Jag satt och var allmänt obekväm på en tillställning tillsammans med en arbetskollega och ett halvdussin kinesiska partipampar. Storsinta som de var skulle de såklart bjuda på det mest vulgära och absurda restaurangen kunde erbjuda, vilket tydligen var tigerkött från en självdöd hona i stadens djurpark (att skjuta och äta vild tiger i Kina är belagt med dödsstraff). Såklart var rätten även det bland det dyraste som fanns att tillgå.
Varti låg blåsningen? Jo, det visade sig senare att i princip "alla" nyrika företagare, vulgära arvingar och högt uppsatta myndighetspersoner i staden (storstad i en kustprovins med hundratals dollarmiljonärer) tydligen hade ätit tiger, trots att bara ett djur hade självdött. Efter lite grävande av lokala myndigheter visar det sig att köttet i själva verkat bestått av
åsnekött som legat och marinerat långa perioder i tigerurin (

). Det skrattade jag gott åt när chocken gått över. Sådant här är tydligen extremt vanligt i Kina. Och då inte bara när det gäller förgiftad snabbmat, utan tydligen också de allra bästa och dyraste restaurangerna. Så sensmoralen är nog att man bör se upp när man besöker efterblivna länder som fått ett plötsligt windfall av pengar.
När det gäller mera "down to earth" kommer jag främst att tänka på fenomenet med att pizzerior alltid har "oxfilé" på vissa pizzor, trots att de fortfarande kostar runt en femtilapp. Enda sättet det skulle vara möjligt vore väl om de köpte köttet från pundare som snattat det. Annars kan det väl inte vara annat än billigare köttbitar som de i bästa fall bankat på för att möra till.