2008-01-15, 15:01
Medlem
petorias avatar
Det är ju egentligen fel att kalla Gorillaz ett band, det är snarare Damon Albarn som arrangerar allt tillsammans med Jamie Hewlett som står för idéerna med teckningarna och videorna. På detta vi kan man se Albarn som en kompositör snarare än del av ett band.

Gorillaz lyckas ta influenser från i princip alla delar av världen utan att vara allt för "svårfångad" eller pretentiös. Hur dom lyckas ha starka elektroniskt, hip hop, rock, punk, klassisk i ett och samma sound gör dem helt unika. Lyssna bara på "deamon days" på deamon days cd:n. låten börjar med en stråkorkester tillsammans med ett diffust brus i bakgrunden och ett ständigt "ohh uuhh" sång. Sedan kommer basslingan in tillsammans med en oerhört vacker körsång. Får fan gåshud varje gång jag lyssnar. Det är inte heller bara ett fåtal låtar som håller denna höga standard, utan i princip alla:

Hong Kong - Med sina öst-asiatiska influenser.
Happy Landfill - Med en blandning av skrivare, munspel, biltuta, någon slags vissla.
Latine Simone - Med sitt mystiska, kusliga sound, tuffa basslinga och självklart sången av Ibrahim Ferrer.

Enligt mig är Gorillaz av ovanstående anledningar ett av vår tids allra bästa "band" eller "projekt" vilket man nu vill kalla det. Enligt Wikipedia ska dock Gorillaz inte göra några flera skivor, utan ska fortsätta med film produktion tyvär.

Vad tycker ni om Gorillaz?
Citera
2008-01-15, 23:37
Medlem
icares avatar
Jag håller med dig, i början tyckte jag att det var lite töntigt med tecknade figurer som sjunger men ack vad jag fick i rumpan på det. blev frälst för några månader sen och älskar musiken de har
Citera
2008-01-15, 23:40
Moderator
evilhoneys avatar
Jovars, jag har gillat dem sen jag hörde första slingan i "Clint Eastwood" låten, köpte skivan då och föll stenhårt. Blandning av tunga beats, sjuka stilar, rap, sång, klockrent!
Tyvärr har jag inte satt mig in i deamon days, har lyssnat igenom den men inte fastnat. Man kanske bör ge det en chans till.
Citera
2008-01-16, 00:31
Medlem
murdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petoria
Enligt Wikipedia ska dock Gorillaz inte göra några flera skivor, utan ska fortsätta med film produktion tyvär.

Jag läste någonstans (imdb tror jag) att de skall göra en skiva som ska användas som soundtrack till den kommande filmen. Hoppas de gör något skapligt - animationerna är ju bara för härliga.
Gorillaz är och förblir ett utav mina absoluta favoritband. Jag kan bara hålla med dig på alla punkter. Och att de vinner priser över "riktigta (förbannade)" artister på musikgalor gör mig bara glad.
Absoluta favoritlåtarna är "Kids With Guns" och "Tomorrow Comes Today"
Citera
2008-01-17, 00:49
Medlem
petorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murdan
Jag läste någonstans (imdb tror jag) att de skall göra en skiva som ska användas som soundtrack till den kommande filmen. Hoppas de gör något skapligt - animationerna är ju bara för härliga.
Gorillaz är och förblir ett utav mina absoluta favoritband. Jag kan bara hålla med dig på alla punkter. Och att de vinner priser över "riktigta (förbannade)" artister på musikgalor gör mig bara glad.
Absoluta favoritlåtarna är "Kids With Guns" och "Tomorrow Comes Today"

Jag hörde något om det. Låter as tufft, animerigarna är riktigt coola och de var ju väldigt ovanligt som jag har förstått det att göra animerade videos när de väl började med det. De har ju banat vägen för många känns det som. Jag blir också väldigt glad när de vinner priser de är värda uppmärksamheten, kanske kan man lära vissa att det finns bättre musik än dessa olika Idol artister. Gorillaz är iof lite lite mera svårlyssnat men ack så mycket bättre!
Citera
2008-08-13, 19:40
Medlem
icares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jovars, jag har gillat dem sen jag hörde första slingan i "Clint Eastwood" låten, köpte skivan då och föll stenhårt. Blandning av tunga beats, sjuka stilar, rap, sång, klockrent!
Tyvärr har jag inte satt mig in i deamon days, har lyssnat igenom den men inte fastnat. Man kanske bör ge det en chans till.

Bumpar tråden lite.

Jag tycker att du absolut ska lyssna igenom Demon Days, jävligt starkt album enligt mig. Jag älskar varje låt på albumet, men som sagt ge det en chans till.
Citera
2008-08-13, 20:17
Medlem
Adversariuss avatar
Åh, sådan nostalgi... Mitt absolut första favoritband, och det band jag lyssnat på längst och fortfarande gillar. Debutskivan inhandlades så fort en kompis spelat den för mig när den precis kommit, och 19/2000 blev snabbt min första favoritlåt. Fortfarande älskar jag varenda låt på den skivan... Vad gäller Demon Days har jag inte fastnat fullt lika mycket, men den har sina ljusa stunder den också, särskilt då titelspåret. Både G-Sides och D-Sides innehåller också de många guldklimpar. Det var förresten Gorillaz som ledde mig in i mitt långa kärleksförhållande med Blur, det blev rentav en besatthet... Skrapade fram allt jag kunde hitta på nätet med Albarns namn på, under flera år. T.ex. hörde jag en kort MIDI-demosång kallad ''I Need A Gun'' för några år sedan, som sedermera utvecklades till låten Dirty Harry på Demon Days-skivan. Nostalgi, som sagt var...
Citera
2008-08-13, 20:25
Medlem
Tomte99s avatar
Skivan Demon Days är fan ett riktigt mästerverk, finns ju ingen dålig låt på skivan!! Det är inte ofta det händer, och sen så är de riktigt duktiga på att variera sig också, så deras musik blir aldrig repetiv eller tråkig.

Alla deras skivor är bra, men jag anser att Demon Days är deras mästerverk!
Citera
2008-08-14, 13:37
Medlem
denivas avatar
Vi alla fastnade ju för Clint Eastwood och 19-2000 och allt vad dom låtarna som spelades på rix fm osv hette.

Kom och tänka på det för ett tag sen så lyssnade igenom deras andra låtar och det låter riktigt bra faktiskt.
Citera
2009-02-25, 17:35
Medlem
Har Gorillaz släppt en Live in Manchester-DVD?
Citera
2009-02-25, 17:56
Medlem
Juckers avatar
Har aldrig gillat gorillaz, sångarens röst påminner mig om han i red hot chili peppers vilka jag också ogillar.
Citera
2009-10-20, 20:21
Medlem
cosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broberg92
Har Gorillaz släppt en Live in Manchester-DVD?
Det stämmer. Äger den själv och den är mycket bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in