2008-01-12, 22:48
Medlem
Min mamma har skaffat en dell-dator med inte alltfr bra prestanda som har Windows Vista i nulget frinstallerat. Den r mycket sl och jag vill installera XP istllet men lyckas inte komma p hur jag ska gra. Nr jag satt in en XP-skiva s str det att jag redan har en nyare version av Windows. Gr det att lsa det hr?
Citera
2008-01-12, 23:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Boota p cd'n och ta bort vista partitionen o formatera om. Troligtvis mste du SATA drivrutiner p XP cd'n eller p diskett/cd/usb minne fr att hitta hrddisken vid installationen.

Sedan terstr problemet att det inte alltid finns XP drivrutiner till en ny dator... Kolla det FRST innan du gjort allt jobbet i ondan...
Citera
2008-01-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Boota p cd'n och ta bort vista partitionen o formatera om. Troligtvis mste du SATA drivrutiner p XP cd'n eller p diskett/cd/usb minne fr att hitta hrddisken vid installationen.

Sedan terstr problemet att det inte alltid finns XP drivrutiner till en ny dator... Kolla det FRST innan du gjort allt jobbet i ondan...

Lter jobbigt. Hur ska jag kolla allt detta med om datorn har xp-drivrutiner? Finns inte dem p skivan :S? Hur bootar jag frn CD? Jag r lite grn...
Citera
2008-01-12, 23:53
Medlem
en massa arbete framfr dig..

Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Min mamma har skaffat en dell-dator med inte alltfr bra prestanda som har Windows Vista i nulget frinstallerat. Den r mycket sl och jag vill installera XP istllet men lyckas inte komma p hur jag ska gra. Nr jag satt in en XP-skiva s str det att jag redan har en nyare version av Windows. Gr det att lsa det hr?

Du frsker gra en uppgradering nr du stoppar in CD och vista r igng.

1) Kolla frst om det finns drivrutiner fr XP fr din dator
2) Har du SATA hrddisk kommer du f problem...
3) Du behver antagligen en diskettstationen eller USB-disketstation.
4) Har du en RIKTIG licens fr XP? Annars kommer du aldrig att f uppdateringar
5) Se till att du har en backup p DVD p ditt VISTA s du kan g tillbaka vid problem. Antagligen har du en dold partition med VISTA - lt den vara kvar.
6) Du kommer antagligen behva olika forum - frutom DELLs hemsida fr att ska drivrutiner... Besk hellre tillverkare n DELL fr de senaste!

OM du nd vill fortstta:
bootar du datorn frn XP-CDn,
* Antingen gr du en dual boot med bde XP och VISTA p 2 olika partioner
* Eller s formatera C: och drefter installerar du XP.

Lycka till!

EDIT: Fastnade framfr TVn.... ngra hann fre!
Senast redigerad av KiAnKo 2008-01-13 kl. 00:03.
Citera
2008-01-13, 00:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Lter jobbigt. Hur ska jag kolla allt detta med om datorn har xp-drivrutiner? Finns inte dem p skivan :S? Hur bootar jag frn CD? Jag r lite grn...
Dom finns inte p Vista eller XP skivan. Drivrutiner till brbara brukar man antingen f med p en separat CD nr man kper datorn eller s hmtar man dom frn tillverkarens hemsida... Moderna datorer som har Vista installerat frn brjar har inte alltid support fr ett s gammalt os som XP s det r inte skert att det finns ngra verhuvud taget...

Hur du bootar p cd'n... Prova med att stta i xp cd'n och starta om datorn, det borde d komma upp en text som lter dig starta p cd'n istllet fr p hrddisken, sedan r det bara att radera den befintliga vista partitionen och skapa en ny, formatera o installera om XP. Troligtvis kommer din XP skiva inte att hitta SATA hrddisken s du mste p ngot stt ladda in dom under installationen t.ex. genom att brnna dom p en annan cd innan installationen...

OBS! Har du filer p datorn som du inte vill bli av med, bilder, dokument, e-mail eller annat s spara dom INNAN du installerar om...
Citera
2008-01-19, 17:59
Medlem
Nu r allt grnt! Tack fr hjlpen det gick riktigt bra!
Nu gr det bra att arbeta med datorn
Citera
2008-07-19, 22:06
Bannlyst
Citat:
Nu r allt grnt! Tack fr hjlpen det gick riktigt bra!
Nu gr det bra att arbeta med datorn

Fan, hur fick du det att funka? Kan du bertta steg fr steg EXAKT hur du gjorde? Skulle vara galet schyst av dig..

Tack..
Citera
2008-07-21, 01:12
Bannlyst
Men komigen, finns det ingen som kan hjlpa mig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in