• 2
  • 3
2008-01-16, 02:11
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
I fångarnas dilemma är de dessutom förhindrade att tala med varandra, här däremot så är det inte specificerat. Kanske ska man avsöja budet för kompisen. Skulle vara kul att se om båda har kommit överens om att ta 50 procentaren men att det visar sig att den ena ljuger. Eller att kompisen nekar rakt av att han fått ett erbjudande men att det sedan visar sig att han visst fått det.

En kommentar: fångarnas dilemma är detsamma oavsett om de får tala med varandra eller inte.

Frågan om hur det skulle bli om bägge valde 75-alternativet uppstår bara för att exemplet är dåligt formulerat. Om båda väljer det alternativet bör ju båda två dö. Att båda dör är ju förstås förenligt med att de var för sig har 75 procents chans att överleva, men det är ändå något som inte stämmer här. För om båda valde 75-alternativet, hade ju ingen någon chans alls att överleva.

Fast å andra sidan, erbjudandet kanske bara riktas till dig.
Citera
2008-01-16, 02:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
Om det är mot min dotter eller son så blir det 50/50, annars skulle jag ta 75 för mig mot 0 för en annan.

Fick jag alternativet 0% för mig och 75% för den andre och det var någon av de ovanstående skulle jag också ta det.
Citera
2008-01-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
En kommentar: fångarnas dilemma är detsamma oavsett om de får tala med varandra eller inte.

"Two suspects, A and B, are arrested by the police. The police have insufficient evidence for a conviction, and, having separated both prisoners, visit each of them to offer the same deal: if one testifies for the prosecution against the other and the other remains silent, the betrayer goes free and the silent accomplice receives the full 10-year sentence. If both remain silent, both prisoners are sentenced to only six months in jail for a minor charge. If each betrays the other, each receives a five-year sentence. Each prisoner must make the choice of whether to betray the other or to remain silent. However, neither prisoner knows for sure what choice the other prisoner will make. So this dilemma poses the question: How should the prisoners act?"

från wikipedia

Låt det vara sagt; detta är den korrekta klassiska versionen. Eftersom de är isolerade kan de inte tala med varandra. Eller bättre uttryckt; den ene vet inte vad den andre väljer. Vilket egentligen personena i TS scenario inte kan veta heller, däremot så verkar det finnas utrymme för dem att tala med varandra. Vilket förändrar situationen något, inte?

However, så kan fångarnas dilemma appliceras på situationer där de kan tala med varandra, där samma effekt uppstår som i den klassiska. Man tjänar på att blåsa den andre. Faktum är att sådana situationer uppstår dagligen.

När det gäller din övriga text så försöker jag få fram samma poäng som du.
Senast redigerad av Seburo C-X 2008-01-16 kl. 14:04.
Citera
2008-01-16, 20:06
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Eftersom de är isolerade kan de inte tala med varandra. Eller bättre uttryckt; den ene vet inte vad den andre väljer.

Min poäng är att även om de kan tala med varandra, så vet de inte vad den andre väljer. Vad man säger att man ska göra och vad man sen gör är två olika saker. Dilemmat är detsamma:

Citat:
Man tjänar på att blåsa den andre.

Precis så. Fast bägge får det sämre genom att försöka blåsa den andre, än de skulle haft om ingen av dem försökte sig på en blåsning. Man tjänar således inte alltid på att vara egoist.

I övrigt tror jag vi är helt överens.
Citera
2008-01-16, 21:02
Medlem
Citat:
Min poäng är att även om de kan tala med varandra, så vet de inte vad den andre väljer. Vad man säger att man ska göra och vad man sen gör är två olika saker. Dilemmat är detsamma:

Ja, så är det definitivt i båda fallen. Det är blott diskussionsprocessen mellan dem som jag vill komma åt, eftersom ingen verkat tänka på det.

Citat:
Precis så. Fast bägge får det sämre genom att försöka blåsa den andre, än de skulle haft om ingen av dem försökte sig på en blåsning. Man tjänar således inte alltid på att vara egoist.

I övrigt tror jag vi är helt överens.

Yes box. Är med dig på ovanstående också. Den ene tjänar blott på det om den andre inte också söker sig på en blåsning.

--

Det här är för övrigt ingen lättviktare, mönstret finns i allt i från försäkringssystem till miljöförstöring. osv....
Senast redigerad av Seburo C-X 2008-01-16 kl. 22:02.
Citera
2008-01-16, 21:51
Medlem
roccs avatar
50/50 förståss, hade jag överlevet och min polare dött hade jag ju dränkt mig i vilket fall och då har jag ju inte gjort bättre i från mig än att snott 25 av hans procent.
Citera
2008-01-16, 22:10
Medlem
SparTyres avatar
Hade försökt övertala personen som erbjuder att döda mig och ge min polare 75%. Hade inte det gått är 50/50 som gäller.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in