2008-01-08, 21:45
Medlem
Pandemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Om man däremot förtär något i butiken så uppfyller man direkt alla rekvisit för stöld/snatteri. Det är obevekligt ett olovligt tagande av vad annan tillhör med tillängelseuppsåt som orsakat skada.

Sedan om man i efterhand försöker gottgöra det genom att betala saknar i betydelse, brottet är redan fullbordat.

Även om någon förtärt varan i butiken behöver inte rekvisiten vara uppfyllda förrän personen passerar en kassa eller liknande, i vart fall inte om personen har tillräckligt med pengar att betala varan. (jmf RH 1983:67 och RH 1984:54)
Citera
2008-01-08, 21:57
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Lånar du ofta toan på ica?

nä men det var ett exempel om man nu får akut törst anfall och tror sig dö av vätskebrist om man inte får dricka nu genast. Om man känner att man kan vänta så köper man somsagt dricka och öppnar den utanför affären
Citera
2008-01-08, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Tekniskt sett är det snatteri & du kan åka dit på det...
Har du inte betalat för varan så är den inte din och därmed har du ingen rätt att öppna och dricka/äta upp den..

fel, jag som BK kommer inte att att gripa dig för snatteri om d sedan betalar srickan. snatteri elelr stöld blir det om du sedan går ut med drickan eller har druckit upp den och går ut utan att betala...
Citera
2008-01-08, 22:53
Bannlyst
Citat:
8:1 BrB Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Det är inte stöld/snatteri om man ej passerat kassalinjen med en vara i normalfallet. Då man då man varken gjort ett olovlig tagande, man har ej tillängelseuppsåt, inte har det heller inneburit någon skada.

Om man däremot förtär något i butiken så uppfyller man direkt alla rekvisit för stöld/snatteri. Det är obevekligt ett olovligt tagande av vad annan tillhör med tillängelseuppsåt som orsakat skada.

Sedan om man i efterhand försöker gottgöra det genom att betala saknar i betydelse, brottet är redan fullbordat.

Vi butikskontrollanter tolkar det annorlunda, och det rä vi som griper........
bara personen betalar för sig s r det inte snatteri, och det är knappast uppsåt att bara ta och dricka en dricka i butiken, men däremot om du står och häller i dig hela kylen så skue jag nog börja titta efter på vad du håller på med....
Citera
2008-01-08, 23:35
Medlem
mesopalmens avatar
Citat:
8:1 BrB Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Butikerna har gett sitt tillstånd till beteendet eftersom det så vitt jag vet aldrig gjorts någonting för att stävja saken. De hade lika gärna kunna haft en skyllt som tillåtit det, och då hade det ju inte kunnat vara stöld.
Citera
2008-01-09, 00:10
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Kan du hänvisa till vilket lagrum som gäller? Jag trodde inte att det kunde vara snatteri förrän du passerade kassalinjen.

Du är nog allt på rätt linje, så länge det inte är en vara med pris/vikt förhållande så ska det inte bli något problem. Men dom flesta större affärer har väl en låda med bananer till barnen låda om det nu är ett barn som inte fått något i magen på länge.
Men är man så j**la hugrig själv så kan man väl stanna till vid mcd innan man handlar, det hör inte till "god ton" att inte äta varor innan man betalar för dom.
Citera
2008-01-09, 00:21
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesopalmen
Butikerna har gett sitt tillstånd till beteendet eftersom det så vitt jag vet aldrig gjorts någonting för att stävja saken. De hade lika gärna kunna haft en skyllt som tillåtit det, och då hade det ju inte kunnat vara stöld.
Ja, det vore ett PR-självmord för en butik att söka stämma de som smakar en godis från plockgodiset. De enda gångerna jag har uppfattat att det hänt är de gånger a-lagare gått in och börjat snaska.

Vissa butiker har satt upp skyltar vid plockgodiset med texten "Alla provsmakning polisanmäles!". Naturligtvis görs dock aldrig någon polisanmälning.
Citera
2008-01-09, 08:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det är inte stöld/snatteri om man ej passerat kassalinjen med en vara i normalfallet. Då man då man varken gjort ett olovlig tagande, man har ej tillängelseuppsåt, inte har det heller inneburit någon skada.

Så länge du haft för avsikt att betala för varan så är det väl inte "tillängelseuppsåt" då väl detta förutsätter att du inte haft några planer att betala?
Citera
2008-01-09, 10:45
Medlem
qwertyasds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
Vi butikskontrollanter tolkar det annorlunda, och det rä vi som griper........
bara personen betalar för sig s r det inte snatteri, och det är knappast uppsåt att bara ta och dricka en dricka i butiken, men däremot om du står och häller i dig hela kylen så skue jag nog börja titta efter på vad du håller på med....

Det är helt klart olagligt i vilket fall som helst. Man har inte rätt att förtära en vara som man inte äger. Och man äger inte varan förrän den är betald.

Att sedan ni butikskontrollanter inte ingriper är däremot ett utslag av sunt förnuft och förmåga att skilja på viktigt och oviktigt. Men en klåpare till kontrollant/butiksägare skulle kunna göra en sak av detta.
Citera
2008-01-09, 10:48
Medlem
wilt99s avatar
På sommaren kan man ju vara panikuttorkad, att då dra i mig en läsk medan jag handlar har jag gjort och ingen kassör har tyckt detta är särskilt märkligt.
Citera
2008-01-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyasd
Det är helt klart olagligt i vilket fall som helst. Man har inte rätt att förtära en vara som man inte äger. Och man äger inte varan förrän den är betald.

Att sedan ni butikskontrollanter inte ingriper är däremot ett utslag av sunt förnuft och förmåga att skilja på viktigt och oviktigt. Men en klåpare till kontrollant/butiksägare skulle kunna göra en sak av detta.

Fel. Se de rättsfall som Pandemi hänvisade till.

Är det så jävla svårt att ha något på fötterna innan man uttalar sig?
Citera
2008-01-09, 13:25
Medlem
mojje_thns avatar
Jag öppna en ramlösa i butiken i måndags och drack, varför? jo jag var törstig och jag visste med mig själv att jag skulle betala den.
så jag ser inget Olagligt i att dricka en ramlösa som ligger i min vagn, som jag kommer att betala för inom X antal minuter,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in