2008-01-08, 21:55
Medlem
G3x0rs avatar
Nu är det så att jag och en polare tänkte annordna en middag för runt 10 pers. Vi två skall laga all maten och vill väl inte lägga ut allt för mycket pengar. Vi tänkte inte ha hela rätter utan lite av buffé-stilen att man får plocka det man vill ha. Så här är ett förslag på vad som kan tänkas serveras:

Såser:
*Tzatziki
*Fetaost och creame fresh
*Salsa
Varmrätter:
*Färsbiffar
*Marinerad fläskfilé
*Marinerad kycklingfilé
Bukfylla:
*Klyftpotatis
*Sallad
Tillbehör:
*Haloumi
*Marinerade viltlöksklyftor

Skulle gärna ha lite fler tillbehör, som inte är allt för dyra, och synpunkter på allt detta. Funderar t.ex. på att byta ut en sås mot rödvinssås, vad tycks?

Alla synpunkter uppskattas mycket.

//G
Citera
2008-01-08, 23:03
Medlem
Softis...s avatar
Ist för bara klyftpotatis, använd flera olika sorters rotfrukter.
Lägg på bakplåt tillsammans med finhackad vitlök och olja.
Lika enkelt, men mycket godare och fler smaker än om du endast har potatis.
Citera
2008-01-09, 02:04
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Ist för bara klyftpotatis, använd flera olika sorters rotfrukter.
Lägg på bakplåt tillsammans med finhackad vitlök och olja.
Lika enkelt, men mycket godare och fler smaker än om du endast har potatis.

Låter intressant. Vilka rotfrukter funkar bra? Morot antar jag. Kanske typ rödbeta eller något sådant?

//G
Citera
2008-01-09, 03:35
Medlem
w84funs avatar
Grilla olika sorters paprika, zucchini, lök och morötter. Blanda med olja och kryddor innan du kör in dem i ugnen.

En annan variant är potatis, kålrot, palsternacka och morot. Samma där. På med olja och kryddor.

Sen skulle en vegetarisk pastasallad kanske inte vara helt fel. Det är många "tunga" rätter ni tänkt servera.

Till färsbiffarna skulle jag personligen vilja ha en svamp- eller gräddsås. Ev. lite gele vid sidan.

Ofta är det lättare att servera ett par kött/fiskalternativ, en god skinka, kanske en paj, och sen ha flertalet tillbehör i form av sallader, oliver, potatis/ rotfrukter, bröd, ost osv.
Citera
2008-01-09, 09:03
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
Nu är det så att jag och en polare tänkte annordna en middag för runt 10 pers. Vi två skall laga all maten och vill väl inte lägga ut allt för mycket pengar. Vi tänkte inte ha hela rätter utan lite av buffé-stilen att man får plocka det man vill ha. Så här är ett förslag på vad som kan tänkas serveras:

Såser:
*Tzatziki
*Fetaost och creame fresh
*Salsa
Varmrätter:
*Färsbiffar
*Marinerad fläskfilé
*Marinerad kycklingfilé
Bukfylla:
*Klyftpotatis
*Sallad
Tillbehör:
*Haloumi
*Marinerade viltlöksklyftor

Skulle gärna ha lite fler tillbehör, som inte är allt för dyra, och synpunkter på allt detta. Funderar t.ex. på att byta ut en sås mot rödvinssås, vad tycks?

Alla synpunkter uppskattas mycket.

//G

En hel del av det där känns ju lite grekiskt, håll det till en strikt grekmeny alternativt östmedelhavsmeny med lite libanesiskt också.

Skippa salsa, kör myntayougurt eller hummus istället. Man kan göra en god röra på grillad äggplanta också.

Gör lammfärsspett, betydligt festligare än biffar.

Lite annat småplock som kräver lite kärlek kan vara vindolmar eller filodegsknyten.

Tabbouleh är alltid gott också.

Det skulle kännas kul med nån fisk eller skaldjur istället för fläskfilé.

Buffé är bra när man vill kunna vara med på festen själv, jag tycker dock att det känns roligare då man håller det till ett smalare tema än "allt gott".

Det finns dock alternativ, jag har haft ca: 15 pers på middag tre gånger i höstas och kört olika grytor och soppor vilket varit mycket uppskattat. Gulasch, Osso Bucco och viltgryta tillagat med mycket kärlek är mycket uppskattat.
Citera
2008-01-09, 12:51
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Grilla olika sorters paprika, zucchini, lök och morötter. Blanda med olja och kryddor innan du kör in dem i ugnen.

En annan variant är potatis, kålrot, palsternacka och morot. Samma där. På med olja och kryddor.

Sen skulle en vegetarisk pastasallad kanske inte vara helt fel. Det är många "tunga" rätter ni tänkt servera.

Till färsbiffarna skulle jag personligen vilja ha en svamp- eller gräddsås. Ev. lite gele vid sidan.

Ofta är det lättare att servera ett par kött/fiskalternativ, en god skinka, kanske en paj, och sen ha flertalet tillbehör i form av sallader, oliver, potatis/ rotfrukter, bröd, ost osv.
Vi tänkte göra lite medelhavskryddade färsbiffar, så jag vet inte riktigt om svamp- och gräddsås är jättepassande. Dock är ju förslaget på en liten pastasallad perfekt! Något tips på om man skall ha dressing i från början? någon god? Sen vill vi ju gärna ha massa små-gott, typ oliver, fetaostbitar m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av purreP
En hel del av det där känns ju lite grekiskt, håll det till en strikt grekmeny alternativt östmedelhavsmeny med lite libanesiskt också.

Skippa salsa, kör myntayougurt eller hummus istället. Man kan göra en god röra på grillad äggplanta också.

Gör lammfärsspett, betydligt festligare än biffar.

Lite annat småplock som kräver lite kärlek kan vara vindolmar eller filodegsknyten.

Tabbouleh är alltid gott också.

Det skulle kännas kul med nån fisk eller skaldjur istället för fläskfilé.

Buffé är bra när man vill kunna vara med på festen själv, jag tycker dock att det känns roligare då man håller det till ett smalare tema än "allt gott".

Det finns dock alternativ, jag har haft ca: 15 pers på middag tre gånger i höstas och kört olika grytor och soppor vilket varit mycket uppskattat. Gulasch, Osso Bucco och viltgryta tillagat med mycket kärlek är mycket uppskattat.
Ja, det råkade bli lite mycket grekiskt, så det passar ju perfekt med medelhavsmeny som du säger! Pastasallad som w84fun är ju inte helt från det heller.

Vad är Tabbouleh? Aldrig hört talas om det

Att byta ut fläskfilén mot fisk var något jag själv tänkt på, men jag kan inte göra iordning fisk. Ett tips på något enkelt med fisk som passar på buffé vore superbra!

Sist men inte minst så undrar jag bara vad du menar med lammfärsspett? Menar du bara att jag ska sätta korvarna på pinnar? Eller är det mer rafinerat än så?

//G
Citera
2008-01-09, 13:46
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Vi tänkte göra lite medelhavskryddade färsbiffar, så jag vet inte riktigt om svamp- och gräddsås är jättepassande. Dock är ju förslaget på en liten pastasallad perfekt! Något tips på om man skall ha dressing i från början? någon god? Sen vill vi ju gärna ha massa små-gott, typ oliver, fetaostbitar m.m.

Ja, det råkade bli lite mycket grekiskt, så det passar ju perfekt med medelhavsmeny som du säger! Pastasallad som w84fun är ju inte helt från det heller.

Vad är Tabbouleh? Aldrig hört talas om det

Att byta ut fläskfilén mot fisk var något jag själv tänkt på, men jag kan inte göra iordning fisk. Ett tips på något enkelt med fisk som passar på buffé vore superbra!

Sist men inte minst så undrar jag bara vad du menar med lammfärsspett? Menar du bara att jag ska sätta korvarna på pinnar? Eller är det mer rafinerat än så?

//G

Tabbouleh:

http://www.tasteline.com/default.ns?...e&llngRID=5975

Lammfärsspett är inte särskilt raffinerat, ser trevligt ut på buffén bara:

http://www.tasteline.com/default.ns?...pe&lngRID=3487

Kommer inte på nåt klockrent fiskalternativ. Nere vid medelhavet kan man ju få tag på så fina färska skaldjur så man inte ens behöver fundera, de är ruskigt dyra här uppe och ofta inte värda sitt pris.

Vitlök- och chilifrästa jätteräkor kan man iof komma undan med ganska billigt. Fryst scampi är billigt, jag undviker dock dessa då jag fått för mig att den industrin är riktigt jävlig.

Enkla Laxspett funkar kanske, billigt och enkelt:

http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=7106&tlfo=0

Dessa lite mer avancerade är säkert också fina:

http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=4297&tlfo=0

Lite lime och sesamfrön i marinaden kan nog vara fint annars...
Citera
2008-01-09, 16:07
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Låter intressant. Vilka rotfrukter funkar bra? Morot antar jag. Kanske typ rödbeta eller något sådant?

//G

Jag brukar ha potatis(fast), morötter och rödbetor vilka jag skär i ”chunky” bitar sedan även rotselleri eller palsternacka eller persiljerot, villka jag skär i mindre bitar då de har en mer dominerande smak.
Vill du ha lite hetta fungerar finskuren chili vilken bryter bra mot den finhackade vitlöken.
Kålrot är också gott, istället för eller i tillägg till en av huvudingredienserna.
En variant är att röra i strimlad vitkål!!!
Blir väldigt gott i ugn men är väl lite överkurs då den kräver extra passning.

Vill ni ha vickningsmat tar du samma rotfruktsvariant och blandar i olika smaksatta korvar i skivor, finhackad gul lök passar bra också. Blir som en grovskuren pyttipanna. Enkelt att förbereda när ni lagar middagen sedan bara att sätta in i ugnen runt 01.00 tiden.
Fantastiskt gott med mango chutney till men det är väl lite väl dyrt om det ska räcka till tio personer. Tzatsiki med extra yogurt i så att den blir mer såsig är en enkel billig sås till ”pytten”

Menyn i övrigt tycker jag verkar bra som buffémat.
Citera
2008-01-09, 16:42
Medlem
dePauls avatar
Varför inte en temakväll?

Antingen något grekiskt, italienskt, mellaneuropeiskt, anglosaxiskt, kinesiskt, japanskt, thai, vietnamesiskt, australiskt/nya zeeländskt, afrikanskt, sydamerikanskt eller nordiskt?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in