2008-01-12, 04:10
Medlem
När kan man skicka iväg sin studieförsäkran?
Jag hade för mig att det aktiveras på csn.se dina sidor först när man varit på de kurser man ska, fyllt i närvarulistan och sen skickar läraren in den till csn som därefter kollar om man pluggar ordentligt. Men nu är det så att min kompis som pluggar på annan ort fick sin studieförsäkran hemskickad i går och han har inte varit på de nya kurserna än. Jag vill ha csn så fort som möjligt..
hur fungerar det här? Jag pluggar heltid och får 100%.
Citera
2008-01-12, 04:41
Medlem
-jOE!s avatar
Så här står det på min sida på CSN.se:

Tidigaste datum att lämna studieförsäkran: 2008-01-14
Citera
2008-01-12, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Så här står det på min sida på CSN.se:

Tidigaste datum att lämna studieförsäkran: 2008-01-14

såg inte det, men då bör det dyka upp den 14:e då.
har närvaron nåt med om man kommer få csn eller inte? Jag kommer nämligen vara borta de två första veckorna i kurserna. kör på som vanligt efter det.
Citera
2008-01-12, 04:55
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokute
såg inte det, men då bör det dyka upp den 14:e då.
har närvaron nåt med om man kommer få csn eller inte? Jag kommer nämligen vara borta de två första veckorna i kurserna. kör på som vanligt efter det.

Nej, inte om ni har några speciella krav på kursen. Det skall väl räcka med att vara registrerad och inskriven på kursen - och Kåren, om du inte redan är det.
Citera
2008-01-12, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Nej, inte om ni har några speciella krav på kursen. Det skall väl räcka med att vara registrerad och inskriven på kursen - och Kåren, om du inte redan är det.

är inte säker på att man måste vara registrerad på kåren för att få csn..hur ligger det till? Jag har iallafall fått csn utan att vara reggad på kåren från sommaren fram till december förra året.

En annan fråga. Hur lång tid brukar det ta från att pluggförsäkran är inskickad (direkt på csn.se mina sidor) till att man får bidraget?
Citera
2008-01-12, 05:33
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
är inte säker på att man måste vara registrerad på kåren för att få csn..hur ligger det till? Jag har iallafall fått csn utan att vara reggad på kåren från sommaren fram till december förra året.

En annan fråga. Hur lång tid brukar det ta från att pluggförsäkran är inskickad (direkt på csn.se mina sidor) till att man får bidraget?

Du har rätt, att vara med i Kåren är inget krav för CSN, men väl om du vill skriva tentor.

Förra året fick jag min utbetalning 23:e januari, så det borde väl vara runt där i år också gissningsvis.
Citera
2008-01-12, 05:37
Medlem
oooch en sista fråga till er csn-veteraner.
säg att jag började plugga i somras, ett program heltid. klarar kanske 60% (för lite för att få csn) fram till vintern (nu). kommer jag få fullt csn till våren ändå? (dvs nu cs den 23e-25e)

Jag har nämligen hört att dom kollar resultaten årsvis och inte halvår eller terminsvis. Stämmer det eller?
Citera
2008-01-12, 06:04
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
säg att jag började plugga i somras, ett program heltid. klarar kanske 60% (för lite för att få csn) fram till vintern (nu). kommer jag få fullt csn till våren ändå? (dvs nu cs den 23e-25e)

Jag har nämligen hört att dom kollar resultaten årsvis och inte halvår eller terminsvis. Stämmer det eller?

Första året brukar CSN vara rätt snälla, tror det räcker med 50%. Men sedan blir det hårdare, minst 75% tror jag.

Läs mer: http://www.csn.se/2.127/2.298/2.403/1.460
Citera
2008-01-12, 06:44
Medlem
du får pengarna när:
# skolan rapporterat att du börjat läsa
# du lämnat en studieförsäkran.

står det på csns hemsida. så det där med närvaron de första dagarna på kurserna verkar ju gälla.
Citera
2008-01-12, 07:28
Medlem
karykhs avatar
Citat:

CSN kontrollerar bara resultat när du ansöker. Alltså vanligtvis årsvis. Och första året är kravet bara 37.5hp för heltidsstudier.
Citera
2008-01-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karykh
CSN kontrollerar bara resultat när du ansöker. Alltså vanligtvis årsvis. Och första året är kravet bara 37.5hp för heltidsstudier.

Vi hade en lärare en gång som "glömde" skicka in en rapport om närvaru till csn och hela vår plus andra klasser fick sitt csn försenat med 1,5 vecka. fan vad alla klagade! är det inte lärarens skyldighet att skcika in sånt där?

har det hänt någon annan?
Citera
2008-01-12, 17:51
Bannlyst
Om man klarade allt första året och fått bidrag beviljat till år 2 men skämde ut sig höstterminen, får man då csn på våren eller kollar de på 1 termin i taget? Jag sökte för hela året innan jag började 2an. Gäller enbart bidrag o ej lån men det kanske ej spelar roll..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in