Hej
Jag har mina funderingar på att bli ssk men tycker inte om nålar, blod, sår osv men vill ändå hjälpa människor som ssk och sedan bli barnmorska en dag.
Hur ska jag vänja mig själv med blod, sår, hygiene och allt som hör till? Börja ge blod skulle det hjälpa?
Jag gillar inte heller sår och nålar, men pluggar till ssk och känner att jag hamnat helt rätt!! Man övar sig i kliniska träningscentra och får sticka i dockor, vilket gör att man tycker att det är mindre obehagligt. Men tänk så här: om du hamnar i en situation där du ser en skadad människa - skulle du bara gå där ifrån eller skulle du stanna för att hjälpa till? Det är nämligen i en sån situation som man bara skiter fullständigt i att det ser jävligt äckligt ut, för du gör ditt yttersta för att du inser att det är det enda rätta.
Efter ett tag kommer du t.o.m. tycka att de varigaste, vidrigaste såren är de allra mest intressanta!
Jag gillar inte heller sår och nålar, men pluggar till ssk och känner att jag hamnat helt rätt!! Man övar sig i kliniska träningscentra och får sticka i dockor, vilket gör att man tycker att det är mindre obehagligt. Men tänk så här: om du hamnar i en situation där du ser en skadad människa - skulle du bara gå där ifrån eller skulle du stanna för att hjälpa till? Det är nämligen i en sån situation som man bara skiter fullständigt i att det ser jävligt äckligt ut, för du gör ditt yttersta för att du inser att det är det enda rätta.
Efter ett tag kommer du t.o.m. tycka att de varigaste, vidrigaste såren är de allra mest intressanta!
Okej, hur långt har du kommit på utbildningen? Får man fråga i vilken stad du pluggar?
Jag har ett bagage som inte är så bra med 2 x nark dom med 1 år mellanrum bl.a, dock ingenting efter 2013, det var 2 år sedan jag blev dömnd för det med påföljd böter för båda.
Hittar inget om det har blivit någon ändring i lagen eller något.
Jag kommer iallafall nu i Mars börja plugga upp mina betyg, Natur, matte osv, sen till våren 2016 kommer jag börja ta det stora steget in mot sjuksköterske legget, och det är här min fråga kommer:
Ser det mörkt ut eller har jag möjlighet om jag motiverar att det är ett liv och en krets jag lämnat bakom mig och nu har familj och snart 2 barn, Arbetar heltid just nu (dock sagt upp mig nu pga att det blir 100% studier nu i 4 år innan jag är färdigutbildad).
Tacksam för svar och gärna av någon som nyligen var i samma position eller vet någon som varit/är det.