2008-01-12, 22:31
Bannlyst
De allra flesta tror ju att fårens läte är "Bää", men lyssnar man riktigt noga säger det faktiskt "Mää".

Citat:
"Vi (eller egentligen ina föräldrar) är med i en fårförening, alltså en förening som äger ett par får ihop.
Det första jag lärde mig ur det var att får
1) Säger mää och aldrig bää - min uppväxt har byggt på lögn
2) att om man vrålar "hallååå" svarar fåren med "määääää", det är kul."

Vad har ni för erfarenheter av detta? Personligen anser jag numera att deras läten är "Mää".
Citera
2008-01-13, 03:13
Medlem
Kiress avatar
Jag tycker att du ska höra av dig till Horace Engdahl och Nationalencyklopedin med din upptäckt.
Citera
2008-01-13, 18:55
Medlem
Kingen_kings avatar
Nobelprisvarnig! Har du kontaktat vetenskapspressen?
Citera
2008-01-13, 18:56
Medlem
SnuFFs avatar
jag har iallafall slängt iväg ett mail till aftonbladet nu. imorgon blir det stora rubriker på löpsedlarna.
Citera
2008-01-13, 19:01
Medlem
Änglatofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TNT_MRT
De allra flesta tror ju att fårens läte är "Bää", men lyssnar man riktigt noga säger det faktiskt "Mää".

Vad har ni för erfarenheter av detta? Personligen anser jag numera att deras läten är "Mää".

Määäh, så låter dom ju inte alls!
Har du inte hört den fina barnvisan "Bä bä vita lamm"?
Den skulle inte ha kommit till om det inte var vetenskapligt eller allmänt känt att ett lamm och därmed får låter "Bä"
Citera
2008-01-13, 19:04
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Änglatofs
Määäh, så låter dom ju inte alls!
Har du inte hört den fina barnvisan "Bä bä vita lamm"?
Den skulle inte ha kommit till om det inte var vetenskapligt eller allmänt känt att ett lamm och därmed får låter "Bä"
Fåren som säger "määä" kanske aldrig har hört visan och är därmed inte informerade.
Citera
2008-01-13, 19:09
Medlem
Änglatofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Fåren som säger "määä" kanske aldrig har hör visan och är därmed inte informerade.

Fårskalle!
Jag tror snarare att dom är importerade får.
Sånt gör mig lite orolig då att allt fint man lär sig som barn ställs på ända.
Hur kan man stoppa detta? Varifrån kommer dom fåren som säger Määä i sådana fall. Jag har aldrig hört något får säga Määä i varje fall.
Citera
2008-01-14, 12:36
Medlem
Kingen_kings avatar
Jag har kollat runt lite bland mina vänner ang fårens läte. Dom flesta får säger faktiskt "Bääää" eftersom dom härstammar från Bääälgien och Stora Bääält. Får som säger "Määää" är i allmänhet från Määäälardalen. Alltså dialektalt bräkande!

En del får säger varken "Bäää" eller "Määä", utan dom säger "Näää" när bocken kommer med sina inviter.

Änglatofs! Kalla mej ALDRIG fårskalle igen!
Citera
2008-01-14, 17:34
Medlem
Änglatofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jag har kollat runt lite bland mina vänner ang fårens läte. Dom flesta får säger faktiskt "Bääää" eftersom dom härstammar från Bääälgien och Stora Bääält. Får som säger "Määää" är i allmänhet från Määäälardalen. Alltså dialektalt bräkande!

En del får säger varken "Bäää" eller "Määä", utan dom säger "Näää" när bocken kommer med sina inviter.

Änglatofs! Kalla mej ALDRIG fårskalle igen!

Oj hjälp Trodde du förstod humorn i det. Speciellt som det verkar som om vi har samma humorsite som favoritsite. Märkligt.

I varje fall så vill jag påpeka att fårhanen heter bagge. Vad du pratar om för bock fattar jag inte riktigt här. Förklara gärna mer om det.

Tillbaka till lätet på fåret så undrar jag om det kan ligga något i hur deras nos är konstruerad. Har olika raser olika nosar? Om en människa är förkyld så blir ju vissa konsonanter svåra att få fram som: B och M och D och N.
Citera
2008-01-17, 19:51
Medlem
nazipoliss avatar
detta määh-ljud är värt att gå vidare med
Citera
2008-01-17, 20:03
Bannlyst
Lamm säger määh, äldre får säger bää
Citera
2008-01-18, 11:23
Medlem
Hindsights avatar
I Finland säger fåren määä, så fåren du har hört är helt enkelt finska. Bjud dem på lite koskenkorva så har du vänner för livet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in