2008-01-08, 08:33
Medlem
sparvens avatar
Hej,

Jag sitter på en gammal iBook som har operativsystemet Mac OS X 10.2.4. Jag har försökt att uppgradera mitt Safari till det senaste, men det verkar inte finnas någon möjlighet att installera p.g.a. det gamla OS:et. Jag undrar därför vad som krävs för att jag ska kunna få senaste Safari installerat?

Krävs det en uppgradering av mitt OS, hur fungerar det och hur mycket kostar det?

Tack på förhand.
Citera
2008-01-08, 10:18
Medlem
miklons avatar
Ja, Safari 2 och uppåt kräver OS X 10.4 (10.4.11 för senaste Safari 3 tror jag).

Senaste OS X (10.5) kostar 1195 för en enanvändarlicens, mig veterligen finns inga "uppgraderingspriser" utan det är samma pris för nya och gamla användare.

Edit: Vill du ha en nyare webläsare utan att uppgradera OS X så fungerar Firefox 2 med OS X 10.2.
Citera
2008-01-08, 10:23
Medlem
sparvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, Safari 2 och uppåt kräver OS X 10.4 (10.4.11 för senaste Safari 3 tror jag).

Senaste OS X (10.5) kostar 1195 för en enanvändarlicens, mig veterligen finns inga "uppgraderingspriser" utan det är samma pris för nya och gamla användare.

Okej, så jag kan inte uppgradera mitt nuvarande på något sätt utan jag måste köpa en helt ny licens?

Tack

Edit: Nej, anledningen är att jag just behöver Safari
Citera
2008-01-08, 10:25
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparven
Okej, så jag kan inte uppgradera mitt nuvarande på något sätt utan jag måste köpa en helt ny licens?

Tack

Ja, men å andra sidan så är en ny licens billigare än en uppgradering av Windows.

Edit: Sen är ju "måste" relativt i det här sammanhanget, Apple har aldrig lagt in några kopieringsskydd i OS X, så laddar du ned senaste OS X eller lånar en skiva av någon så går det ju att installera.
Citera
2008-01-08, 10:34
Medlem
sparvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, men å andra sidan så är en ny licens billigare än en uppgradering av Windows.

Edit: Sen är ju "måste" relativt i det här sammanhanget, Apple har aldrig lagt in några kopieringsskydd i OS X, så laddar du ned senaste OS X eller lånar en skiva av någon så går det ju att installera.

Jo, det har du rätt i, tackar för tipset. Jag funderade dock lite på systemkraven för den senaste versionen av Mac OS X? Är det enorm skillnad jämfört med mitt OS?
Citera
2008-01-08, 10:50
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparven
Jo, det har du rätt i, tackar för tipset. Jag funderade dock lite på systemkraven för den senaste versionen av Mac OS X? Är det enorm skillnad jämfört med mitt OS?

http://www.apple.com/se/macosx/techspecs/
Citera
2008-01-08, 11:07
Medlem
sparvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
http://www.apple.com/se/macosx/techspecs/

Haha tack, nu slapp jag leta själv. Jag inser nu att 10.5 är för krävande då min iBook sitter och trycker på 256 MB RAM och en 500 Mhz~ processor.

Vilken är den bästa versionen av Mac OS X jag kan använda?

edit: Jag gör ett försök på Tiger 10.4
Citera
2008-01-08, 11:27
Medlem
Mackells avatar
Kör på tiger 10.4 om du får tag på det.
Stabilt och bra och det är (än så länge) ytterst få program som kräver 10.5
Citera
2008-01-08, 21:58
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Jag tror nog att Tiger kan bli för segt på en så pass antik dator. Satsa på Panter i stället. Äldre, men det nyaste som du kan köra utan att bli galen.

Lite off topic kanske, men jag blir faktiskt förvånad över att det finns folk som inte uppgraderat. Kanske det rent av finns stackare som sitter kvar med 10.0?
Citera
2008-01-08, 22:02
Medlem
Taipehs avatar
G 5:a med 10.3.9

1,8Hz
är det någon vits att uppdatera egentligen? Annat än för att roa sig med något.
Tacksam för seriöst svar.
Citera
2008-01-08, 22:03
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taipeh
1,8Hz

Det beror förstås på vad du använder datorn till!
Citera
2008-01-08, 22:48
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taipeh
1,8Hz
Om inte annat så finns det ju nyare program som kräver minst 10.4 och snart kommer det väl de som kräver 10.5

Det finns ju även många nya smarta och sköna funktioner. Quicklook t.ex. är värt sin vikt i guld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in