2013-07-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Så saknar jag skogen väldigt mycket, pluggar just nu i en ort där det är långt till skogen. Uppväxt med en skog inte långt från huset och jag älskade att lunka runt där. Trodde inte att det betydde så mycket för mig men jag märker mer och mer att jag saknar det, nästan sörjer lite, knäppt, jag vet.
Då ska du välja Karlstad, finns inte så mycket annat än skog där.
Citera
2013-07-16, 20:16
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Jag hade valt Örebro. Jag hade dock pluggat upp mitt HP och sökt på bättre ort.

Vad tycker du är bättre orter och varför?

Jag tänkte att de mindre orternas bostadsgaranti ger en trygghet. Sen har jag aldrig varit en storstadstjej egentligen. Tycker att mina betyg är helt okej, jag kan ju bli det jag vill och jag är 25 nu så jag vill gärna komma igång med utbildningen så jag kan få ett riktigt arbete snart. Lite trött på att sitta i kassan eller stå i köket och bara jobba 70 % Därför kommer jag inte plugga upp mina poäng.
Citera
2013-07-16, 20:20
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Vad tycker du är bättre orter och varför?

Jag tänkte att de mindre orternas bostadsgaranti ger en trygghet. Sen har jag aldrig varit en storstadstjej egentligen. Tycker att mina betyg är helt okej, jag kan ju bli det jag vill och jag är 25 nu så jag vill gärna komma igång med utbildningen så jag kan få ett riktigt arbete snart. Lite trött på att sitta i kassan eller stå i köket och bara jobba 70 % Därför kommer jag inte plugga upp mina poäng.

Ärligt talat. SSK är ett yrke vars utbildningsort inte spelar någon större roll. Du kan plugga varsomhelst, du kommer ändå att få samma lön. Plugga där du trivs.
Citera
2013-07-16, 20:22
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbash
Då ska du välja Karlstad, finns inte så mycket annat än skog där.

Låter trevligt, har du varit där? Man har ju hört om de värmländska skogarna men Karlstad är ju ändå en stad och man bor ju inte ute i skogen direkt då, men jag tänker att det kanske är nära till hands, har aldrig varit där så jag har ingen aning om hur det ser ut

Jag har tackat ja till reservplatsen där nu. Hoppas jag kommer in. Men nu blir det lite tajt med att hitta bostad sen efter 6:e augusti när vi får andra antagningsbeskedet men det är nog värt det.

Känns som att jag fått en del fina åsikter från er alla, tackar för det, om nån kommer på något mer så besöker jag den här tråden nästan varje dag.
Citera
2013-07-16, 20:26
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Ärligt talat. SSK är ett yrke vars utbildningsort inte spelar någon större roll. Du kan plugga varsomhelst, du kommer ändå att få samma lön. Plugga där du trivs.

Det har du nog rätt i, (på gott och ont )

Jo jag vet att lönen är sisådär, jag går en utbildning nu där jag lär få högre lön, men lönen är inte allt för mig så länge den inte är extremt låg. Jag sadlar om för jag vill ha ett meningsfullt yrke och känna att jag utför något, sen tror jag också att sjuksköterskeyrket kan vara lite spännande, intressant hur kroppen fungerar och så och sen hoppas jag på en utveckling inom vården framöver.
Citera
2013-07-16, 20:47
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Det har du nog rätt i, (på gott och ont )

Jo jag vet att lönen är sisådär, jag går en utbildning nu där jag lär få högre lön, men lönen är inte allt för mig så länge den inte är extremt låg. Jag sadlar om för jag vill ha ett meningsfullt yrke och känna att jag utför något, sen tror jag också att sjuksköterskeyrket kan vara lite spännande, intressant hur kroppen fungerar och så och sen hoppas jag på en utveckling inom vården framöver.

Jag respekterar dig för din inställning. Det kommer att gå bra för dig om du fortsätter med den tankegången i din utbildning.
Citera
2013-07-16, 21:18
Medlem
Karlstad helt klart. Campus är omgivet av skog...
Citera
2013-07-16, 21:33
Medlem
Örebro har vidtagit en rad åtgärder. Jag gick på den första kullen efter den senaste förändringen och fick vara testperson.Sedan dess har det tydligen förbättrats. Jag skulle dock ha valt den ort där du är antagen!
Citera
2013-07-17, 23:40
Medlem
Imonlysixteens avatar
Bump!
Citera
2013-07-22, 23:33
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Örebro har vidtagit en rad åtgärder. Jag gick på den första kullen efter den senaste förändringen och fick vara testperson.Sedan dess har det tydligen förbättrats. Jag skulle dock ha valt den ort där du är antagen!

Jag är antagen i Örebro, reserv i Karlstad. Vad bra att det är bättre i Örebro nu men nu när alla har skrivit så fint om Karlstad så känner jag att det är dit jag vill allra helst, men jag får se. Man får ju inte alltid som man vill här i livet men då vet jag att Örebro inte är så pjåkigt det heller. Tack för ditt inlägg, skönt att höra lite positivt om Örebro eftersom det ändå är där jag är antagen för tillfället. Åh vad jag längtar till 6 Augusti när andra antagningsbeskedet kommer
Citera
2013-07-23, 01:14
Medlem
Högskole/Universitet sökande - medieteknik och sjuksköterska

God kväll alla kära flashbackare

Nu är det så att jag tog studenten i år och funderar över program att läsa till nästa höst. Jag har en flickvän och vi vill jättegärna kunna läsa på samma ort. Hon vill gå sjuksköterska och jag är inne på medieteknik (högskoleingenjör) eller någon annan typ av liknande högskoleingenjörsutbildning.

Vi bor i Sundsvall och känner att vi inte vill flytta allt för långt hemifrån så att Linköping är väl det bästa alternativet vi har funnit.

Så jag tänkte om ni har något förslag på en högskola resp. universitet som har dessa kurser och som inte ligger ca. 100 mil bort.
Citera
2013-07-25, 14:51
Medlem
Plugga till sjuksköterska - Lund eller Malmö?

Hej!

Min sambo planerar att söka SSK-utbildningen den 15 oktober för att börja studera till våren 2014.

Lund brukar generellt sett ha ett bättre rykte när det kommer till utbildningar - är det även så med denna? Vad är för- och nackdelar med respektive stads SSK? Mer fokus på forskning i Lund antar jag, men mer?

(Med frågan läggs endast fokus på utbildningen i sig, inte studentliv och liknande där Lund så klart vinner överlägset).

Tacksam för svar, all hjälp uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in