• 1
  • 2
2008-01-09, 21:40
Medlem
Olympiuss avatar
God afton,

Frustrerad som få försöker jag i skrivande stund få igång en USB-enhet som jag hoppas kan rädda mig ur knipan jag sitter i.

Har nyligen köpt ny dator, den kom för ca 2 dagar sedan. Efter ihopbyggning så är det dags att installera OS, ett piratkopierat XP.
Det fungerar inte, den hittar inte skivorna i cd-spelarn.

Försökte lägga in xpinstallationen på min gamla dators hdd för att starta via den på den nya datorn så att jag kunde installera därifrån. Det funkade inte. Precis när den byter till laddskärmen vid uppstart av XP så får jag bluescreen där den menar på att hårddisken inte fungerar (vilket den bevisligen verkar göra).

Någon som har en aning? Är ytterst supertacksam för all hjälp.

Många tack.
Citera
2008-01-09, 21:45
Medlem
Flärps avatar
Hittas DVD-läsaren i BIOS? Kan du testa med en annan? Testa annan IDE/SATA-kabel? Testa byt IDE/SATA-port på moderkortet?

Man får felsöka lite.
Citera
2008-01-09, 21:53
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Hittas DVD-läsaren i BIOS? Kan du testa med en annan? Testa annan IDE/SATA-kabel? Testa byt IDE/SATA-port på moderkortet?

Man får felsöka lite.

Har provat med olika läsare, nu senast en USB-läsare utan framgång, inte ens i min gamla dator. Sitter väl inte sata-kablar på dvd-läsare?
är IDE-kabeln den smala men otroligt breda?

Kan vara en idé att prova med lika sladdar till läsaren.. men tror inte det är felet för att i samråd men en god vän så kom vi fram till att det kunde behövas drivrutiner till läsaren.

Fler förslag?
Citera
2008-01-09, 22:02
Medlem
lakritssnörets avatar
testa i en annan dator att skivan verkligen funkar.
Citera
2008-01-09, 22:10
Medlem
Jag hade samma problem, det är ju då så att alla bios inte stödjer xp 32 bitars. så är det på detta moderkort som jag precis köpte för 2000kr och tänkte installera xp men icke.

Ladda ner ett bios från tillverkarens hemsida som gör så att det stödjer XP sen äre bara att tuta och köra!
Citera
2008-01-09, 23:10
Medlem
Olympiuss avatar
Har provat skivan i en annan dator och då funkade den.

Citat:
Ursprungligen postat av ppihC
Jag hade samma problem, det är ju då så att alla bios inte stödjer xp 32 bitars. så är det på detta moderkort som jag precis köpte för 2000kr och tänkte installera xp men icke.

Ladda ner ett bios från tillverkarens hemsida som gör så att det stödjer XP sen äre bara att tuta och köra!

Detta låter vettigt. Fast jag förstår inte hur jag ska installera något på datorn jag inte "kommer åt". Du har PM.
Citera
2008-01-10, 22:20
Medlem
Olympiuss avatar
Är det någon som skulle kunna berätta lite mer om det som ppihC är inne på? Är förfärligt tacksam för hjälp.

Mvh Bambi på hal is..
Citera
2008-01-10, 22:26
Medlem
pyro860s avatar
Det kan blivit något fel på skivan?
Citera
2008-01-10, 23:26
Medlem
Olympiuss avatar
Jag gjorde precis en bootskiva med bios på. den funkar iaf över huvud taget i en annan dator.. ingen respons i denna.

Ska ringa komplett i morgon.
Citera
2008-01-11, 08:39
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Har nyligen köpt ny dator, den kom för ca 2 dagar sedan. Efter ihopbyggning så är det dags att installera OS, ett piratkopierat XP.
Det fungerar inte, den hittar inte skivorna i cd-spelarn.
I nya datorn hittas inte skivorna - dvs den bootar inte från skivan?
* Kontrollera att cdläsaren syns i BIOS
* Kontrollera boot ordningen i BIOS
* Prova en annan skiva - många läsare gillar inte att boota från CDRW, gammal CD, bränd skiva över huvudtaget. Hitta en pressad skiva att testa med.
* Om skivan fungerar att boota med i annan läsare på en annan dator - stoppa in den läsaren i din nya och prova.
Citat:
Har provat med olika läsare, nu senast en USB-läsare utan framgång, inte ens i min gamla dator. Sitter väl inte sata-kablar på dvd-läsare?
är IDE-kabeln den smala men otroligt breda?
Boota från USB kräver oftast ett aktivt val i BIOS:en, om det stöds av både läsaren och BIOS:en - inte alltför säkert.
Citat:
Kan vara en idé att prova med lika sladdar till läsaren.. men tror inte det är felet för att i samråd men en god vän så kom vi fram till att det kunde behövas drivrutiner till läsaren.
Syns läsaren i BIOS:en? Om inte - trasig, felkopplad. Finns inga drivrutiner på den nivån.
Citat:
Försökte lägga in xpinstallationen på min gamla dators hdd för att starta via den på den nya datorn så att jag kunde installera därifrån. Det funkade inte. Precis när den byter till laddskärmen vid uppstart av XP så får jag bluescreen där den menar på att hårddisken inte fungerar (vilket den bevisligen verkar göra).
Att installera Windows på en dator och sen flytta över hårddisken till en helt annan dator är inte något som brukar fungera - drivrutiner saknas för allt möjligt, windows blir förvirrat och du får blåskärm. Relativt normalt.

Att ditt nya moderkort inte skulle stödja 32bitars Windows XP - tja det verkar ju inte troligt. Minst sagt. Kontrollera att det är 32bitars läge dock. Om du har något sånt i BIOS:en.

Knäppar installationen ut efter att den väl kommit igång så är det troligen SATA drivrutiner som saknas.

Citat:
Ska ringa komplett i morgon.
Att ringa Komplett för att din piratskiva inte kan installera Windows är nog relativt meningslöst.
Senast redigerad av Tigrovi 2008-01-11 kl. 08:58.
Citera
2008-01-11, 12:23
Medlem
Olympiuss avatar
Tack för ett nyttigt svar.

Jag ringde komplett precis.. Dock sade jag inte att det var falskt xp, bara xp.
Jag fick rådet att sätta min nya hdd i den gamla datorn för att kolla om den funkade. Det gick ju inte pga avsaknaden utav sataportar på det gamla moderkortet.

Han sade också att jag skulle prova den nya cd-spelaren i en annan dator. Hur som helst så sitter jag här och väntar på att den skall kontrollera maskinvarukonfigurationen på den nya datorn. Provade att köra en xpskiva på den gamla spelaren på den nya datorn.

Den är kvar där rätt länge. Är det normalt?

Provade dessutom att göra en egen iflash-bio-uppdaterings-bootskiva igår. Följde noga instruktionerna som intel.com hänvisade till, fick mig en bootskiva, men allt som händer då jag bootar från den är att det står:

ROOT FAT KERNEL GO!

..och inget mer. Trycker jag på knapparna slutar det med att det börjar pipa i datorn. Vad skall man göra egentligen?

Återkommer strax, skall kolla hur det går för kontrollen utav maskinvarukonfigurationen i den andra datorn.
Citera
2008-01-11, 12:33
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Hur som helst så sitter jag här och väntar på att den skall kontrollera maskinvarukonfigurationen på den nya datorn.
Den är kvar där rätt länge. Är det normalt?
Njae - det ska inte ta alltför lång tid, har haft några datorer som hängt sig där, då har jag för mig att det var ett SATA-läge som skulle ändras i BIOS:en.

Kommer du förbi den så måste du med största sannolikhet ha en diskett med SATA-drivrutiner redo när XP ger dig chansen att installera extra drivrutiner ("Tryck F6 för att...").
Citat:
Provade dessutom att göra en egen iflash-bio-uppdaterings-bootskiva igår. Följde noga instruktionerna som intel.com hänvisade till, fick mig en bootskiva, men allt som händer då jag bootar från den är att det står:
En BIOS uppdatering måste vara till exakt rätt moderkort och så klart en senare version än vad du har - i annat fall kan det sluta mycket tråkigt.
Felet kan vara att du inte byggt uppdateringen korrekt.
Senast redigerad av Tigrovi 2008-01-11 kl. 12:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in