• 3
  • 4
2008-01-17, 23:07
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stromberg
Själv utgår jag ifrån icke-aggressions-principen. Jag anser att jag har rätt att försvara mitt liv och min egendom med så mycket våld som krävs för att avvärja hotet.

Instämmer. Våld är inte rätt eller fel i allmänhet. Det är rätt när det är våld i självförsvar och fel när det är aggressionsvåld.
Citera
2008-01-18, 11:44
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y_geezy
Man får använda våld när man känner för det, sålänge man är beredd att ta konsekvenserna.
Så det är okej att misshandla en gammal oskyldig pensionär bara man är villig att ta det eventuella fängelsestraffet? Tänk efter lite.
Citera
2008-01-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Så det är okej att misshandla en gammal oskyldig pensionär bara man är villig att ta det eventuella fängelsestraffet? Tänk efter lite.

Hur vet du att pensionären är oskyldig?
Vad är det för normer som bestämmer om den är skyldig eller inte?
Citera
2008-01-18, 15:31
Medlem
Det är rätt att bruka våld när man känner för det.

edit: Kände att jag behövde förtydliga mig lite. Det är rätt att bruka våld när man känner för det och personen man slår är ett jävla rövhål. Det är inte rätt att slå ner någon gammal tant på stan och ta hennes handväska... om hon inte är ett jävla rövhål.
Senast redigerad av Schlook 2008-01-18 kl. 15:44.
Citera
2008-01-18, 15:59
Medlem
Sinsisters avatar
Så fort någon brukar våld mot mig, slår jag tillbaka - även om motståndaren är överlägsen.
Citera
2008-01-18, 18:15
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y_geezy
Hela grejen är att du sa att man får utöva våld bäst man känner för det bara man kan ta konsekvenserna. Det innebär alltså att man skulle kunna gå fram till en pensionär och slå ner h*n bara man är bered att ta straffet.

Denna person skulle kunna vara en pedofil som förtjänar det. Men det skulle också kunna vara en helt oskyldig person. Med andra ord är det inte rätt att slå någon bara för att man är redo att ta konsekvenserna. Speciellt om personen inte har gjort något för att förtjäna det.

Så för att svara på dina frågor:
Citat:
Det vet jag inte men jag vet inte heller om h*n är skyldig till något som gör att h*n förtjänar att bli misshandlad. Man kan inte bara misshandla folk hur som helst.
Citat:
Beror väl på var mans moral. Men dem flesta håller nog med om att det är fel att mörda, våldta, stjäla och misshandla någon helt oprovocerat.
Citera
2008-01-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Hela grejen är att du sa att man får utöva våld bäst man känner för det bara man kan ta konsekvenserna. Det innebär alltså att man skulle kunna gå fram till en pensionär och slå ner h*n bara man är bered att ta straffet.

Jag sa inte att man skulle göra det pga att man kan ta straffet, utan pga att man känner att det är det bästa man kan göra för o höja sitt självförtroende just i det ögonblicket.

Citat:
Denna person skulle kunna vara en pedofil som förtjänar det. Men det skulle också kunna vara en helt oskyldig person. Med andra ord är det inte rätt att slå någon bara för att man är redo att ta konsekvenserna. Speciellt om personen inte har gjort något för att förtjäna det.

Det spelar ingen roll om personen förtjänar det eller inte.
Man utgår från sina egna känslor; Man kanske har ett hat mot pensionärer, man kanske har blivit utnyttjad av en pensionär, man kanske är avundsjuk för att pensionärna inte behöver jobba, det kan vara vadsomhelst.
Jag menar att man alltid har motiv till sina handlingar oavsett om det är medvetet eller omedvetet.

Citat:
Beror väl på var mans moral. Men dem flesta håller nog med om att det är fel att mörda, våldta, stjäla och misshandla någon helt oprovocerat.

Precis.
Alla har olika normer för vad som är rätt och fel.
Om en viss människa känner att den kommer må bättre genom att slå nån så får väl den göra det.
Om man nu känner man kommer må bättre om man hjälper nån så får man göra det också.
Hur du än vrider o vänder på det så agerar man alltid egoistiskt.
Senast redigerad av y_geezy 2008-01-18 kl. 18:55.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in