Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Vi kör ett fiktivt exempel:
1. Jag startar en tråd där jag sett en svensk blond kille pissa mot en husvägg.
2.
Står det då andra användare fritt att kunna påstå att alla svenska killar pissar utomhus och inte inomhus? Att det är kulturellt betingat?
Jag blir så trött på den här skiten.

Nej, iom att du sett x*1000 svenska killar och en av dem pissat mot en husvägg kan du inte dra den slutsatsen.
Om du däremot sett 10 svenska killar pissa mot en husvägg och du bara sett 12 svenska killar totalt så kan du dra slutsatsen att nästa alla svenska killar pissar utomhus. Förutsatt att du inte sett andra folkgrupper göra det kan du även dra slutsatsen att det är kulturellt betingat då endast svenska killar sysselsätter sig med det enligt vad du sett.
Detta kallas empiri.
Till exempel har svenskar på många chaterorter ett dåligt rykte bland lokalbefolkningen pga att många svenskar som är där svinar ner, spyr och pissar lite varstans. Det är återigen empiri.
Om TS då går in på skattemyndigheten i en ny stad för första gången och där nästan uteslutande är personer med utländsk bakgrund. Kan han dra slutsatsen att det nästan bara går invandrare till skattekontoret i den nya staden.
Återigen är det baserat på empiri.
I skenet av detta kan man undra varför de är där i mycket större utsträckning än en etnisk svensk.
Frågan som då inställer sig är varför är de överrepresenterade på skattekontoret. Ett svar på frågan kan vara att de behöver nya pass, ett annat kan vara att de driver fler småföretag och behöver hjälp med skatteblanketter.
Jag kan alltså ifrågasätta valfritt folkslags eller grupps tycke, tänk och handlande om det stora flertalet i den gruppen uttrycker eller utför handlingar som inte är lämpliga. Endast med bakgrund av mina egna iakttagelser.