2013-03-05, 00:17
Medlem
Smerchs avatar
Hur dricker ni ölkännare ölen? Är det olika glas för alla olika varianter, och finns det några standardglas likt glencairn-glasen för whisky?
Citera
2013-03-05, 01:06
Medlem
Quorthons avatar
Beror lite på vad det är för öl men oftast blir det brandy/cognacskupa för mig.
Citera
2013-03-05, 08:59
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Hur dricker ni ölkännare ölen? Är det olika glas för alla olika varianter, och finns det några standardglas likt glencairn-glasen för whisky?
finns ju ISO-glas.

själv dricker jag mest med orrefors difference-serie.
"tyngre öl" - http://www.orrefors.se/formgivare/erika-lagerbielke/difference/difference-primeur.html
"lättare öl" - http://www.orrefors.se/formgivare/erika-lagerbielke/difference/difference-crisp.html
funkar bra tycker jag. ser lite roligare ut när glasen är höga och ser "eleganta" ut.

sambon kör med riedel-glas.
Citera
2013-03-05, 11:37
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:

Jag brukar använda ett sånt här till det mesta: http://beerepiphany.files.wordpress.com/2010/02/dhiver2.jpg, kanske lite lägre och bredare, mer likt en snifter. För riktigt tung öl använder jag ibland cognacskupa. Till lambic (de få gånger jag dricker det) använder jag cantillons flute-glas. Helt vanliga provsmakarglas alltså, inget speciellt.

Har jag inte tillgång till något ölglas blir det vitvinsglas.
Citera
2013-03-05, 18:57
Medlem
Cineastens avatar
Beror på. Jag har ett flertal olika sorters glas men föredrar oftast kupor. Dricker jag veteöl har jag särskilda veteölsglas för det och för mina klosteröl använder jag oftast ett Grottenbier-glas eller De Koninck-glas. Vanliga pintglas använder jag om jag dricker pilsner, Bedarbö Bitter, Samuel Adams Boston lager, Boddingtons o.d. Nu har jag f.ö. införskaffat några Westvleteren-glas också.

Kanske kan slänga upp en bild på lite olika glas vid tillfälle.
Senast redigerad av Cineasten 2013-03-05 kl. 19:03.
Citera
2013-03-05, 20:54
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Beror på. Jag har ett flertal olika sorters glas men föredrar oftast kupor. Dricker jag veteöl har jag särskilda veteölsglas för det och för mina klosteröl använder jag oftast ett Grottenbier-glas eller De Koninck-glas. Vanliga pintglas använder jag om jag dricker pilsner, Bedarbö Bitter, Samuel Adams Boston lager, Boddingtons o.d. Nu har jag f.ö. införskaffat några Westvleteren-glas också.

Kanske kan slänga upp en bild på lite olika glas vid tillfälle.
Westvleteren-glas? Var fick du tag på dom?
Citera
2013-03-05, 23:31
Medlem
Germanofils avatar
Ett besök på den lokala puben gav återigen chansen för att njut av lite kvalitetsöl.

Började med en stor tysk Altbier (Diebels) och fortsatte starkt med klassikern Westmalle Tripel vilken fick den sköna salongsberusning att infinna sig. Som avslutning blev det en Rodenbach som vi ju avhandlat här i tråden häromdagen.

Tisdagskväll med Champions Leauge ftw!
Citera
2013-03-05, 23:35
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
finns ju ISO-glas.

själv dricker jag mest med orrefors difference-serie.
"tyngre öl" - http://www.orrefors.se/formgivare/erika-lagerbielke/difference/difference-primeur.html
"lättare öl" - http://www.orrefors.se/formgivare/erika-lagerbielke/difference/difference-crisp.html
funkar bra tycker jag. ser lite roligare ut när glasen är höga och ser "eleganta" ut.

sambon kör med riedel-glas.

Men du använder alltså deras vinglas? De har ju även glas för porter, pilsner och Ale ur samma serie där på sidan...

Nåt i stil med deras porterglas tänker jag mig vore optimalt, fast är inte 350 spänn lite saftigt för ett glas?
Senast redigerad av Smerch 2013-03-05 kl. 23:38.
Citera
2013-03-06, 06:06
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Nåt i stil med deras porterglas tänker jag mig vore optimalt, fast är inte 350 spänn lite saftigt för ett glas?

Detta är kanske OT för tråden, men jag har en uppsättning med 8 st. Orrefors Difference Sparkling hemma. Tyckte det var nödvändigt då det inte verkar gå att hitta champagneglas med rätt form billigare. Reimyre har ett liknande glas designat av Richard Juhlin (champagneexpert) till ungefär samma pris, men annars är det alldeles för smala, raka flöjtglas som är helt värdelösa att dricka ur som man hittar. Tycker i efterhand att det var en fantastisk investering med Orreforsglasen. Sexigare glas får man leta länge efter. De andra vinglasen i Differenceserien har samma känsla och de är klart prisvärda även om de är dyra. Du kan gå in på t.ex. Cervera och klämma lite på dem innan du går hem och beställer dem på nätet. Har för mig att jag handlade från Royal Design och det var väl ca. hundralappen billigare per glas än Cervera.
Citera
2013-03-06, 11:00
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Men du använder alltså deras vinglas? De har ju även glas för porter, pilsner och Ale ur samma serie där på sidan...

jo jag vet, men vill jag testa lite olika öl så vill jag ha samma glas så jag känner den riktiga skillnaden, inte den skillnaden glaset gör, därför jag i stort sett bara varierar mellan dessa två.
primören, dvs deras glas för unga röda viner ser nästan ut som en konjakskupa, men står på fot då jag inte vill hålla runt själva kupan. jag tycker det funkar perfa.
350kr...jovisst, men det är bra glas. bra öl...bra glas...du fattar

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Detta är kanske OT för tråden, men jag har en uppsättning med 8 st. Orrefors Difference Sparkling hemma. Tyckte det var nödvändigt då det inte verkar gå att hitta champagneglas med rätt form billigare. Reimyre har ett liknande glas designat av Richard Juhlin (champagneexpert) till ungefär samma pris, men annars är det alldeles för smala, raka flöjtglas som är helt värdelösa att dricka ur som man hittar. Tycker i efterhand att det var en fantastisk investering med Orreforsglasen. Sexigare glas får man leta länge efter. De andra vinglasen i Differenceserien har samma känsla och de är klart prisvärda även om de är dyra. Du kan gå in på t.ex. Cervera och klämma lite på dem innan du går hem och beställer dem på nätet. Har för mig att jag handlade från Royal Design och det var väl ca. hundralappen billigare per glas än Cervera.
ja, och ett extra stort plus för deras krossgaranti. har du sönder ett differenceglas inom 2 år efter köp så får du ett nytt kostnadsfritt. oavsett olycka och antal gånger.
jag har i alla fall haft nytta av detta vid typ 4-5 tillfällen. nej, jag var inte full.
Citera
2013-03-06, 13:57
Medlem
KickAss-1337s avatar
Blev till att beställa 2st Oak Aged Yeti samt införskaffa 12st Brooklyn Black Chocolate Stout (tänkte lagra åtminstone hälften är det tänkt) så här ett par dagar efter släppet. Är det någon som gett sig på någon av dessa redan?
Citera
2013-03-06, 17:37
Medlem
Citat:
Snifter för imperial stout, dubbel ipa och liknande.
Shaker för lättare öl.

Vet inte vad de svenska orden för dessa är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in