ledare representerar folkets vilja istället för att står över folket.

-Kvinnan är jämställd mannen.

-Avspänt förhållande till sexualitet.

-En ledares auktoritet kan ifrågasättas av underställda.

-Auktoritet baserat på ålder är avskaffat.

-Fri och levande ungdomskultur.

Dessa är uttryck för moderna västerländska värderingar och går ej (med få undantag) att hitta utanför länder med en Judeo-Kristen värdegemenskap. Det gick ej att finna i den forna Sovietstaten och det går ej heller att hitta i Kina eller någon muslimsk land. Du måste ändå fråga dig själv vad det är i Kristendom som ger upphov till så mycket personlig frihet som i sin tur är katylysatorn som genererar framgång och innovation.

Självklart är kristendomen betydligt friare än Islam eftersom Bibeln inte är fullständig lagbok i samma mening som koranen faktiskt är. Kvinnor har även mycket större rörlighet inom kristendomen som tur är.

Det jag tänker på när det gäller kristendomen är främst synen på äktenskapet. Jag har uppfattat det som att den är ytterst patriarkalisk och anser att mannan helst skall bestämma i familjen.

Sedan är inte Mosaiska lagar och NT västvärldens lagböcker vilket öppnar för betydligt större utveckling på många plan. (Sekularisering)

Men tänk om vi hade levt i en kristen teokrati, undrar hur det hade sätt ut då?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teokrati
http://en.wikipedia.org/wiki/Theocracy#Athos_.28The_Holy_Mountain.29_Greece
Citera
2008-05-28, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carro87
Läs Richard Dawkins bok "The God Delusion" - eller Illusionen om Gud som den heter på svenska - och rapportera därefter om ni fortfarande är religiösa eller ej. Gäller kristna, muslimer, buddhister, judar, sikher, hinduer, druser, asatroende, panteister och alla andra religionstillhörigheter.. Lycka till!

Det lästipset tackar vi för, jag ska faktiskt ta och följa din uppmaning.

Jag är själv intellektuellt övertygad katolik - eller snarare metakatolik, för att vara exakt.

Enligt min uppfattning är det ateismen som är "deluded".

Jag finner de rent intellektuella skälen FÖR Guds existens överväldigande.

Det gäller emellertid att höja sig över det som oreflekterat betraktas som "religion", dvs. mytiskt ritualiserat hokuspokus. Jag tycker faktiskt det är självklart i dagens läge.

Myten utgör ett religiöst kodspråk. Det får INTE förstås bokstavligt. Man måste penetrera och frilägga symboliken i det hela.

Man får, tillspetsat uttryckt, låta bli att sätta religionen i Guds ställe.

Låt mig nu ställa en motfråga.

Är det verkligen Gud denne Dawkins motbevisar, eller är det religionen?
Citera
2008-05-29, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxpelax
Låt mig nu ställa en motfråga.

Är det verkligen Gud denne Dawkins motbevisar, eller är det religionen?

Han motbevisar båda. Ett särskilt kapitel, som Dawkins betonar är det viktigaste, ägnas just åt att argumentera varför det inte finns nån gud. Han ägnar också ett kapitel åt att argumentera mot de "gudsbevis" som presenterats, t.ex. Tomas av Aquinos berömda "bevis".
Citera
2008-05-29, 22:51
Medlem
Jag har läst ett par kapitel som E-bok. Jag är inte direkt religiös, men jag försöker leva enligt buddhistiska värderingar. Jag tror inte ett smack på reinkarnation nirvana och sådant. Jag vet däremot av egen erfarenhet att meditation är bra för hjärnan. Jag anser också att et är goda grundvärderingar att man inte ska skada andra.

Jag förstår helt enkelt inte vad jag ska ändra på grund av den boken.
Citera
2008-05-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agentsarcasmo
Jag har läst ett par kapitel som E-bok. Jag är inte direkt religiös, men jag försöker leva enligt buddhistiska värderingar. Jag tror inte ett smack på reinkarnation nirvana och sådant. Jag vet däremot av egen erfarenhet att meditation är bra för hjärnan. Jag anser också att et är goda grundvärderingar att man inte ska skada andra.

Jag förstår helt enkelt inte vad jag ska ändra på grund av den boken.

Tja, din livsåskådning verkar inte omfattas av något som boken tar upp så du behöver väl inte känna dig personligen träffad? Dawkins tar visserligen upp buddismen mycket mycket kort i sin bok men där handlar det bara om kritik av reinkarnationstänkandet (en gumma i Thailand som sagt till en bekant till Dawkins att man inte ska tycka synd om handikappade barn för att de minsann måste gjort något mycket ondskefullt i sitt tidigare liv för att födas sådana). Och du tror ju inte ett smack på det. Får man fråga vad det är som du anser vara de övernaturliga inslagen i din tro? Vad gör att du definerar det som religiös tro och inte vilken livsåskådning som helst?
Citera
2008-05-30, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carro87
Tja, din livsåskådning verkar inte omfattas av något som boken tar upp så du behöver väl inte känna dig personligen träffad? Dawkins tar visserligen upp buddismen mycket mycket kort i sin bok men där handlar det bara om kritik av reinkarnationstänkandet (en gumma i Thailand som sagt till en bekant till Dawkins att man inte ska tycka synd om handikappade barn för att de minsann måste gjort något mycket ondskefullt i sitt tidigare liv för att födas sådana). Och du tror ju inte ett smack på det. Får man fråga vad det är som du anser vara de övernaturliga inslagen i din tro? Vad gör att du definerar det som religiös tro och inte vilken livsåskådning som helst?
Ehh...
Jag vet egentligen inte, antagligen bara att det stod i en bok att det var en religion.

Men det är egentligen mer av en filosofi. Jag har (tyvärr) börjat sluta tänka så, men jag försöker i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in