2009-01-07, 18:57
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narvik

Om man vill tjäna pengar så bör man alltid kolla efter alternativ till medicinen man ska köpa.

Jo, precis...

Men kolla här på priserna från apoteket:

Diklofenac T: 10 st blister 4,40 kr/dos 44,00 kr
Eeze: 18 st blister 6,06 kr/dos 109,00 kr
Voltaren T: 20 st blister 2,73 kr/dos 54,50 kr

Jag hävdar att den största anledningen till att Diklofenac och Eeze är såpass mycket dyrare är för att de är speciellt inriktade mot migrän, medan migrän inte nämns överhuvudtaget i produktbeskrivningen för Voltaren (och förkylning och sånt inte nämns i produktbeskrivning för Eeze). Tycker det är oerhört fult av läkemedelsföretagen att utnyttja folks migrän och deras okunskap för att tjäna mer pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av dawatt
Märkesmediciner som det görs reklam för är så gott som alltid MYCKET dyrare än alternativen som finns med samma verksamma ämne.

Men Voltaren är väl en märkesmedicin? Och den är mycket billigare än de andra?

Edit:

Så här stod det på Apotekets hemsida
Citat:
Medicinen innehåller diklofenak som lindrar smärta och dämpar inflammation. Eeze och Diclofenac T ratiopharm är godkända för anfallsbehandling vid migrän.

Vad tusan innebär det? Det är ju samma preparat?
Senast redigerad av Not_me 2009-01-07 kl. 19:00.
Citera
2009-01-07, 20:16
Medlem
dawatts avatar
Nej voltaren är inte billigast.

Diklofenak Sandoz
100 x 1 tablett(er) blister 49:00
30 tablett(er) blister 42:00

Diclofenac BMM Pharma
30 tablett(er) blister 38:50

Diklofenak Merck NM
30 tablett(er) burk 57:50

Voltaren®
30 styck blister 61:00

Jag kollade några på slump och voltaren var dyrast. Varför svarar man utan att ens kolla?

Ja det är samma preparat, vad är det du inte förstår? Båda var godkända? Jag hade förstått om du hade vart förvirrad om den ena var godkänd och den andra inte.
Citera
2009-01-07, 22:34
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Nej voltaren är inte billigast.

Diklofenak Sandoz
100 x 1 tablett(er) blister 49:00
30 tablett(er) blister 42:00

Diclofenac BMM Pharma
30 tablett(er) blister 38:50

Diklofenak Merck NM
30 tablett(er) burk 57:50

Voltaren®
30 styck blister 61:00

Jag kollade några på slump och voltaren var dyrast. Varför svarar man utan att ens kolla?

Ja det är samma preparat, vad är det du inte förstår? Båda var godkända? Jag hade förstått om du hade vart förvirrad om den ena var godkänd och den andra inte.

Jag vet inte riktigt var de dök upp, men de kom inte upp när jag sökte på diklofenac.

Grejen är att jag inte förstår hur Eeze och Ratiopharms fabrikat är godkända för migrän, medan inte Voltaren är det?

Edit: Det är denna adressen jag hittat prisuppgifterna på, är dina uppgifter på receptbelagda versioner kanske och det är därför vi pratar om varandra? Sen gäller ju ditt pris på Voltaren vanliga Voltaren och inte Voltaren T.

http://www.apoteket.se/rd/d/5492
Senast redigerad av Not_me 2009-01-07 kl. 22:37.
Citera
2009-01-08, 01:27
Medlem
Counterweights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawmilkshake
PÅ fass står det att eaze innehåller just Diklofenak.

Diklofenaktartat !
Citera
2009-01-08, 07:22
Bannlyst
Varför lever den här tråden ? Voltaren är ingen drog. Kasta skiten.
Citera
2009-01-08, 11:28
Medlem
AnnaPannass avatar
Du kan använda diklofenak suppar som utmärkt motmedel till en ledvärk.
Så fort du känner den kryper på dig, stoppa upp en och kryp ner under täcket, hjälper mig kanon.
Citera
2009-01-08, 18:34
Medlem
dawatts avatar
Skillnaden är att två märken marknadsför sina produkter som mot migrän, och en tredje som den nya allt i allo värktabletten.(Om jag inte missminner mig. Rätta mig gärna om jag har fel.)
Citera
2009-01-08, 18:49
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Skillnaden är att två märken marknadsför sina produkter som mot migrän, och en tredje som den nya allt i allo värktabletten.(Om jag inte missminner mig. Rätta mig gärna om jag har fel.)

Jo, men har läkemedelsföretagen delat upp marknaden mellan sig då? För annars borde det ju vara fritt fram för företaget bakom Voltaren att ta över hela marknaden?
Citera
2010-09-19, 09:21
Medlem
laxes avatar
diklofenak är det värkande ämnet i recptfria voltaren.
Citera
2010-09-19, 09:32
Medlem
Så här ligger det till:

Ett läkemedel får inte säljas för en åkomma det inte explict är indicerat för. Detta oavsett verksam substans. Detta betyder i praktiken att man för fallet voltaren inte gjort en klinisk FAS III studie ang. dess effekt på migrän medan de anda företagen har kostat på sig det (vilket kostar enormt mycket).
Citera
2010-09-19, 11:01
Medlem
js2000s avatar
Läkare får lov att skriva ut en medicin för annat användningsmål än det är indicerat för thats´s IT!!
Citera
2010-09-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av js2000
Läkare får lov att skriva ut en medicin för annat användningsmål än det är indicerat för thats´s IT!!

Kan du inte skilja på begreppen sälja och förskriva?
Det får inte deklareras som terpeutiskt i FASS mot åkommer det ej har kliniskt testas för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in