2012-12-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Slutligen blev jag desperat och rafsade åt mig fem stycken Oatmeal stouts vilket ju inte är någon julöl överhuvudtaget men som verkar goda och som jag sneglat på en längre tid (burkarna är lite skojiga).

Någon som har smakat något av den skörd jag så tappert fick ihop i sista minuten?

Den är helt ok, du kommer nog inte att bli besviken.
Själv tar jag med mig Fuller's ESB och Fuller's Old Winter Ale (ej smakat förr) till julbordet så säsongens julöl är inte det enda som förtjänas att förtäras under denna högtid.
Citera
2012-12-22, 22:19
Medlem
Feadogs avatar
Sitter nu och dricker svärbrors hemmabryggda weissbier. Ärligt talat en av de bättre veteölen jag druckit. Riktigt bra, och suget efter hemmabryggning har nått en ny nivå.

På julafton blir det som sagt Santa's Little Helper, Hibernation, Yeti och Bötet BW.
Citera
2012-12-22, 23:56
Medlem
Germanofils avatar
Inledde kvällen med en Sierra Nevada Pale Ale. En god öl som jag definitivt kommer att köpa fler gånger. Den slår dock inte kvällens andra och sista öl som är en Chimay Vit. Riktigt god belgare som dansar med smalökarna likt en komplex whisky. Kan inte avgöra exakt vad smaktonerna består av men det är helt klart åt det fruktigare hållet. Rekommenderas starkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Sitter nu och dricker svärbrors hemmabryggda weissbier. Ärligt talat en av de bättre veteölen jag druckit. Riktigt bra, och suget efter hemmabryggning har nått en ny nivå.
Spännande med hembrygd veteöl! Har bara druckit hemmabrygd öl en gång och den var mer åt schwarzbier-hållet och ärligt talat inte speciellt god.
Senast redigerad av Germanofil 2012-12-23 kl. 00:00.
Citera
2012-12-23, 13:50
Medlem
Kommer inte ihåg så mycket från gårdagen men får väl försöka ändå:

Corsendonk Christmas Ale - 3/5. Ska jag vara riktigt ärlig så smakade den inte så jättemycket tycker jag, en ganska klen belgare. Håller ju till 2015 dock så resterande flaskor får ligga i ett par år.

Åbro Bryggmästarens (blev bjuden) - 2/5. Är väl okej att dricka till mat och dylikt liksom, ska inte klanka ner på den alltför mycket.

Oppigårds Winter Ale - 2/5. Oppigårds öl är för besk för mig, alla av de. Därför får även denna lågt betyg. Ska tilläggas att även denna blev jag bjuden på.

Liefmans Glüekriek, rumstempererad får den 4/5, uppvärmd får den en svag 3/5. Tycker den var riktigt god att dricka som den var, när man värmde den till 70 grader försvann de flesta smakerna helt tycker jag, då var det en ren glögg. Kommer nog köpa ett par av dessa och ha som dessertöl eller sällskapsöl innan maten, då i rumstempererat tillstånd.
Citera
2012-12-23, 14:45
Medlem
Thuures avatar
Citat:

Just Weissbier är relativt enkelt att brygga. Få ingredienser och kort jästid men ändå oftast bra resultat. Hett tips att brygga som första öl om du är intresserad av att börja brygga.
Citera
2012-12-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Drack en Courage Russian Imperial Stout. Den var sådär.
Ölet skall lagras. Jag har inte smakat på ölet ännu utan litar på bryggaren Jim Robertsons rekommendation; ” it is best to let the beer mature in the bottle for up to thirteen years!”. Intressant att det är samma bryggmästare som varit med och återupplivat ölet som var den som senast bryggde den. Den brygden var minst sagt lagringsbar.
Citera
2012-12-23, 15:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Ölet skall lagras. Jag har inte smakat på ölet ännu utan litar på bryggaren Jim Robertsons rekommendation; ” it is best to let the beer mature in the bottle for up to thirteen years!”. Intressant att det är samma bryggmästare som varit med och återupplivat ölet som var den som senast bryggde den. Den brygden var minst sagt lagringsbar.
Gissa vem som har en 93:a i gömmorna.....
Citera
2012-12-23, 18:11
Medlem
Blev en Fuller's Brewers Reserve Oak Aged Ale idag, den var helt okej. Inget jag kanske skulle korka upp och njuta av framför brasan en kväll men funkade klart bra till fotbollen.
Citera
2012-12-23, 23:21
Medlem
Germanofils avatar
Även idag testade jag två olika öl. Först ut var St. Eriks APA som jag direkt fattade tycke för. Skön beska kombinerat med en lätt syrlighet. Påminner lite om det fantastiska Pott's Pilsener som diskuterades här i någon tråd för ett tag sedan.

Sen blev det även en flaska Whitstable Bay Organic Ale. Inga konstigheter utan helt enkelt en god ale. Plus dock för att den påminner mig om de ales som jag drack i Skottland tidigare i år så jag fick en flashback till en mysig pub i Durness där jag avnjöt ett stycke höglandsnöt och en pint ale framför brasan tillsammans frugan. Good memories!

Bifogar en bild så att ni som inte besökt regionen kan få en hint om vilken typ av landskap jag associerar med dessa alesmaker:
http://www.flickr.com/photos/bocianix/7654792626/
Citera
2012-12-24, 12:59
Medlem
Quorthons avatar
Citat:

På julafton blir det som sagt Santa's Little Helper, Hibernation, Yeti och Bötet BW.
Hembryggning är bland det roligaste som finns
Blir det port brewing eller mikkellers santas little helper?
Citera
2012-12-24, 14:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Hembryggning är bland det roligaste som finns
Blir det port brewing eller mikkellers santas little helper?

Mikkeller. Har inte provat någon av de namne.

Ja, man är sjukt sugen på att börja brygga. Problemet för mig är att utrymme saknas i nuläget.
Citera
2012-12-24, 14:40
Medlem
God Jul på er öldrickare, idag blir det en salig blandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in