Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Måste du ha glasdörrar? Jag kan tänka mig att en begagnad dubbelkyl från en restaurang/storkök är betydligt billigare än en läskkyl med glasdörrar. Rent energimässigt borde det vara en fördel med isolerade dörrar och ska du bara lagra öl i den så behöver ju inte innehållet exponeras. Sen mår väl ölet bättre i mörker också.
nej, det är inget måste. men är det glasdörrar så klär jag in dom i svart vinyl så inget ljus kommer in.
anledningen till att jag har snöat in mig på just läskkyl är att dessa finns i breda format vilket gör att man kan stuva in allt mycket smidigare än just vanliga kylar.
"vanliga" kylar från storkök är ofta mycket dyrare.
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Hur hade du tänkt med temperaturkontroll? En vanlig kyl brukar ju inte gå att ställa över 8 grader Celsius och om du ska ha den som lagringsplats så är väl snarare runt 15 grader optimalt. Finns rätt smidiga PID-regulatorer som inte är allt för dyra.
det är ett senare problem, men ja, 15 grader är bättre, men just nu så är kyla mycket bättre då jag får en jämn temp runt hela året och det är dessutom bättre med kallare än varmare, i min källare så är det (iofs jämn temp) men runt 18-19.
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Hur känsligt är det med temperaturen? Tar ölet skada av att lagras i rumstemperatur eller strax under, eller är absolut temperaturkontroll snarare finlir? Ber om ursäkt om det redan behandlats, mäktiga trådar som denna är väl dömda att upprepa sig antar jag.
det absolut viktigaste är jämn temp. har du 18 året runt så är det helt ok, men runt 15 är att föredra.
men har du t.ex. en källare som blir kall på vintern och varm på sommaren så gör du bättre i att förvara det i hemmet för där är det jämnare. alltid förvaras mörkt också.