Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Har nyligen köpt ny dator, den kom för ca 2 dagar sedan. Efter ihopbyggning så är det dags att installera OS, ett piratkopierat XP.
Det fungerar inte, den hittar inte skivorna i cd-spelarn.
I nya datorn hittas inte skivorna - dvs den bootar inte från skivan?
* Kontrollera att cdläsaren syns i BIOS
* Kontrollera boot ordningen i BIOS
* Prova en annan skiva - många läsare gillar inte att boota från CDRW, gammal CD, bränd skiva över huvudtaget. Hitta en pressad skiva att testa med.
* Om skivan fungerar att boota med i annan läsare på en annan dator - stoppa in den läsaren i din nya och prova.
Citat:
Har provat med olika läsare, nu senast en USB-läsare utan framgång, inte ens i min gamla dator. Sitter väl inte sata-kablar på dvd-läsare?
är IDE-kabeln den smala men otroligt breda?
Boota från USB kräver oftast ett aktivt val i BIOS:en, om det stöds av både läsaren och BIOS:en - inte alltför säkert.
Citat:
Kan vara en idé att prova med lika sladdar till läsaren.. men tror inte det är felet för att i samråd men en god vän så kom vi fram till att det kunde behövas drivrutiner till läsaren.
Syns läsaren i BIOS:en? Om inte - trasig, felkopplad. Finns inga drivrutiner på den nivån.
Citat:
Försökte lägga in xpinstallationen på min gamla dators hdd för att starta via den på den nya datorn så att jag kunde installera därifrån. Det funkade inte. Precis när den byter till laddskärmen vid uppstart av XP så får jag bluescreen där den menar på att hårddisken inte fungerar (vilket den bevisligen verkar göra).
Att installera Windows på en dator och sen flytta över hårddisken till en helt annan dator är inte något som brukar fungera - drivrutiner saknas för allt möjligt, windows blir förvirrat och du får blåskärm. Relativt normalt.
Att ditt nya moderkort inte skulle stödja 32bitars Windows XP - tja det verkar ju inte troligt. Minst sagt. Kontrollera att det är 32bitars läge dock. Om du har något sånt i BIOS:en.
Knäppar installationen ut efter att den väl kommit igång så är det troligen SATA drivrutiner som saknas.
Citat:
Ska ringa komplett i morgon.
Att ringa Komplett för att din piratskiva inte kan installera Windows är nog relativt meningslöst.