Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nja, databastekniskt är det jättestor skillnad. I ditt exempel så markeras bara alla inlägg med denna ikon om de är nyare än tiden för din senaste kontakt med forumet, dvs det sker inte i databasänden alls. Nya inlägg däremot kräver en fet query som tittar igenom samtliga inlägg i varje tråd för att veta vilka trådar du skrivit i, och detta belastar istället databasen. Kombinera detta med löjligt många sidvisningar av "nya inlägg", så stannar allt upp.
Vad gäller om servrar och databas är undermåligt så kan man givetvis alltid köpa större burkar, men om jag förstått teknikerna rätt så beror mycket av problemen på hur vBulletin är skrivet, dvs det klarar bara en viss mängd transaktioner, sedan tar det stopp. De håller på att skriva om mängder av sådana funktioner, och det är därför det ibland kan verka trögt under tiden någon nod tas ner för att uppdateras och så vidare. Men som jämförelse så har vi ju idag flera gånger mer trafik än för bara ett år sedan...
Dessutom så flödar det nog inte in några floder av pengar till bolaget som driver forumet... i synnerhet inte nu när flashreklamen tas bort då dessa genererar betydligt mer intäkter än statiska annonser.
Tack för ett korrekt och - som vanligt från din sida - uttömmande svar, ChristianX!
Jag vet inte om vi missförstår varandra, men jag syftar på att den gulaktiga kuvertsymbolen tidigare talade om huruvida någon annan hade gjort en postning i den aktuella tråden efter att man senast hade befunnit sig i den (alltså inte när man senast var inloggad). Om någon annan inte hade gjort någon ny postning i tråden sedan man senast vistades i den, brukade det istället vara en rosafärgad kuvertsymbol (som då visade att man
någon gång under trådens levnad hade postat ett inlägg där).
Beträffande problemen med kombinationen av vBullentin och era tekniker, låter det bara som om de senare helt sonika har druckit för litet Coca-Cola och sovit mer än vad genomsnittet av datornördar gör. Eller så behöver deras traditionellt förmodade flaskbottnar till glasögon poleras litet mer frekvent...

Hoppas och ser fram emot en snar lösning alltså!
Även den rikaste guldgruvan sinar till slut...hoppas ni håller er med näsan ovanför vattenytan bara! (Inga beryktade sjöslag till moderatorfester under 2008 att vänta, alltså?)
MVH
/ Eugen Fotogen (den riktige)