Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
Nu är det så att jag och en polare tänkte annordna en middag för runt 10 pers. Vi två skall laga all maten och vill väl inte lägga ut allt för mycket pengar. Vi tänkte inte ha hela rätter utan lite av buffé-stilen att man får plocka det man vill ha. Så här är ett förslag på vad som kan tänkas serveras:
Såser:
*Tzatziki
*Fetaost och creame fresh
*Salsa
Varmrätter:
*Färsbiffar
*Marinerad fläskfilé
*Marinerad kycklingfilé
Bukfylla:
*Klyftpotatis
*Sallad
Tillbehör:
*Haloumi
*Marinerade viltlöksklyftor
Skulle gärna ha lite fler tillbehör, som inte är allt för dyra, och synpunkter på allt detta. Funderar t.ex. på att byta ut en sås mot rödvinssås, vad tycks?
Alla synpunkter uppskattas mycket.
//G
En hel del av det där känns ju lite grekiskt, håll det till en strikt grekmeny alternativt östmedelhavsmeny med lite libanesiskt också.
Skippa salsa, kör myntayougurt eller hummus istället. Man kan göra en god röra på grillad äggplanta också.
Gör lammfärsspett, betydligt festligare än biffar.
Lite annat småplock som kräver lite kärlek kan vara vindolmar eller filodegsknyten.
Tabbouleh är alltid gott också.
Det skulle kännas kul med nån fisk eller skaldjur istället för fläskfilé.
Buffé är bra när man vill kunna vara med på festen själv, jag tycker dock att det känns roligare då man håller det till ett smalare tema än "allt gott".
Det finns dock alternativ, jag har haft ca: 15 pers på middag tre gånger i höstas och kört olika grytor och soppor vilket varit mycket uppskattat. Gulasch, Osso Bucco och viltgryta tillagat med mycket kärlek är mycket uppskattat.