2008-01-10, 18:10
Medlem
Jag har köpt mig en ny dyr stekpanna och vill få den att hålla längre än den förra som jag förstörde efter ett halvår.

Köpte mig en Tefal Jamie Oliver. Har läst instruktionerna och där står det att man ska rengöra den med diskmedel och mjuksvamp.
Har aldrig rengjort en stekpanna med svamp utan bara med diskborste och diskmedel.

Min förr förra stekpanna gick åt genom att jag hälde kallt vatten allt för många gånger i en het panna. Botten blev ojämn.

Förra stekpannan tror jag gick åt både för att jag gnuggade varje gång med diskborsten, diskmedel och att jag lämnade pannan kvar orengjord över natten med fett i, vilket jag läste i tefal-instruktionerna att man inte fick göra.

Hur rengör ni stekpannor ni är rädd om? Jag gillar inte svampar, tycker de verkar ohygieniska men man får väl kanske ändra sig.
Citera
2008-01-10, 18:16
Medlem
silbersteins avatar
Antar att det är en teflonpanna? Varför envisas folk med detta vedervärdiga material, slits ut relativt fort, blir hälsovådligt och förstörs vid höga temperaturer (framför allt med gasspis/induktion), svårt att få skysst stekyta, osv. Gjutjärn, rostfritt stål, eller möjligvis anodiserat alluminium känns som mycket bättre alternativ. Gjutjärn är personliga favoriten, kan misshandlas hur mycket är i princip omöjligt att slita ut. Ber om ursäkt om jag gjorde en felaktig antagelse ang. teflonet, men tefal låter som ett sådant material.
Senast redigerad av silberstein 2008-01-10 kl. 18:25.
Citera
2008-01-10, 18:17
Medlem
Bulldoozers avatar
Hmm, jag brukar faktiskt låta pannan stå ett tag, sen när den blivit svalare så sköljer jag med varm vatten och skrubbar med diskmedel/diskborste..

Undviker också att "skära" i pannan med saker som inte är gjort av trä då metall/järn m.m vad jag vet kan skada beläggningen...

Men att bada den stekheta pannan i kallvatten är väl vad du bör undvika iaf

/Mvh
Citera
2008-01-10, 18:28
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Antar att det är en teflonpanna? Varför envisas folk med detta vedervärdiga material, slits ut relativt fort, blir hälsovådligt och förstörs vid höga temperaturer (framför allt med gasspis/induktion), svårt att få skysst stekyta, osv. Gjutjärn, rostfritt stål, eller möjligvis anodiserat alluminium känns som mycket bättre alternativ. Gjutjärn är personliga favoriten, kan misshandlas hur mycket är i princip omöjligt att slita ut. Ber om ursäkt om jag gjorde en felaktig antagelse ang. teflonet, men tefal låter som ett sådant material.

Kör också på gjutjärn. Men min är rätt låg samt som alla gjutjärnspannor så är den vråltung! Inte så kul när man steker pankakor/omelett/pytt och ja en del grejjer därför har jag också en gammal teflonpanna som nu förmodligen är jävligt sliten och hälsovådlig så nytt köp blir snart.
Citera
2008-01-10, 18:36
Medlem
Arcanums avatar
Diskar med diskmedel? Jag utbildar mig till kock och det första vi får lära oss är att aldrig använda diskmedel då lite fett i pannan bara är bra. Om du stekt något väldigt flottigt, t.ex bacon, så rengör pannan direkt med enbart diskborste och hett vatten, så blir det ändå i princip inget fett kvar.

Men vi använder mest gjutjärn, vet inte om det är annorlunda med teflon och annat.
Citera
2008-01-10, 19:31
Medlem
FarbrorGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Diskar med diskmedel? Jag utbildar mig till kock och det första vi får lära oss är att aldrig använda diskmedel då lite fett i pannan bara är bra. Om du stekt något väldigt flottigt, t.ex bacon, så rengör pannan direkt med enbart diskborste och hett vatten, så blir det ändå i princip inget fett kvar.

Men vi använder mest gjutjärn, vet inte om det är annorlunda med teflon och annat.

det är gjutjärn som det gäller för. teflon och rosfritt mfl kan diskas med medel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in