Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-01-12, 04:45
Medlem
schabo-labos avatar
Tycker Rostmannen har en liten poäng där. Okay att alla inte läser reglerna, men en tidsbegränsad avstäning hade varit mer lämpligt enligt mig. En total avstänigning tycker är väl hårt.
Citera
2008-01-12, 06:14
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Sticky tråden läses väl inte pga att den inte syns, samma färg och fontstorlek som övriga forumet. FETSTIL hade någ hjälpt lite!

Om man inte pallar läsa regler eller stickys så får man skylla sig själv. Tror du att det hade blivit en väsentlig skillnad om man hade haft det i fetstil? Problemet är att folk inte läser vare sig stickys eller regler.

Citat:
Upplys medlemmarna på forumet bättre så kanske det slipper hända. det ända ni gör är att sparka utan förklaring, du vet lika bra som jag hur dåligt reglerna blir lästa.

Vaddå sparkar ut utan förklaring? Avstängningarna redovisas klart och tydligt.

Citat:
FB tjänar inget på ref-länkar är det det om är problemet? Hade det vart ok med ref om FB fått del av kakan?

Allvarligt talat, tror du på det själv? Men ja, admin vill säker ha del av folks leksaksstäder och annat skit.

Citat:
Tycker det är rätt taskigt att folk åker till höger och vänster, liknar ju nästan en bilbomb i Bagdad med så många offer den senaste veckan.

Ja och varför är det så? Jo för att folk spammar ner med sin jävla refs, det är just därför vi har stenhårda regler mot dem.

Citat:
Jo jag vet att era regler är hårda. Men Reglerna Måste ju synas för medlemmarna, Är det speciallregler som i detta fallet P-forumet så Highlighta dem, instalera en Varningsruta som obörnhörligt ploppar upp när man klickar in i P-forumet.
Jag känner ingen som blivit sparkad, men jag tycker det är FB skyldighet att informera sina medlemmar på Bästa Möjliga sätt.

Det finns länker till reglern på precis varenda sida på forumet. Det ligger i folks eget intresse att läsa igenom dessa annars får de faktiskt ta konsekvenserna av sin lathet. Speciellt när det gäller ref som är otillåtet på så gott som varenda forum. Och det är inga specialregler just för p-forumet. Man valde dock att vara schysst och lägga in en extra sticky där för att hjälpa de som är för lata för att läsa reglerna.

Citat:
Lite OT: i drogforumet borde det nog oxå informeras med popup rutor och fetstil angående regel 1.01 (Den som postar inlägg där man önskar köpa eller sälja narkotika eller piratkort blir automatiskt avstängd från forumet, utan varning.)

Eller så läser folk reglerna precis som de förbinder sig att göra när de reggar sig. Köp/sälj är inte heller tillåtet på speciellt många forum (speciellt inte narkotika) så man måste vara bra naiv om man tror att det är tillåtet här.
Senast redigerad av El Zorro 2008-01-12 kl. 06:18.
Citera
2008-01-12, 06:16
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tycker Rostmannen har en liten poäng där. Okay att alla inte läser reglerna, men en tidsbegränsad avstäning hade varit mer lämpligt enligt mig. En total avstänigning tycker är väl hårt.

Det är för att refs är något av det värsta otyg som finns.
Citera
2008-01-12, 17:13
Medlem
Rostmannens avatar
Tycker vi lägger på locket här. Det är för mycket begärt att sätta fetstil på stickytrådarna och i allmänhet informera tydligare.

Ursäkta att jag tog upp ämnet och er dyrbara tid.
Citera
2009-10-04, 08:43
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Kan erkänna att jag inte visste vad ref.länkar var innan jag blev FB-mod. Ref.länkar är alltså länkar som ger den som postar dem någon form av vinning, t.ex. reda pengar, olika typer av poäng eller som med dessa "myex"-länkar att postaren får se fler och fler bilder av tjejen ju fler som klickar på hans länk. Det är alltså individuella länkar med en identifikationsdel, så att sajten kan se från vems klipp besökarna kommer och utdela belöning därefter.

Tack för den redogörelsen!
Har stött på termen ref-länk en hel del på sistone och bestämde mig just för att bli bekant med uttrycket. Jag hade alltså själv ingen aning förrän jag fann den här tråden, och anser att termen "referal-länk" skulle kunna förklaras i regelverket. Känner mig ytterst tveksam till den allmänna vetskapen om detta, och väljer man att sätta ett förbud mot något så enkom för de invigda förbehållet bör där definitivt finnas en förklarande bilaga eller åtminstone en länk för vidare information. För de flesta har förmodligen kommit i kontakt med fenomenet, men kännedomen om facktermen skulle, tror jag, kunna bevisas äga en så pass tunnsådd utbredning att en förklaring skulle framstå som ett krav.
Sen kan man förstås peka på användarens skyldighet att självmant komma till insikt, men i det här fallet delar jag inte en sådan åsikt.
Citera
2009-10-04, 11:53
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Tycker vi lägger på locket här. Det är för mycket begärt att sätta fetstil på stickytrådarna och i allmänhet informera tydligare.

Ursäkta att jag tog upp ämnet och er dyrbara tid.
Det går mig veterligen inte att formatera rubriker alls.

En ordförklaring kan möjligen göra nytta, men nog inte om regeltexten blir längre. Den är redan nu ohyggligt svår att finna (på samma plats på varje sida) & läsa (på svenska) och merparten av missnöjet kommer av personer som fast de förstår ex:vis 1.01:s tillämpning inte accepterar den. Då hjälper lixom inte ytterligare ordförklaring (men säkert ett flerstegsresonemang ur annans synvinkel än den egna, för vilket tyvärr tycks saknas konstruktivt intresse), men om sådant skulle komma till passar den sägenomspunna wikin fint.

Och om 'referral-länk' (som det väl hellre bör stavas) är ett ord som kräver förklaring så kan jag av egen erfarenhet säga att behovet av detsamma för ex:vis 'annons' är långt större – så var drar vi gränsen? Kanske vid Google.
Citera
2009-10-04, 18:22
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Och om 'referral-länk' (som det väl hellre bör stavas) är ett ord som kräver förklaring så kan jag av egen erfarenhet säga att behovet av detsamma för ex:vis 'annons' är långt större – så var drar vi gränsen? Kanske vid Google.

Håller inte alls med. Du menar att "annons" med sitt bredare spektra av enskilda betydelser (säljannons, reklamannons, tidningsannons, kungörelse, etc.) blir svårare att i det specifika fallet (vad är den exakta innebörden på Flashback forum?) äga preciserad kännedom om? Jo visst, annons är i mina ögon ett "svårare" ord än "ref-länk" att plocka på t.ex. högskoleprovets orddel eftersom det ger utrymme för fler tolkningar (läs denotationer). Ref-länk är en väldigt smal term (d.v.s. en fackterm), och just därför måste den av princip förklaras, eftersom gemene man till skillnad från "annons" förmodligen inte kommit i kontakt med ordet. Ack, för den initierade existerar näppeligen utrymme för några diffusa associationer. Nej, det är inget "svårt" ord, men väl ett "ovanligt" ord, och bör således förklaras.
Senast redigerad av spleendid 2009-10-04 kl. 18:32.
Citera
2010-04-15, 20:08
Medlem
Mattsson69s avatar
referallänkar referallänkar referallänkar ...

Ser dem dagligen i Den stora bonusstråden. ex ..

Såå , är det ok att posta skit för egen vinning ?
Citera
2010-04-15, 20:38
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson69
referallänkar referallänkar referallänkar ...

Ser dem dagligen i Den stora bonusstråden. ex ..

Såå , är det ok att posta skit för egen vinning ?

Nej, det borde du väl förstå om du läser reglerna?

Det rensas dock för sällan i Spel och dobbel.

Det är oftast 3-4 pers som gnäller på inlägget (och citerar det , och gör sig skyldiga till 1.01 också) utan att skicka RP.
Citera
2010-04-15, 20:52
Medlem
Mattsson69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Nej, det borde du väl förstå om du läser reglerna?

Det rensas dock för sällan i Spel och dobbel.

Det är oftast 3-4 pers som gnäller på inlägget (och citerar det , och gör sig skyldiga till 1.01 också) utan att skicka RP.

Läste nu ang 1.01

# Referal-länkar får publiceras ifall ingen tjänar pengar (eller andra fördelar) på länken, samt att det finns godtagbara orsaker till att inte länka till webbplatsens startsida.

Kort och gott , det är inte tillåtet då

Men det du skriver att man gör sig skyldig till 1.01 förstår jag dock inte ? OT ?
Citera
2010-04-15, 21:22
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Var ligger missförståndet? Såhär står det i reglerna;
Det är helt förbjudet att posta spam (reklam) här. Den som postar spam blir automatiskt avstängd, utan varning.
Är ref-länkar inte spam? Du gör ju praktiskt taget reklam för något som du själv tjänar på.. Därmed blir man avstängd utan varning.

Så här står det i reglerna

Citat:
Referal-länkar får publiceras ifall ingen tjänar pengar (eller andra fördelar) på länken, samt att det finns godtagbara orsaker till att inte länka till webbplatsens startsida.

Så med andra ord är det ok så länge man inte tjänar något på det. Dock tjänar man väl alltid något på ref länkar, så jag förstår inte varför det är skrivet på det viset.
Citera
2010-04-15, 21:29
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Så med andra ord är det ok så länge man inte tjänar något på det. Dock tjänar man väl alltid något på ref länkar, så jag förstår inte varför det är skrivet på det viset.
det beror på att vissa sidor länkar till andra sidor genom ref-länkar. de länkarna leder till en sida som inte är tillgänglig om de inte kommer från en sån ref-länk. det är alltså inte användaren som tjänar något på detta utan möjligtvis ägaren av den sida som det länkas igenom.
exempelvis: sida a länkar till sida b. om någon blir medlem på sida b efter att ha länkats dit från sida a, får sida a en "kickback" av något slag.
Senast redigerad av stillton 2010-04-15 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in