2008-01-08, 09:01
Dela med er av era erfarenheter där de tricksat med maten..har en arbetskompis som drivit pizza med bästa råvarorna och ändå kommer folk in å klagar på priset..å varför grannen är 15 spänn blilligare..svaret är sämre råvaror mindre fyllning,han visar oxå att vissa kebaber kan trycka in nästan bara sallad i rullen o dyl tricks som han själv föraktar..

Min blåsning blev igår..beställde takeaway från en indisk resturang..de glömde skicka med en portion så fick åka över halva stan igen..okey det kan jag ta men rätterna..nästan inga köttbitar utan mest en ofantlig massa ris o sås.Riset å såsen hadde räckt till 5-6 pers.Matbitarna till knappt 2 pers..
Då tänkte jag osökt på min arbetskompis snack om hur de tricksar.
Citera
2008-01-08, 14:33
Medlem
siarens avatar
Det är en vanlig missuppfattning att t.ex. snabbmatkedjor har is i läskeblasken för att det är billigare än ren läsk. Snabbmatkedjorna har någon form av läskkoncentrat, där de blandar x del läskkoncentrat med y del vatten/kolsyrat vatten. Hursomhelst är förhållandet mellan x och y inte möjligt att ställa in för krögaren själv. Det är bara servicetekniker från läskeföretaget som sålde maskinen som kan ställa in förhållandet, och förhållandet blir inte korrekt om det inte finns en viss mängd is i glaset.

Vissa verkar även tro att desto mer is det finns i glaset, desto mer kommer drycken att spädas ut. Det är delvis sant, men personer som inte har läst åtminstone Fysik A eller snarlikt förstår ofta inte att det krävs betydligt mer energi för att is på som är 0°C skall övergå till vatten på 0°C än vad det krävs för att 0°C vatten skall värmas upp till 1°C vatten. Faktum är att det går åt lika mycket energi för att smälta is (0°C is till 0°C vatten) som det krävs för att hetta upp 0°C vatten till 80°C vatten.
I praktiken betyder det att desto mer is det finns, desto kallare blir drinken innan drycken späds ut. Desto mindre is du har, desto blaskigare blir drycken. Det är därför alla krogar av rang fyller i princip hela glaset med is innan de häller i de övriga ingredienserna i drinken. Väntar man tills all is har smält blir det givetvis blaskigare om man har mer is i glaset, men till det läget kommer man aldrig eftersom man vill dricka upp också! Hursomhelst har jag ofta hört att folk känner sig lurade för att bartendrarna fyller upp med is.
Citera
2008-01-08, 14:36
Medlem
plles avatar
siaren förvisso stämmer det du säger. Men jag vill hellre ha _mer_ av den "blaskiga" läsken än att en massa is ska ta plats.
Citera
2008-01-08, 14:39
Medlem
siarens avatar
Jag känner mig blåst om jag inte får någon is. Om jag har betalat för att få t.ex. coca cola och inte får någon is får jag ju inte vad jag har betalat för, eftersom det inte längre är coca cola då koncentrationerna inte är korrekta.
Citera
2008-01-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Jag känner mig blåst om jag inte får någon is. Om jag har betalat för att få t.ex. coca cola och inte får någon is får jag ju inte vad jag har betalat för, eftersom det inte längre är coca cola då koncentrationerna inte är korrekta.

Den lilla förändring i koncentration kan knappat vara märkbar. Drycken kommer ju ut ur maskinen vid låg temperatur och som du konstaterar i ditt tidigare inlägg så smälter ju inte all is bort direkt, varför koncentrationen högst kan påverkas en liten liten aning. Själv föredrar jag, de gånger jag köper maskinblandad läsk, utan is eftersom de ofta lägger i just för lite is och därmed gör det till blask. Då dricker jag hellre en några procent sötare läsk.
Citera
2008-01-08, 20:04
Medlem
Gothenburgers avatar
Har blivit blåst 2 ggr på Mc Donalds vid Fässbergsmotet i Mölndal. Båda gångerna var det bara vatten i det som skulle ha varit en Fanta. Men när man upptäckte det så var man ju givetvis så långt borta att man inte hade tid att vänta. Som Joe Pesci deklarerade redan för 20 år sedan i filmen "Dödligt vapen"......"they fuck you at the drive thru, they always fuck you at the drive thru".
Citera
2008-01-08, 20:22
Medlem
Jag satt och var allmänt obekväm på en tillställning tillsammans med en arbetskollega och ett halvdussin kinesiska partipampar. Storsinta som de var skulle de såklart bjuda på det mest vulgära och absurda restaurangen kunde erbjuda, vilket tydligen var tigerkött från en självdöd hona i stadens djurpark (att skjuta och äta vild tiger i Kina är belagt med dödsstraff). Såklart var rätten även det bland det dyraste som fanns att tillgå.

Varti låg blåsningen? Jo, det visade sig senare att i princip "alla" nyrika företagare, vulgära arvingar och högt uppsatta myndighetspersoner i staden (storstad i en kustprovins med hundratals dollarmiljonärer) tydligen hade ätit tiger, trots att bara ett djur hade självdött. Efter lite grävande av lokala myndigheter visar det sig att köttet i själva verkat bestått av åsnekött som legat och marinerat långa perioder i tigerurin ( ). Det skrattade jag gott åt när chocken gått över. Sådant här är tydligen extremt vanligt i Kina. Och då inte bara när det gäller förgiftad snabbmat, utan tydligen också de allra bästa och dyraste restaurangerna. Så sensmoralen är nog att man bör se upp när man besöker efterblivna länder som fått ett plötsligt windfall av pengar.

När det gäller mera "down to earth" kommer jag främst att tänka på fenomenet med att pizzerior alltid har "oxfilé" på vissa pizzor, trots att de fortfarande kostar runt en femtilapp. Enda sättet det skulle vara möjligt vore väl om de köpte köttet från pundare som snattat det. Annars kan det väl inte vara annat än billigare köttbitar som de i bästa fall bankat på för att möra till.
Citera
2008-01-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo

När det gäller mera "down to earth" kommer jag främst att tänka på fenomenet med att pizzerior alltid har "oxfilé" på vissa pizzor, trots att de fortfarande kostar runt en femtilapp. Enda sättet det skulle vara möjligt vore väl om de köpte köttet från pundare som snattat det. Annars kan det väl inte vara annat än billigare köttbitar som de i bästa fall bankat på för att möra till.

Oxfile är inte mycket dyrare än rökt skinka per kilo , och om du är uppmärksam så är skivorna ungefär lika tjocka.

Oxfile kostar 199kr kilot på min ICA just nu. Deras skinka ligger väl på 219-279kr kilot.
Citera
2008-01-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Det är en vanlig missuppfattning att t.ex. snabbmatkedjor har is i läskeblasken för att det är billigare än ren läsk. Snabbmatkedjorna har någon form av läskkoncentrat, där de blandar x del läskkoncentrat med y del vatten/kolsyrat vatten. Hursomhelst är förhållandet mellan x och y inte möjligt att ställa in för krögaren själv. Det är bara servicetekniker från läskeföretaget som sålde maskinen som kan ställa in förhållandet, och förhållandet blir inte korrekt om det inte finns en viss mängd is i glaset.

Vissa verkar även tro att desto mer is det finns i glaset, desto mer kommer drycken att spädas ut. Det är delvis sant, men personer som inte har läst åtminstone Fysik A eller snarlikt förstår ofta inte att det krävs betydligt mer energi för att is på som är 0°C skall övergå till vatten på 0°C än vad det krävs för att 0°C vatten skall värmas upp till 1°C vatten. Faktum är att det går åt lika mycket energi för att smälta is (0°C is till 0°C vatten) som det krävs för att hetta upp 0°C vatten till 80°C vatten.
I praktiken betyder det att desto mer is det finns, desto kallare blir drinken innan drycken späds ut. Desto mindre is du har, desto blaskigare blir drycken. Det är därför alla krogar av rang fyller i princip hela glaset med is innan de häller i de övriga ingredienserna i drinken. Väntar man tills all is har smält blir det givetvis blaskigare om man har mer is i glaset, men till det läget kommer man aldrig eftersom man vill dricka upp också! Hursomhelst har jag ofta hört att folk känner sig lurade för att bartendrarna fyller upp med is.

Det enda jag har att invända är att om man som jag har en stor kran blir man så jävla kall om näsan när drinken har is ända upp
Citera
2008-01-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Oxfile är inte mycket dyrare än rökt skinka per kilo , och om du är uppmärksam så är skivorna ungefär lika tjocka.

Oxfile kostar 199kr kilot på min ICA just nu. Deras skinka ligger väl på 219-279kr kilot.

Å andra sidan köper väl pizzerior inte heller färdigskivad skinka från ICA ( de har väl istället något processerat nonsens som är ihoppressat till en klump som är storleksmässigt jämförbar med handbollar?). Vad gäller oxfilén tvivlar jag fortfarande. mest på grund av att alla mina erfarenheter av pizzor som tydligen skall ha haft oxfilé enligt beskrivningen har varit mer eller mindre suspekta, t.ex skivor där man har skurit igenom fibrerna på normalt vis, men som samtidigt var formade på ett sådant sätt (de var för långa) att en oxfilé omöjligen skulle kunna vara ursprunget såvida man inte skär längs med fibrerna. Överdrivna mängder insprängt fett, och till och med senor i vissa fall, får mig också att känna att en hund ligger begraven (bokstavligen).
Citera
2008-01-08, 21:56
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Vad gäller oxfilén tvivlar jag fortfarande. mest på grund av att alla mina erfarenheter av pizzor som tydligen skall ha haft oxfilé enligt beskrivningen har varit mer eller mindre suspekta, t.ex skivor där man har skurit igenom fibrerna på normalt vis, men som samtidigt var formade på ett sådant sätt (de var för långa) att en oxfilé omöjligen skulle kunna vara ursprunget såvida man inte skär längs med fibrerna. Överdrivna mängder insprängt fett, och till och med senor i vissa fall, får mig också att känna att en hund ligger begraven (bokstavligen).
Delar din uppfattning. De få gånger jag avsmakat denna "oxfilé" skulle inte den sämste kock kunnat få oxfilé att smaka på det sätt diverse pizzerior lyckas med. Gissar på att det rör sig om någon form av biff, ryggbiff kanske, förmodligen av polskt ursprung.
Citera
2008-01-09, 01:31
Medlem
Litet gult djurs avatar
Extrem konkurrens leder till extrema metoder... De bästa pizzorna jag har ätit har jag köpt typ i Gäddede och liknande ställen där de kan både ta betalt och vara lite pretto i vad de har på, vilket inte går i städer med två pizzerior i varje kvarter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in