2008-01-08, 20:55
Medlem
Två i min familj påstår sig känna skillnad på äggen vi äter. Förut har vi blandat äggen, olika märken etc. Nu köps det bara ekologiska ägg och nu hävdar två av mina familjemedlemmar att de både ser och smakar skillnad på de ekologiska äggen. Jag behöver väl knappast tillägga att de påstår att de ekologiska äggen både smakar och ser bättre ut. Självklart tvivlar jag, nu är frågan vad tror/anser ni?
Citera
2008-01-08, 20:57
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag tror dom ljuger, men jag tror också att dom anser sig vara mer Al Gore än Al Gore själv.
Citera
2008-01-08, 20:59
Medlem
Jag ser och känner killnad på ekologiska ägg mot "vanliga"

de ekologiska har oftast en gula med kraftigare färg och smak.
Citera
2008-01-08, 21:01
Medlem
StigAllans avatar
Visst är det skillnad på ägg!
Men jag tror mera på att de ekologiska är bättre hanterade = färskare.
Det kan gå en hel del dagar innan en pall vanliga ägg är slutsåld i en butik.
Köper bara ägg i en större butik med en ny pall nästan var dag.
Goda ägg.
Citera
2008-01-08, 21:13
Medlem
Mondobabys avatar
Det finns en Stor skillnad på ägg och ägg.

Själv har jag tillgång till självproducerade ägg(mina hönors ägg då

Dessa har både starkare skal och godare gula.

De få gånger jag "tvingas" att köpa ägg så märks skillnaden direkt, sköra skal och illaluktande, simmig vita och kort hållbarhet.

På en tidigare bostadsort jobbade jag ibland extra som biträde på ett äggfarmeri?
D,v,s ca 10,000 hönor i stålburar som bara åt, sket och värpte ägg.

Vid sorteringen av äggen så packades dom in i stora burar som hämtades ca 1 gång per vecka ibland varannan vecka. Därefter kördes dom till äggcentral där äggen förpackades om och kördes ut på lager.
För att efter ca 14 dagar till 3 veckor senare komma ut i butik.

Så när du ser märkningen "färska ägg" tänk då på hur länge dom passerat genom olika led för att komma till din butik.
Citera
2008-01-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Det finns en Stor skillnad på ägg och ägg.

Själv har jag tillgång till självproducerade ägg(mina hönors ägg då

Dessa har både starkare skal och godare gula.

De få gånger jag "tvingas" att köpa ägg så märks skillnaden direkt, sköra skal och illaluktande, simmig vita och kort hållbarhet.

På en tidigare bostadsort jobbade jag ibland extra som biträde på ett äggfarmeri?
D,v,s ca 10,000 hönor i stålburar som bara åt, sket och värpte ägg.

Vid sorteringen av äggen så packades dom in i stora burar som hämtades ca 1 gång per vecka ibland varannan vecka. Därefter kördes dom till äggcentral där äggen förpackades om och kördes ut på lager.
För att efter ca 14 dagar till 3 veckor senare komma ut i butik.

Så när du ser märkningen "färska ägg" tänk då på hur länge dom passerat genom olika led för att komma till din butik.

Har också erfarenhet av ägg från frigående höns köpta direkt från gården. Vill man uppleva skillnad kan man ju roa sig med att porchera ett sådant ägg och ett standardägg från snabbköpet och se vilket som blir bäst...

Ledtråd: det ena blir delikat och det andra utvinner man lämpligast ur kokvattnet mha ett durkslag... (lite överdrivet)

/ Lenn
Citera
2008-01-09, 01:06
Medlem
Det är mycket, mycket stor skillnad på ägg och ägg. Min morfar hade då han var i livet höns, och då och då fick vi några dussin ägg, och att jämföra en sockerkaka bakad på ägg från frigående höns med en bakad på industriägg är som att jämför natt och dag.

Kakan blir för det första extremt gul, nästan saffransaktig, men jag upplever också att gulorna har en högre fetthalt och håller sig bättre än i fabriksägg, även när de stått i kylskåpet i en vecka eller två. Det är även skillnad på äggvitan, på proteinet, vilket knappast är konstigt. Det är klart att allt hönsen äter och miljön där de vistas (utomhus, solljus) påverkar äggen.

Hade jag möjlighet skulle jag aldrig köpa annat än färska gårdsägg.

Allra helst skulle jag vilja bo i ett litet hus på landet med ett dussin eller två egna höns, så underbart är det med pinfärska ägg från frigående höns.
Citera
2008-01-09, 07:12
Medlem
brianmolkos avatar
Har hört om ägg eller om det var kyckling som smakade fisk för att de var uppfödda på fiskrester fiskmjölk och sånt så det är säkert skillnad på ägg, skulle tro att sådana som är värpta på "äggfabrik" kanske smakar sämre för de kanske har billigare foder än en lokal gårdsbutik som säljer lokalt..
Citera
2008-01-09, 10:11
Medlem
rayraviolis avatar
Passar på att låna tråden. Vet någon om det går att få tag på vettigt producerade ägg i Stockholm? Hur ser det ut i hallarna? Jag menar ägg som är värpta av frigående höns, och som smakar mer och bättre än vanliga industriägg. Förut gick det att köpa fina ägg i en kaffebutik vid Fridhemsplan, men den är tyvärr borta nu.
Citera
2008-01-09, 10:47
Medlem
partygrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Passar på att låna tråden. Vet någon om det går att få tag på vettigt producerade ägg i Stockholm?

Jag vill oxå veta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in