2008-01-14, 13:17
Medlem
När vi nu har passerat peak oil och oljan blir allt dyrare börjar det bli dags att investera i alternativa bränslen/energikällor. Många tror att etanol kan ersätta bensinen men det tror inte jag på eftersom det kräver väldigt stor odlingsareal (som annars används för att odla mat). En satsning på etanol skulle tyvärr innebära att många människor dör pga svält.

När oljan blir dyr händer det intressanta att andra livsmedel, framförallt socker, går från att handlas som livsmedel till energiråvaror med effekten att priset kraftigt stiger. Man kan jämföra oljepriset och sockerpriset under oljekrisen på 70-talet, sockerpriset steg mycket mer procentuellt sett än oljepriset. Oljekrisen på 70-talet var dock väldigt liten mot den kris vi är på väg mot eftersom nu världens oljeproduktion har toppat samtidigt som länder som Indien och Kina eldar på efterfrågan.

Nog om detta, hur många här funderar i liknande banor och har investerat i biobränslecertifikat eller sockercertifikat?
Citera
2008-01-14, 20:38
Medlem
nipsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampireslayer
När vi nu har passerat peak oil och oljan blir allt dyrare börjar det bli dags att investera i alternativa bränslen/energikällor. Många tror att etanol kan ersätta bensinen men det tror inte jag på eftersom det kräver väldigt stor odlingsareal (som annars används för att odla mat). En satsning på etanol skulle tyvärr innebära att många människor dör pga svält.

När oljan blir dyr händer det intressanta att andra livsmedel, framförallt socker, går från att handlas som livsmedel till energiråvaror med effekten att priset kraftigt stiger. Man kan jämföra oljepriset och sockerpriset under oljekrisen på 70-talet, sockerpriset steg mycket mer procentuellt sett än oljepriset. Oljekrisen på 70-talet var dock väldigt liten mot den kris vi är på väg mot eftersom nu världens oljeproduktion har toppat samtidigt som länder som Indien och Kina eldar på efterfrågan.

Nog om detta, hur många här funderar i liknande banor och har investerat i biobränslecertifikat eller sockercertifikat?

Några speciella fonder, aktier du tänker på?
Citera
2008-01-14, 22:28
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
När vi nu har passerat peak oil
Det var värst.
Citera
2008-01-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nipson
Några speciella fonder, aktier du tänker på?

Nej certifikat, såsom ABN Amros råvarucertifikat.

http://www.abnamromarkets.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

Speciellt biobränsle såsom socker raps vete

http://www.abnamromarkets.se/MediaLibrary/Document/PDF/ProductDocuments/NL0000802049/NL0000802049_SV_Brochure.pdf

https://www.avanza.se/aza/sok/standard.jsp?word=oev
Citera
2008-01-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det var värst.

Ja det innebär nog mer än du tror, ser mörkt ut i horisonten.
Citera
2008-01-14, 23:14
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ja det innebär nog mer än du tror, ser mörkt ut i horisonten.
Vad tror jag? Är det rentav mörkare än på Kameruns avbytarbänk?
Citera
2008-01-14, 23:27
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vad tror jag? Är det rentav mörkare än på Kameruns avbytarbänk?

Det vet med säkerhet bara Arne Hegerfors. Personligen tror jag dock på en mörk framtid.
Senast redigerad av Birabacken 2008-01-14 kl. 23:31.
Citera
2008-01-14, 23:53
Medlem
Citat:

Intressant, det är ju onekligen något som är i ropet nu.
Hur fungerar det här med certifikat egentligen?
Är det optioner som påverkas av priset på tex socker som du skriver?

När jag läser om certifikat så är nästan alltid ABM Amro med i bilden, är de störst eller?
Citera
2008-01-15, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Intressant, det är ju onekligen något som är i ropet nu.
Hur fungerar det här med certifikat egentligen?
Är det optioner som påverkas av priset på tex socker som du skriver?

När jag läser om certifikat så är nästan alltid ABM Amro med i bilden, är de störst eller?

Certifikat är i princip optioner fast utan tidsvärde, de är så kallade evighets-certifikat och priset baseras på den underliggande råvaran, utställaren lovar att köpa tillbaka till underliggande pris en gång om året samt att garantera att köpare och säljare finns. Till skillnad mot aktier måste man alltså inte vänta på att andra ska driva upp kursen.
Citera
2008-01-15, 15:38
Medlem
Nadss avatar
Så det är en sorts aktier med råvarubas.

Förstår jag det rätt om det fungerar såhär:
Jag lånar ut pengar till en företagere genom att köpa certifikat såsom dessa.
Denna företagaren köper och säljer med råvaran och kammar då in pengar som sedan ger avkastning till mig årligen?
Genom att jag köper certifikat kan företageren köpa och sälja mer vilket ger bättre lönsamhet.
Och när jag säljer certifikatet så får jag tillbaka dom investerade pengarna??

Har jag förstått det hela rätt.
Låter ju för jävla bra för att vara sant i så fall.
Citera
2008-01-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
Så det är en sorts aktier med råvarubas.

Förstår jag det rätt om det fungerar såhär:
Jag lånar ut pengar till en företagere genom att köpa certifikat såsom dessa.
Denna företagaren köper och säljer med råvaran och kammar då in pengar som sedan ger avkastning till mig årligen?
Genom att jag köper certifikat kan företageren köpa och sälja mer vilket ger bättre lönsamhet.
Och när jag säljer certifikatet så får jag tillbaka dom investerade pengarna??

Har jag förstått det hela rätt.
Låter ju för jävla bra för att vara sant i så fall.

Nej du investerar själv direkt i råvaran, om råvarupriset går upp stiger värdet på certifikatet, om råvarupriset går ner sjunker värdet på certifikatet.
Citera
2008-01-15, 16:55
Medlem
4% förlagsbeviss avatar
Råvarucertifikaten är inte alls aktier!

Certifikaten är en sorts optioner på att köpa terminer i framtiden. När utställaren (för det mesta ABN AMRO) får in pengar genom att sälja dem placeras pengarna i råvaruterminer med ett par tre månaders löptid. När tiden gått ut köps nya terminer.

På vissa dagar (om jag minns rätt en gång om året) kan innehavare av certifikat få kontant betalning motsvarande värdet på en viss andel av ett terminskontrakt. På så sätt har certifikaten ett värde som ett slags fondandelar. I praktiken beter de sig också som börshandlade fonder.

Utställaren garanterar likviditeten hos värdepapprena, precis som warrants. Banken tjänar pengar dels på skillnaden mellan köp och säljkurs (spread) och dels på en smärre årlig avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in