2012-11-08, 18:05
Medlem
gullgubbens avatar
Måste nog börja beställa hem och lagra jag med, märkte jag efter mitt besök på bolaget. Det skojigaste jag hittade var en Sotholmen extra stout. Torr, besk, en ton av jäst och inte så mycket mer. Passar förmodligen bättre med något tillbehör, kanske chokladtryffel som de skriver på flaskan.
Citera
2012-11-08, 19:47
Medlem
brutefishs avatar
jo mina vänner, jag behöver lite hjälp.
min källare har inte plats då jag snart börjar komma närmare 500 flaskor.
jag har då bestämt mig för att köpa en större kyl, tänk läskkyl med 3 dörrar/luckor, vad kan det bli, cirka 2-2,5m bred. denna ska jag ställa på mitt jobb då vi har plats där för en sådan.
då får jag även optimal kyla.

så, är det någon som vet där jag kan få tag på en sån här läskkyl? begagnad är väl att föredra och jag tänker inte snåla, för jag vill ha bra grejor. inga tips om blocket eller dylikt, för där har jag redan kollat.
Citera
2012-11-08, 20:02
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
så, är det någon som vet där jag kan få tag på en sån här läskkyl? begagnad är väl att föredra och jag tänker inte snåla, för jag vill ha bra grejor. inga tips om blocket eller dylikt, för där har jag redan kollat.

När jag var i Stockholm häromveckan var det någon liten ostaffär i en källare i trakterna kring Odenplan som sålde ut två läskkylare. Ögonmåttet sa mig att bredden understeg två meter, men det kanske kan vara värt att kolla upp om du bor inom rimligt avstånd.
Citera
2012-11-08, 20:07
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
När jag var i Stockholm häromveckan var det någon liten ostaffär i en källare i trakterna kring Odenplan som sålde ut två läskkylare. Ögonmåttet sa mig att bredden understeg två meter, men det kanske kan vara värt att kolla upp om du bor inom rimligt avstånd.
bor ju inte där nej. frakt är iofs inget problem. jag är beredd att betala, men jag vill gärna ha en större enhet än flera två.

i värsta fall så får jag väl köpa en ny. hittade för länge sen en bra begagnad kyl hos en storköksgrossist, men den var tyvärr såld när jag ringde. så vet ni om några sådana firmor som har något över så säg till. vi har bra avtal med DHL på jobbet så att frakta är inget problem.

tack ändå för att du ville hjälpa till.

typ i den här stilen, gärna lite större.
http://energimyndigheten.se/ImageVaultFiles/id_8411/cf_1078/110228_EnMy_kyl_6557-copy.JPG
Senast redigerad av brutefish 2012-11-08 kl. 20:19.
Citera
2012-11-08, 20:30
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
bor ju inte där nej. frakt är iofs inget problem. jag är beredd att betala, men jag vill gärna ha en större enhet än flera två.

Det var synd. Är nästan hundra på att det är det här företaget jag pratar om. Vet inte hur omsättningen på läskkylar ser ut, det är förstås inte omöjligt att de stått där i flera månader. Du kan ju alltid kontakta dem om det blir aktuellt att sänka sina krav i framtiden.
Citera
2012-11-08, 20:56
Medlem
zepofans avatar
Måste du ha glasdörrar? Jag kan tänka mig att en begagnad dubbelkyl från en restaurang/storkök är betydligt billigare än en läskkyl med glasdörrar. Rent energimässigt borde det vara en fördel med isolerade dörrar och ska du bara lagra öl i den så behöver ju inte innehållet exponeras. Sen mår väl ölet bättre i mörker också.
Citera
2012-11-08, 21:09
Medlem
Thuures avatar
Hur hade du tänkt med temperaturkontroll? En vanlig kyl brukar ju inte gå att ställa över 8 grader Celsius och om du ska ha den som lagringsplats så är väl snarare runt 15 grader optimalt. Finns rätt smidiga PID-regulatorer som inte är allt för dyra.
Citera
2012-11-08, 21:31
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
om du ska ha den som lagringsplats så är väl snarare runt 15 grader optimalt.

Hur känsligt är det med temperaturen? Tar ölet skada av att lagras i rumstemperatur eller strax under, eller är absolut temperaturkontroll snarare finlir? Ber om ursäkt om det redan behandlats, mäktiga trådar som denna är väl dömda att upprepa sig antar jag.
Citera
2012-11-09, 08:37
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Måste du ha glasdörrar? Jag kan tänka mig att en begagnad dubbelkyl från en restaurang/storkök är betydligt billigare än en läskkyl med glasdörrar. Rent energimässigt borde det vara en fördel med isolerade dörrar och ska du bara lagra öl i den så behöver ju inte innehållet exponeras. Sen mår väl ölet bättre i mörker också.
nej, det är inget måste. men är det glasdörrar så klär jag in dom i svart vinyl så inget ljus kommer in.

anledningen till att jag har snöat in mig på just läskkyl är att dessa finns i breda format vilket gör att man kan stuva in allt mycket smidigare än just vanliga kylar.
"vanliga" kylar från storkök är ofta mycket dyrare.

Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Hur hade du tänkt med temperaturkontroll? En vanlig kyl brukar ju inte gå att ställa över 8 grader Celsius och om du ska ha den som lagringsplats så är väl snarare runt 15 grader optimalt. Finns rätt smidiga PID-regulatorer som inte är allt för dyra.
det är ett senare problem, men ja, 15 grader är bättre, men just nu så är kyla mycket bättre då jag får en jämn temp runt hela året och det är dessutom bättre med kallare än varmare, i min källare så är det (iofs jämn temp) men runt 18-19.

Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Hur känsligt är det med temperaturen? Tar ölet skada av att lagras i rumstemperatur eller strax under, eller är absolut temperaturkontroll snarare finlir? Ber om ursäkt om det redan behandlats, mäktiga trådar som denna är väl dömda att upprepa sig antar jag.
det absolut viktigaste är jämn temp. har du 18 året runt så är det helt ok, men runt 15 är att föredra.
men har du t.ex. en källare som blir kall på vintern och varm på sommaren så gör du bättre i att förvara det i hemmet för där är det jämnare. alltid förvaras mörkt också.
Senast redigerad av brutefish 2012-11-09 kl. 08:41.
Citera
2012-11-09, 16:15
Medlem
Feadogs avatar
Jag trodde reglerna för öllagring var exakt samma som för vinlagring förutom att flaskorna bör stå upp. Här verkar det dock som att en något högre temperatur är att föredra men att ölen i gengäld är känsligare för långsamma temperaturväxlingar. Är det en korrekt slutsats av det sagda?
Citera
2012-11-09, 16:25
Medlem
Keyness avatar
Fick tag på två Rodenbach trots allt! Tänkte ge bort den ena och lagra den andra. En K:rlek kom också med, var ju inget speciellt tyckte många här så tänkte lagra den med ett tag.
Citera
2012-11-09, 16:37
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Fick tag på två Rodenbach trots allt! Tänkte ge bort den ena och lagra den andra. En K:rlek kom också med, var ju inget speciellt tyckte många här så tänkte lagra den med ett tag.

Är inte K:rlek en välhumlad Pale Ale i IPA/APA-stil? Om så bör du inte försöka lagra den.

Det har blivit mycket prat om öllagring här på sistone. Sådant är kul, men det är viktigt att komma ihåg att inte alla ölstilar lämpar sig för det. Lager och Pale Ales där humlen spelar förstafiol är inte avsedda för lagring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in