Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-07, 21:57
Medlem
Har ibland hört att om två personer är enäggstvillingar är en av dem ofta steril. Kan detta verkligen stämma? Om det stämmer, vad är orsaken? Gäller samma för kvinnliga enäggstvillingar som för manliga?
Citera
2008-01-08, 09:40
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
Har ibland hört att om två personer är enäggstvillingar är en av dem ofta steril. Kan detta verkligen stämma? Om det stämmer, vad är orsaken? Gäller samma för kvinnliga enäggstvillingar som för manliga?

Tror spontant inte att det stämmer (kan inte vara siamesiska tvillingar?)
Citera
2008-01-08, 11:48
Medlem
Har jag aldrig hört talas om. Däremot om kor kalvar ut tvåäggstvillingar, tjur + kviga, så är kvigan oftast utan livmoder och äggstockar.
Citera
2008-01-08, 13:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen

Nej, jag har inte hittat några rapporter som skulle tyda på det. Det närmaste jag kan komma är att personer som är spegelvända inombords av andra skäl än att de är "den spegelvända" i ett enäggstvillingar som är spegelbilder av varandra (vilket så många som 25% är, fast alla de "spegelvända" är inte fullständigt spegelvända) har nedsatt förmåga att få barn.
Citera
2008-01-12, 19:34
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, jag har inte hittat några rapporter som skulle tyda på det. Det närmaste jag kan komma är att personer som är spegelvända inombords av andra skäl än att de är "den spegelvända" i ett enäggstvillingar som är spegelbilder av varandra (vilket så många som 25% är, fast alla de "spegelvända" är inte fullständigt spegelvända) har nedsatt förmåga att få barn.

Förlåt för OT, men betyder det att den ena tvillingen är vänsterhänt och den andra högerhänt?
Citera
2008-01-12, 20:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Förlåt för OT, men betyder det att den ena tvillingen är vänsterhänt och den andra högerhänt?

Bland mycket annat. Graden av spegling kan variera, men om den är fullständig så har spegeltvillingen hjärtspetsen, magsäcken och mjälten till höger och levern och blindtarmen till vänster.
Citera
2008-01-12, 22:26
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Bland mycket annat. Graden av spegling kan variera, men om den är fullständig så har spegeltvillingen hjärtspetsen, magsäcken och mjälten till höger och levern och blindtarmen till vänster.

Vad beror speglingen på? enäggstvillingar ska ju i princip vara genetiskt identiska...
Citera
2008-01-13, 11:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Vad beror speglingen på? enäggstvillingar ska ju i princip vara genetiskt identiska...

Genetiskt, ja. Men ett enäggstvillingpar startar sitt liv som ett embryo, som sedan splittras. Om splittringen sker tidigt, innan någon höger-vänster-polaritet utvecklats i embryot, blir det "vanliga" enäggstvillingar. Om splittringen sker sent, blir det spegeltvillingar. Om splittringen sker extremt sent finns det en risk för siamesiska tvillingar, som alltid är speglade.

25% av alla enäggstvillingar brukar anges som spegeltvilingar. Hur många av dem som är fullständigt speglade har jag inga uppgifter på.
Citera
2008-01-21, 11:33
Medlem
lodis kaninens avatar
jag är själv enäggstvilling och denna tråden vart något helt nytt för mig. jag har aldrig kommit i kontakt med någon spegelvändning eller stirilitet så jag känner mig negativ till det som står här. Dock kan det innebära att jag bara är en av dem tvillingar som blev "normala"

annars är all forskning rörande tvillingar ganska intressant, jag har dock ej själv valt att delta i någon sådan.
Citera
2008-01-21, 14:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodis kaninen
jag är själv enäggstvilling och denna tråden vart något helt nytt för mig. jag har aldrig kommit i kontakt med någon spegelvändning eller stirilitet så jag känner mig negativ till det som står här. Dock kan det innebära att jag bara är en av dem tvillingar som blev "normala".

Observera alltså att speglade tvillingar inte är sterila. Det är folk som är speglade av andra skäl än att vara tvillingar som har nedsatt förmåga att få barn. Observera vidare att 75% av alla enäggstvillingar inte är speglade alls, och att en del av dem som är det är speglade i så liten utsträckning att det inte självklart märks.
Citera
2008-01-22, 03:17
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Genetiskt, ja. Men ett enäggstvillingpar startar sitt liv som ett embryo, som sedan splittras. Om splittringen sker tidigt, innan någon höger-vänster-polaritet utvecklats i embryot, blir det "vanliga" enäggstvillingar. Om splittringen sker sent, blir det spegeltvillingar. Om splittringen sker extremt sent finns det en risk för siamesiska tvillingar, som alltid är speglade.

25% av alla enäggstvillingar brukar anges som spegeltvilingar. Hur många av dem som är fullständigt speglade har jag inga uppgifter på.

ok, då är jag med... finns det då miljöfaktorer som påverkar detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in