Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Du menar att en hacker måste ange ett lösenord för att få tillgång till min dator, och att det inte går att "komma runt"?
I regel BÖR det inte gå att få tillgång till din dator över nätet ens om lösenordet är kännt.
Citat:
Har införskaffat ett USB-minne för viktiga dokument nu hursomhelst, men via webben kommer jag ju ändå sköta personliga uppgifter såsom när jag loggar in på CSN, gmail o.s.v. Men det är väl inte mindre säkert än Windows ändå... så fort man skickar data över nätet är man ju sårbar.
Sårbar och sårbar. Så länge du inte gör några uppenbara dumheter (gäller främst installation av suspekta program) har du inte så mycket att oroa dig över, varken i windows eller linux. Paranoia är knappast något du tjänar på. De flesta datoranvändare blir trots allt aldrig drabbade.
Citat:
Men vad jag förstått, så finns det inga särskilda säkerhetshål som tillåter någon illvillig person att ta del av min data?
Hål finns alltid, men se till att regelbundet köra säkerhetsuppdateringar till operativsystemet så minskar du riskerna drastiskt.