• 1
  • 2
2008-01-10, 18:02
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckopappa
så ni menar att det är kört?

och vad ni koncentrerar er på att jag vill se just sexscenerna, faktiskt så är det i vissa politiska konversationer som mitt intresse ligger

finns det ingen fb-are som jobbar på kanal 5 ?

å andra sidan så kanske allt filmmatrial förstörs när det gått en del år
någon som vet nåt om detta?

kom igen nu tv-folk SVARA!

försök nu inte gör själ för ditt nick....utan be någon snäll moderator låsa o kasta tråden och gå sen under jorden ett tag o kom tillbaka med nya krafter o nya lite bättre o logiska funderingar
Citera
2008-01-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
försök nu inte gör själ för ditt nick....utan be någon snäll moderator låsa o kasta tråden och gå sen under jorden ett tag o kom tillbaka med nya krafter o nya lite bättre o logiska funderingar

ok en intressant fråga då:
-hur kommer det sig att tex amerikanska tvserier läcker ut på nätet i förtid medans det (vad jag vet) aldrig händer vid en svenskt tvproduktion ?

är allmänhetens intresse för lågt överlag, eller är medarbetarna så jävla ärliga eller är de rädda om sitt jobb?

förresten vad betyder "gör själ för ditt nick"?
Citera
2008-01-10, 19:43
Medlem
RallyHarrys avatar
Borde väl falla under upphovsrätten och då gäller 70 år efter offentliggörandet innan materialet blir fritt.
Citera
2008-01-10, 19:53
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyHarry
Borde väl falla under upphovsrätten och då gäller 70 år efter offentliggörandet innan materialet blir fritt.
70 år efter upphovsmannens död.
Citera
2008-01-10, 19:56
Medlem
RallyHarrys avatar
Eftersom det i det här fallet inte finns någon upphovsman (produktionen ägs ju av ett produktionsbolag) är det 70 år efter offentliggörandet som gäller. Produktionsbolaget kommer ju inte att dö, så det skulle bli lite svårt att tillämpa regeln annars...
Citera
2008-01-10, 21:24
Medlem
jorma gröns avatar
Det här ämnet är ju dödfött! Det går naturligtvis inte att åberopa upphovsrätten i det här fallet. Upphovsrätt innebär ju upphovsmannens exklusiva rätt att kopiera sitt verk. Det innebär inte att man efter 70 år har rätt att kräva att få se en film eller ett tvprogram. Privat material kan aldrig bli offentligt på detta sätt. Endast om materialet använts i annat sammanhang, t ex som underlag i någon offentlig utredning eller process, kan man begära att få ta del av det.
Citera
2008-01-10, 22:02
Medlem
RallyHarrys avatar
"Privat material kan aldrig bli offentligt på detta sätt"

Om du är med i en dokusåpa så kan jag meddela att det som kamerorna spelar in ägs av produktionsbolaget. Du avsäger med all sannolikhet all form av privat anspråk på det inspelade materialet när du skriver på kontraktet med produktionsbolaget och de har sedan rätt att använda materialet precis som de vill.

Men självklart kan ingen kräva ut materialet från produktionsbolaget. De äger det och kan därmed göra vad de vill med det.
Senast redigerad av RallyHarry 2008-01-10 kl. 22:07.
Citera
2008-01-10, 22:23
Medlem
jorma gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyHarry
"Privat material kan aldrig bli offentligt på detta sätt"

I min värld är produktionsbolaget en privat institution till skillnad från den offentliga världens institutioner, som vi alla kan ha rättigheter gentemot och också kräva saker av. Alltså; vi är överens...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in