• 1
  • 2
2008-01-08, 08:33
Medlem
sparvens avatar
Hej,

Jag sitter p en gammal iBook som har operativsystemet Mac OS X 10.2.4. Jag har frskt att uppgradera mitt Safari till det senaste, men det verkar inte finnas ngon mjlighet att installera p.g.a. det gamla OS:et. Jag undrar drfr vad som krvs fr att jag ska kunna f senaste Safari installerat?

Krvs det en uppgradering av mitt OS, hur fungerar det och hur mycket kostar det?

Tack p frhand.
Citera
2008-01-08, 10:18
Medlem
miklons avatar
Ja, Safari 2 och uppt krver OS X 10.4 (10.4.11 fr senaste Safari 3 tror jag).

Senaste OS X (10.5) kostar 1195 fr en enanvndarlicens, mig veterligen finns inga "uppgraderingspriser" utan det r samma pris fr nya och gamla anvndare.

Edit: Vill du ha en nyare weblsare utan att uppgradera OS X s fungerar Firefox 2 med OS X 10.2.
Citera
2008-01-08, 10:23
Medlem
sparvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, Safari 2 och uppt krver OS X 10.4 (10.4.11 fr senaste Safari 3 tror jag).

Senaste OS X (10.5) kostar 1195 fr en enanvndarlicens, mig veterligen finns inga "uppgraderingspriser" utan det r samma pris fr nya och gamla anvndare.

Okej, s jag kan inte uppgradera mitt nuvarande p ngot stt utan jag mste kpa en helt ny licens?

Tack

Edit: Nej, anledningen r att jag just behver Safari
Citera
2008-01-08, 10:25
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparven
Okej, s jag kan inte uppgradera mitt nuvarande p ngot stt utan jag mste kpa en helt ny licens?

Tack

Ja, men andra sidan s r en ny licens billigare n en uppgradering av Windows.

Edit: Sen r ju "mste" relativt i det hr sammanhanget, Apple har aldrig lagt in ngra kopieringsskydd i OS X, s laddar du ned senaste OS X eller lnar en skiva av ngon s gr det ju att installera.
Citera
2008-01-08, 10:34
Medlem
sparvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, men andra sidan s r en ny licens billigare n en uppgradering av Windows.

Edit: Sen r ju "mste" relativt i det hr sammanhanget, Apple har aldrig lagt in ngra kopieringsskydd i OS X, s laddar du ned senaste OS X eller lnar en skiva av ngon s gr det ju att installera.

Jo, det har du rtt i, tackar fr tipset. Jag funderade dock lite p systemkraven fr den senaste versionen av Mac OS X? r det enorm skillnad jmfrt med mitt OS?
Citera
2008-01-08, 10:50
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparven
Jo, det har du rtt i, tackar fr tipset. Jag funderade dock lite p systemkraven fr den senaste versionen av Mac OS X? r det enorm skillnad jmfrt med mitt OS?

http://www.apple.com/se/macosx/techspecs/
Citera
2008-01-08, 11:07
Medlem
sparvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
http://www.apple.com/se/macosx/techspecs/

Haha tack, nu slapp jag leta sjlv. Jag inser nu att 10.5 r fr krvande d min iBook sitter och trycker p 256 MB RAM och en 500 Mhz~ processor.

Vilken r den bsta versionen av Mac OS X jag kan anvnda?

edit: Jag gr ett frsk p Tiger 10.4
Citera
2008-01-08, 11:27
Medlem
Mackells avatar
Kr p tiger 10.4 om du fr tag p det.
Stabilt och bra och det r (n s lnge) ytterst f program som krver 10.5
Citera
2008-01-08, 21:58
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Jag tror nog att Tiger kan bli fr segt p en s pass antik dator. Satsa p Panter i stllet. ldre, men det nyaste som du kan kra utan att bli galen.

Lite off topic kanske, men jag blir faktiskt frvnad ver att det finns folk som inte uppgraderat. Kanske det rent av finns stackare som sitter kvar med 10.0?
Citera
2008-01-08, 22:02
Medlem
Taipehs avatar
G 5:a med 10.3.9

1,8Hz
r det ngon vits att uppdatera egentligen? Annat n fr att roa sig med ngot.
Tacksam fr serist svar.
Citera
2008-01-08, 22:03
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taipeh
1,8Hz
Tacksam fr serist svar.

Det beror frsts p vad du anvnder datorn till!
Citera
2008-01-08, 22:48
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taipeh
1,8Hz
Tacksam fr serist svar.
Om inte annat s finns det ju nyare program som krver minst 10.4 och snart kommer det vl de som krver 10.5

Det finns ju ven mnga nya smarta och skna funktioner. Quicklook t.ex. r vrt sin vikt i guld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in